"A rakéták, az önvezető autók, a virtuális valóság és a mesterséges intelligencia szoftverei a jövőbe mutató újításokon alapulnak. És kétségtelen, hogy Elon Musk inspiráló szerepet játszik ebben az új korszakban. Ő mindenki másnál nagyobbat mer álmodni."
Egy hihetetlen történet, egy nehéz életút egy inspiráló személyiségről, a Szilícium-völgy egyik legismertebb vállalkozójáról, aki nem fél hatalmas kockázatot vállalni azért, hogy több területen is maradandót alkosson. Elektromos autókat fejleszt a Tesla Motors-szal és kereskedelmi űrutazást bonyolít a SpaceX-szel, valamint a SolarCity, mely a világ egyik vezető napelem-telepítő vállalata.
Elon Musk nevét a világon mindenhol ismerik. Az elmúlt húsz évben meghozta számára az ismertséget, elismertséget. A Szilícium-völgy egyik legismertebb vállalkozója lett hála többek között a PayPal-nek, a Tesla Motors-nak és a SpaceX-nek. Bár sokan és sokat cikkeznek róla, könyvek is jelentek meg, Ashlee Vance volt az első riporter, aki bepillantást nyerhetett Musk világába.
Élete során rengeteg hullámvölgyet, hullámhegyet megjárt. A kötetben kemény gyerekkoráról, akadályokkal tarkított ifjúságáról, sikereiről és kudarcairól is olvashatunk. Valamint számos érdekes és izgalmas emberről, akik keresztezték az őrült zseni útját. Miért nevezem így? A könyv olvasása közben számtalan alkalommal fordult elő, hogy az egyik oldalon nyugtáztam, hogy ez a pasi bolond, majd a következő oldalon jött valami olyan infó, amitől nem tudtam más jelzőt használni rá, mint a zseni. Egy nagyon mozgalmas életút rövid összefoglalása ez a kötet. Nagy vonalakban vázolom Elon Musk útját, de mindenkinek ajánlom ezt a könyvet. Nem kell sem IT-, sem autó-, sem űrrajongónak lenni, hogy egy ilyen érdekes ember élete lekösse a figyelmünket, ráadásul Ashlee Vance nagyon jól ír. Egy jó riporter és egy színes egyéniség látványos életútja pedig csak kellemes órákat okozhat az olvasónak.
Musk-ot a lehetetlen küldetések vonzzák. Életcélja, hogy az emberiség a világűr gyarmatosítójává váljon, hiszen bármikor beüthet a krach. Jöhet egy milliókat elpusztító világjárvány, egy aszteroida vagy visszafordíthatatlan károkat okoz a globális felmelegedés. Kell egy terv, egy menekülőút és ő ezen dolgozik:
"Szeretnék abban a tudatban meghalni, hogy az emberiség előtt fényes jövő áll. Ha megtudjuk oldani a fennmaradó energia kérdését, és önfenntartó civilizációként elindulhatunk a több bolygón élés útján, akkor megbirkózhatunk a legrosszabb forgatókönyv megvalósulásával: az emberi tudatosság megsemmisülésével. És az szerintem nagyon jó lesz."
A pasi sokaknak kissé abszurdnak tűnik és zsenialitását sokan nem is látják, nem értik mit is akar. Legalábbis a kétezres évek elején még így volt. Szakmai berkekben már akkor is elragadtatva beszéltek róla, sokak példaképe volt, míg mások annyit láttak belőle, hogy meggazdagodott napelemekből, egy nem túl hasznos, cserébe méregdrága elektromos autóból és rakétákból. Aztán végül a kétkedőknek is bebizonyosodott a 2010-es évek elejére, hogy bizony ez a fickó tud, vállalatai pedig tarolnak. Sikeres teherűrhajós út, az autóipari csoda, a Tesla Model S és a SolarCity élre törése.
A PayPal eladása hozott neki 1,5 milliiárd dollárt. Sokan őrültnek tartották, amikor szélsőségesen kockázatvállaló tőkebefektetőként pillanatok alatt tüntette el a vagyonát. 100 milliót fektetett a SpaceX-be, 70-et a Teslába és 10-et a SolarCitybe. Ekkor vált az internet után a gyártás a fő profiljává.
A SpaceX-szel felvette a versenyt a legnagyobb katonai beszállítókkal, amikor műholdakat és felszereléseket küldött a világűrbe. Többször használható rakétákat tervez, amellyel komolyan kiszoríthat sokakat a rakétaiparból. Közben a Tesla Motors-szal az autóipar forradalmasítása a cél, míg a SolarCity a legnagyobb napenergiával foglalkozó vállalattá nőtte ki magát.
"Musk egyszerre valósította meg az elmúlt évtizedek legnagyobb előrelépését az űrtechnológiában, a jármű- és energiaiparban egyaránt."
A szakmai sikerei ismertek, de milyen ember van a zseniális mérnök, a kiemelkedő vállalkozó mögött? Magabiztos, aki első látásra visszahúzódónak tűnik. Valaki, aki belefeledkezik a műszaki dolgok szakzsargonjába és elvárja, hogy mások lépést tartsanak vele. Céltudatos, összetett személy, aki emellett szívesen viccelődik és elbűvöli a környezetét. A munka megszállottja és ezt alkalmazottaitól is elvárja, hiszen nem kisebb a célja, mint megmenteni az emberiséget.
Elon Reeve Musk 1971-ben a dél-Afrikai Pretoriában született és nőtt fel. 12 éves volt, amikor első bevételét termelte tudása. Megírta a Blastar nevű videójátékot, melyet 500 dollárért adott el ('84-ben azért ez szép összeg volt!) Imádta a képregényeket és már ekkor elhatározta, hogy környezetkímélő technológiákkal szeretne foglalkozni.
"Talán túl sok képregényt olvastam gyerekkoromban - merengett Must. - Ezekben mintha folyton meg akarnák menteni a Földet. Arra késztetnek, hogy mindenképpen kíséreld meg jobbá tenni a világot, mert az ellenkezője értelmetlen."
Az ország feszültségek és erőszakos cselekmények gyakori helyszíne volt, nem volt könnyű ott felnőni. Pláne, ha az emberre kívülállóként tekintenek. Belemerült a sci-fi könyvek világába, nem játszott a többi gyerekkel, ezért csúfolták, ráadásul egyedi neve is céltáblává tette. És persze az sem segített, hogy ideje nagy részét enciklopédiák olvasásával töltötte és fotografikus memóriájának köszönhetően sokkal nagyobb tudással rendelkezett, mint kortársai. Amerikába vágyott. Az volt az álmok országa, ahol úgy gondolta kibontakozhat. Sokat hallott a Szilícium-völgyről, ahol a technológiai csodák történnek. Elhatározta, hogy ott fog élni és alkotni.
A kötetben számos érdekesség, izgalmas, mókás és ijesztő történet is helyet kapott családjáról, gyerekkoráról, a robbantgatós korszkáról, a Dungeons & Dragons (szerepjáték) szenvedélyéről. Sajnos különcsége nem segített sem az általános, sem a középiskolában. Rendszeresen verték, több iskolát is megjárt. Egy új törvénynek köszönhetően édesanyjának lehetősége volt gyerekeinek továbbadni kanadai állampolgárságát, így jutott a 17 éves Elon Kanadában, melyet köztes állomásnak tekintett hazája és a Szilícium-völgy között.
A kanadai indulás kemény volt. Bármilyen munkát elvállalt, amiért jól fizettek. Gabonatároló lapátolás, fűrészmalom fűtőházának takarítása. De végül kitartása és esze bejuttatta az egyetemre, majd ösztöndíjjal eljutott az Államokba is a húszas éveiben. Az egyetemen már könnyebb volt az élet. Nem nézték ki kockaságáért, sőt, pénzt keresett számítógépek összeszerelésével, javításával, lettek barátai és végül két szakon diplomázott párhuzamosan.
A napenergiával kapcsolatos érdeklődése az egyetemen tovább erősödött, 1994-ben még egy üzleti tervet is kidolgozott "A napenergia fontossága" címmel. Majd a Szilícium-völgyben részt vett különböző gyakornoki programokban és olyan kutatásokban, ahol az elektromos és hibrid járművek üzemanyagforrásaihoz kerestek forradalmi megoldásokat.
'95-ben az internet térhódítása őt is beszippantotta és testvérével megalapította első startup-ját, mely Zip2 néven vált ismertté. 4 évvel később 22 millió dollárral lett gazdagabb és rengeteg tapasztalattal. Akkor sok mindent elrontott, nem úgy állt az alkalmazottakhoz, ahogy kellett volna, sokan azt mondták neki, nem is alkalmas arra, hogy vezérigazgató legyen, ezért eltökélte, hogy bebizonyítja az ellenkezőjét.
Még a Zip2 eladása előtt futott neki egy másik izgalmas, új projektnek és egy rakás pénzt fektetett egy pénzügyi startupba, az X.com-ba. Ez lett a világ legelső internetes bankja. Így sokaknak talán nem is mond semmit, segítek, később átnevezte PayPal-re. Ugye, hogy máris megvan? A Zip2-vel szerzett vagyon 80%-át fektette be egy olyan bizonytalan vállalkozásba, mint az online bank. Ezzel mindenkit ledöbbentett. A pénze 80%-át elvitte ez a projekt. Majdnem belebukott, de végül kitartása meghozta a sikert, amiben ő mindvégig hitt.
"Olyan rugalmas bank kialakítását tűzték ki maguk elé, ahol az ügyfél pár kattintással vagy e-mailen keresztül is mozgathatta a pénzét. Ez valóban forradalmi vívmány volt. Az indulás után néhány hónappal már több mint 200 ezer ember fizetett elő az X.com-nál."
Voltak hullámvölgyek, míg végül ki is túrták a vezérigazgatói pozícióból. A bank új nevet kapott, majd durrant a dotkomlufi és be is kopogott az eBay, hogy megvennék. Nem adták könnyen magukat, végül jól feltolták az árát és 1,5 milliárd dollárért cserélt gazdát a PayPal, amiből adózás után maradt 180 millió Musknak. Ebből pedig nekiállt legvadabb álmát valóra váltani.
Elindult az űrhajózás felé vezető úton, ezért Los Angelesbe költözött feleségével. Bele is vetette magát és körvonalazódott a Mars Oázis projekt, ami arról szólna, hogy vásárolnak egy rakétát, azzal egy melegházat juttatnak a Marsra. A szerkezet képes lenne felvenni némi marsi talajt és ebben fejlődnének a növények, majd termelnék az oxigént. A probléma ott kezdődött, hogy nem sikerült nyélbe ütni az üzletet az oroszokkal, akiktől a célra alkalmas rakétát tudtak volna venni, ekkor Musk döntött: megépítik ők azt a rakétát.
Bár a szenzációhajhász Mars projektet elengedte, végül 2002-ben belevágott a kereskedelmi űrvállalkozás létrehozásába, ehhez profi szakembereket verbuvált maga köré és megalapította a Space Exploration Technologies-t (SpaceX). Az űrrepülésben nem igazán van konkurencia, ezért megtehetik, hogy jóval költségesebb megoldásokat kínáljanak, mint ami lehetséges lenne. Egy olcsó rakéta sok területen elkélne, de csekély esély volt rá, hogy pont egy civilnek sikerül megvalósítania a dolgot.
"Akkoriban, amikor egy negyedtonnás rakomány felküldésének költsége 30 millió dollárnál kezdődött, ő azt ígérte, hogy a Falcon-1 képes lesz mindössze 6,9 millió dollárért elvinni 635 kg terhet."
4 évvel később az első kísérlet kudarcba fulladt, egy évvel később újabb kudarc. Az internettel pénz pedig vészesen fogyott.
Javában zajlott a SpaceX-en a munka, amikor Musk találkozott a lelkes J. B. Straubellel, aki elektromos autót akart építeni lítiumionos akkumulátorral. Elon-t magával ragadta az ötlet és pénzt is adott a projektre. Közben újabb lelkes fiatalok bukkantak fel, akik már készen álltak egy jó kis tervvel, megvolt a cég, megvolt márkanév, csak egy jó befektetőre volt szükségük. Két fiatal mérnök, Eberhard és Tarpenning a Stanfordon hallották beszélni Musk-ot és úgy gondolták, hogy ő olyasvalaki, aki benne lenne, hogy megpróbálják az USA olajfüggőségét enyhíteni. Az üzlet megköttetett: 6 és fél millió dollárral így vált a Tesla Motors fő befektetőjévé és elnökévé, majd Straubelt is bevonta a csapatba.
Apránként a legkiválóbb mérnököket sikerült felvenniük a vállalathoz, de így is rengeteg nehézséggel kellett megküzdenie az egyre növekvő autógyárnak. Folyt a pénz, működő autó pedig még sehol. És bár ekkoriban kezdett el egyre ismertebb és népszerű lenni, a háttérben az idegösszeomlás szélén járt. Nemcsak cégei voltak válságban, magánéleti problémái is nehezítették az életét. A 2008-as év volt a legkeményebb. A Tesla nagy bajban volt, a SpaceX harmadik kilövési kísérlete is kudarcba fulladt. Már szinte minden vagyona ebben a két cégben volt és mindenki a bukásáról beszélt.
Végül a több éven át tartó rengeteg munka, a kiváló szakemberek és Musk üzleti érzéke meghozta a várt eredményt: a SpaceX sikeresen eljutott az első kilövésig. Hatalmas mérföldkő volt számos tekintetben, például az első magánvállalt, akinek a rakétája a Nemzetközi Űrállomáson dokkolt, a világ első hajtóműve, amely teljes egészében 3D-s nyomtatóval készült. És azóta is folyamatosak a fejlesztések, a szállítás pedig rendszeres. Mára havonta egy-két szállítás esedékes a cégnél. Ezek mellett nem meglepő, hogy egy valag pénzt kaptak a további fejlesztésekre a NASA-tól, hogy embert is képesek legyenek az űrbe juttatni, amely az idei évre várható.
A Tesla 2008 és '12 között éppen csak életben maradt. Majd jött az új luxusgépmű, a Model S szedán, mely meghozta az áttörést. Musk tökéletes üzleti döntést hozott, mely meghozta a várva várt sikert. A bukás közelsége a Telslánál és a SpaceX-nél is 2008-ban tetőzött, a sikerek is egyszerre érkeztek. 2012. június 22-én az első Model S szedánokat hazavihették tulajdonosaik. Ekkor még akadtak buktatók, volt, hogy még az üzemet is leállították. Ennek oka főleg az autót érintő szóbeszédek. Sokan várták az autó hibáinak kibukását és ezzel együtt a cég bukását. A bukás elmaradt, az
"Musk bebetonozta magát az autóipar új titánjának szerepébe. [...] A Tesla életformává lett - az autóipari versenytársak pedig lemaradtak, vagy nem tudtak semmit felmutatni. A vállalat nem csupán autót adott el a fogyasztónak. Sokkal inkább imázst közvetített: kapcsolat azok között, akiket megérintett a jövő."
Elon Musk unokatestvérei a Rive fivérek, akikkel közösen vetették bele magukat a napenergiaszektor rejtelmeibe. Két év aktív kutatás után elindították a SolarCity-t, mellyel céljuk az volt, hogy gördülékenyebbé tegyék a napelemek felszerelését. Mertek nagyot álmodni, tettek is érte és 2014-re a cég már 7 milliárd dollárt ért. Musk már korábban eldöntötte, hogy van értelme a napenergiát hasznosítani.
A három nagy céggel egy egész Amerikát lefedő gyártóbirodalom tulajdonosává vált, melyek mind kötődnek egymáshoz, kulcsfontosságú részei egymásnak, amely "Elon Musk egyesített térelmélete" és egy-egy lépés a jövőhöz, amely mai napig a legfőbb célja:
"Musk olyan szenvedéllyel beszél az autókról, napelemekről és akkumulátorokról, hogy könnyen megfeledkezünk róla: tulajdonképpen mellékprojektekről van szó. Olyannyira hisz ezekben a technológiákban, hogy úgy látja, ha ezeket sikerre viszi, azzal az emberiség javát szolgálja. Másrészről a technológiák hírnevet és vagyont hoztak neki. Musk terve azonban továbbra is az, hogy az emberi fajnak több bolygó is a hazája lehessen. Musk szerint az emberiség fennmaradásához elengedhetetlen, hogy egy másik bolygón másik kolóniát hozzon létre, és ő mindenképpen e terv megvalósításának akarja szentelni az életét."
Szeretnél többet tudni a könyvről? Kattints a képre, a kiadónál kedvezménnyel be is szerezheted!
Köszönjük, HVG Könyvek!
Érdekelnek a könyvújdonságok?
Kövess bennünket Facebookon!
Túlélnéd az Antarktiszt? Érdekel? Kattints!