Kultúrpara

2017. április 27., csütörtök

Szárnyak, vágyak, magyarok

Könyvajánló - Kordos Szabolcs: Airport, Hungary

"Az Airport, Hungary nem fikció, hanem sűrített összefoglalója annak, amit a légi közlekedésben dolgozók átéltek, tapasztaltak az elmúlt években [...] Kössék be magukat az első osztályon, lassan ráfordulunk a fényektől övezett kifutópályára, Kornél egyszer még idegesen végigvonul a soron, majd kezdődhet az utazás. Jó étvágyat a menühöz!"

Kordos Szabolcs legújabb tényfeltáró könyve ezúttal 10 kilométer magasba repít minket, hogy beleshessünk a légiutas-kísérők életébe. Mit gondolunk róluk? Csinosak, mosolygósak, szép fizetésért beutazzák a világot, de az életük valóban maga a megtestesült álom? Mi mindennel kell megküzdeniük? Riportok, különleges történetek, izgalmas életek, a repülés árnyoldalai, VIP-utasok és még sok-sok érdekes történet, kulisszatitkok a felhők feletti világról légiutas-kísérőktől, pilótáktól.

A kötet elején a vészhelyzetek kaptak helyet. Általában egy-egy légiutas-kísérő egy komoly incidenssel "megúszhat" több száz repülőutat, egy komolyabb rosszullét, pánikroham, dühroham, légörvény, vihar, műszaki hiba, merénylet. Legyen szó bármilyen rendkívüli körülményről nekik mindig higgadtan kell fogadniuk azt, és meg kell találniuk a lehető legjobb, legbiztonságosabb megoldást. Rengeteget tanulnak, sok mindenre fel vannak készülve, jól olvasnak az utasok tekintetéből, arcáról, mozdulataiból, de sajnos rengeteg olyan váratlan dolog következhet be, amit szinte lehetetlen kezelni a magasban.

"Egyetlen szemvillanásból látod, hogy ki részeg, ki bolond, ki az, akinél nagy a baj. Alig mondtam ki magamban, hogy itt nincs minden rendben, az asszony már el is ájult, arccal a folyosóra zuhant. Összekapartuk valahogyan, és sikerült magához térítenünk. Csak annyit mondott, hogy a mosdóba akar menni. Nem engedhettük ki egyedül, ezért vele tartottam, így a szemtanúja lehettem annak, ahogyan egy ember minden lehetséges testnyílásából vér tör elő."

A legnagyobb rejtély a magasban az átlagember számára elérhetetlennek tűnő "misztikus" első osztály és a magángépek fényűzése, ahol a diszkréció a legfontosabb. Milliárdosok, befolyásos üzletemberek, államfők, politikusok, világsztárok kiváltsága ez. Ezek a gépek rengeteg titkot hordoznak, így nem meglepő, hogy a szerző nem könnyen bukkant magyar légiutas-kísérőre ezen a területen, csak úgy említi a privát gépeken szolgálatot teljesítőket, mintha egy titkos társaság lennének. Vannak nyugodt utak, de itt is akadnak problémás ügyfelek és persze a mérhetetlen pazarlásra is találunk példát a történetek között.

"Egy kislányt és a szüleit vittük nyaralni Moszkvából egy Spanyolországhoz tartozó szigetre. Nem döntötték el, hogy mennyi ideig maradnak, néhány naptól akár pár hónapig is eltarthatott a vakáció. Egy-két héttel később ért bennünket az utasítás, hogy a kislány nagyon hiányolja a kutyáját, vigyük el őt neki. [...] Több tízezer euróba került az út, a fedélzeten pedig egyetlen utasra figyeltem: az ölebre."

Kordos egyik riportalanya már fél Hollywoodot köszöntötte a gépén, akadtak közöttük csendesek, udvariasak, jókedvűek, és van, akit csak úgy emlegetnek, mint a magángépek pilótáinak réme. Ilyen például Paris Hilton. Ne feledkezzünk meg a sztárvilág csemetéiről sem, akikkel könnyen meggyűlhet az utaskísérők baja. Például Bernie Ecclestone családjában egy kisfiú unalmában nyálas kekszdarabokkal kente tele a padlót. Persze a gyerekek egy része jól nevelt, remek iskolába jár, de akad olyan is, aki a rossz példát hozza otthonról:

"Nem feledem azt a kislányt, akit megkértem, hogy ne játsszon a csapokkal, mert előbb-utóbb elfogy a víz, ha pazaroljuk. Sziszegve válaszolta, hogy neki ne parancsoljon egy szolga, ez itt az ő gépe."

20131126-hiressegek-magangepei-maganrepulo-bombardier-challenger.jpg

A kötetben olvashatunk egy interjút egy magángép pilótájával is. Eddig a pozícióig kevés magyar jut el. Mivel jár ez? Vagány életmód, magas fizetés és a dúsgazdag üzletemberek utaztatása mellett olykor félelmetes alakokat is szállít, de a pilótának mindig az a legfontosabb, hogy az utasok és a gép biztonságban legyen, a kapitány szava szent. Volt már rá példa, hogy egy milliárdost rendre utasított, sőt amikor szükségesnek érezte a rendőrökkel vitette el, ezt pedig a munkáltatója sem veti a szemére, neki az volt a fontos, hogy megóvta a huszonötmillió eurós repülőgépet.

"Egyszer egy nagyon kemény viharon repültünk keresztül... kiderült, hogy az eredetileg kiszemelt célállomáson nem tudunk leszállni, épeszű pilóta ezt a veszélyt nem vállalhatta. Az utas nem fogadta el a döntést, beviharzott a pilótafülkébe, és követelte, hogy vigyük a megbeszélt helyre, a helikoptere ott várja, fontos találkozója lesz. Megkértem, hogy távozzon a pilótafülkéből, de nem nyugodott le, sőt egyre erőszakosabbá vált, ezért beszóltam a rádióba, hogy az utas veszélyezteti a repülés biztonságát [...] egy komplett kommandós osztag szállt ki, hogy elvigye a barátunkat." 

Aki a légiutas-kísérői pálya mellett dönt, tudnia kell, hogy itt sem működik másként, mint bármilyen más beosztásnál, bizony végig kell járni a szamárlétrát. Az első lépcső a fapados járat. Rengeteg tanulás után még több munka, sok stressz és a világlátás esélytelen. Kitartás, nehéz napok, évek várnak azokra, akik ezt a hivatást választják.

"Ha világot akarsz látni, ne a fapadost válaszd! Mondanám, hogy csak a repülőtereken nézhetsz körbe, de még ez sem igaz. Egy átlagos diszkont-légitársaság 25-60 perces fordulási idővel dolgozik, vagyis ennyit tölt a gép a betonon, mielőtt újra a levegőbe emelkedne, így a személyzetnek maximum arra van lehetősége, hogy kidugja az orrát a nyitott ajtón."

Még sok érdekes történet kapott helyet a kötetben. Egy fiatalember mesél a Malévvel történt '89-es gépeltérítési kísérletről, olvashatunk igazi sikersztorikról, közben bepillantást nyerünk a légiforgalmi tisztek életébe és kapunk egy kis ízelítőt a ferihegyi reptér mindennapjaiból. Arról is mesél egy ferihegyi veterán, hogy milyen sürgés-forgással járt, amikor az amerikai elnök megérkezett az Air Force One fedélzetén. Akadnak még vicces történetek flúgos utasokról, de arról sem féltek vallani Kordos Szabolcs interjúalanyai, hogy bizony rutinos légiutas-kísérőként is lehet félni a repüléstől. Ha pedig kíváncsi vagy rá, hogy David Beckhem milyen utas vagy Madonna mennyire díva repülés közben, vagy mit tesz a rutinos steward, amikor David Guetta teljesen szétcsúszott állapotban felszáll a gépre, szerezd meg ezt a könyvet.

"Amikor megláttam a világ talán legismertebb DJ-jét, David Guettát, önkéntelenül is elkezdtem defibrillátort keresni a tekintetemmel. Enyhén szólva szét volt csúszva. Fogalmazzunk úgy, hogy a Homo sapiens sapiensnek normális esetben nem ekkora a pupillája, és emberünknek az sem a légkonditól száradt ki annyira."

Olvasva ezeket a történeteket mosolyogva nyugtáztam, hogy én vagyok minden légiutas-kísérő álma, ugyanis nekem a repülés mindig úgy néz ki, hogy beszállás, mosoly, köszönés, irány a helyemre, öv bekapcs, és amint elértük a repülési magasságot alvás. Ébredés kábé landolás előtt, egy gyors viszlát és már ott sem vagyok. :)

A könyvet a 21. Század Kiadó bocsátotta rendelkezésünkre recenziós céllal, amelyet itt is köszönünk!

kordos_szabolcs_airport_hungary_e.jpgSzeretnél többet megtudni a könyvről? Kattints a képre!

Kövess minket a Facebook-on is!

Ha érdekel egy izgalmas thriller, kattints!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése