Kultúrpara

2019. május 10., péntek

Rendhagyó gondolkodás, rendhagyó profit

Könyvajánló - Jason Fried és David Heinemeier Hansson: REWORK - Profit újratöltve

"Szókimondó nyelvezete és „minél egyszerűbb, annál jobb" megközelítésmódja teszi a Reworköt a legjobb szabálykönyvvé, amire egy saját lábára álló vállalkozónak szüksége lehet. A komoly cégtulajdonosok, a kisvállalkozók, a gyűlölt állásukban ragadt emberek, a leépítések áldozatai, az éhezést megunt művészlelkek mind értékes útmutatást fognak találni ezeken a lapokon."

A Rework egy teljesen új szemléletmóddal ismertet meg a vállalkozásépítés világában. A kötet szerzői sikerre vitték saját vállalkozásukat, a 37Signals-t, és saját tapasztalataik alapján mondják meg a tutit könnyed, szókimondó stílusban. A kötetben rengeteg hasznos tippet talál szinte bárki, akinek vállalkozása van vagy pedig épp azon töri a fejét, hogy felmondja az állását, hogy saját üzletbe kezdjen. 

A szerzőpáros tapasztalatai szerint felejtsük el a sablonos üzleti könyvek tanácsait. Nem kell hosszú távú üzleti terv, nem szükséges állandóan sasszemmel figyelni a versenytársakat, nem kellenek a külső befektetők és véletlenül se öljünk vagyonokat marketingre. A kötetből azt is megtudjuk, hogy ezek miért nem szükségesek ahhoz, hogy egy sikeres üzletet építsünk fel.

Számomra nagyon szimpatikus az a vonal, ami mentén halad a kötet. Olyan szabályokat és azoknak igazolását olvashatjuk többek között, mint a ne foglalkozz a való világgal. De ez mit is jelent? Ha valaki egy új dologba készül belevágni, ahol új elképzeléseket valósít meg vagy idegen koncepciókkal indulna, akkor tutira megbukik. Ezt szinte minden olyan ismerősöm hallotta, aki új vállalkozásba fogott. Ezt el kell felejteni és nem kell vele foglalkozni. Ma már pl. tökéletesen tud együtt dolgozni két ember, úgy hogy akár több ezer kilométer választja el őket egymástól, de ez sokaknak még mindig nagyon futurisztikus. Sokan ezt használják mentségként, hogy meg se kelljen próbálniuk.

És abban is nagyon igazuk van, hogy nem a hibáinkból kell tanulni, hanem a sikereinkből. Attól, mert valamit elrontottunk, még nem biztos, hogy tudjuk mit kéne jobban csinálni. Míg, ha valami sikerült, akkor már tudod, hogy mi az, ami működik. Aztán ott vannak a hosszú távú üzleti tervek, amik valójában csak fantáziálások. Rengeteg tényező, amire nincs mindre befolyásunk. Ezért inkább üzleti találgatásként tekints rá és máris kevésbé lesz stresszes a dolog. Azt sem szabad elfelejteni, hogy az improvizálás mennyire fontos. A menet közben adódó lehetőségeket meg kell tudni ragadni és máris borulhat az eredeti elképzelés.

Sokan rontják el ott, hogy mindenáron sok alkalmazottal bíró nagyvállalkozást akarnak. Nem feltétlenül szükséges több ezer alkalmazott, hatalmas irodaház, kisebb vagyonnyi infrastruktúra ahhoz, hogy egy nyereséges és fenntartható vállalkozást hozz létre. Példának ott van rögtön a Craigslist, amely néhány tucat alkalmazottal több tízmillió dolláros bevételt termel és teljes mértékben lerombolta a hagyományos apróhirdetések rendszerét. Ráadásul még halálra sem kell dolgoznod magad. Kevesebb munka okosan célravezetőbb, mint ha túlhajszolod magad és az alkalmazottaidat is. Arra kell rátalálni, hogy miként lehet hatékonyabban elvégezni a feladatokat és máris rövidebb idő alatt megleszel.

"Nincs szükséged MBA vagy más diplomára, márkás öltönyre, aktatáskára vagy az átlagot meghaladó kockázattűrésre. Csak egy ötletre, egy kevés önbizalomra és egy indító lökésre."

Csak arra mondj igent, ami tényleg jövedelmező és mindig gondold végig, hogy az adott terméket vagy szolgáltatást te magad használnád-e. Fontos, hogy te is úgy lásd, hogy van értelme a munkádnak, akkor lehet benne igazán sikeres. De persze a jó ötlet kevés. Sőt! Az a legkönnyebb része a dolognak. A neheze akkor jön, amikor nekifogsz a végrehajtásnak. Ha már a sallangot elengedted, ezáltal egy csomó pénzt spóroltál, jöhet a lényeg, amire koncentrálhatsz. Ne akarj tíz dolgot csinálni egyszerre. Egyet készíts, de az legyen jó. Illetve a melléktermékeit. Sose felejtsd szem elől, hogy mindennek van mellékterméke, ami szinte bevételt hoz.

Legyél határozott, higgy abban, amit csinálsz és az emberek figyelni fognak rád. És olyan nincs, hogy nincs elég pénzem, emberem, időm, tapasztalatom. Ez mind olyan korlát, ami előny, mert a kevesebb több, ami arra kényszerít, hogy kreatív legyél.

"Eleinte ne törődj a részletekkel!

Az építészek nem foglalkoznak azzal, hogy a zuhanyzóban milyen csempe legyen, sem pedig azzal, milyen legyen a konyhában a beépített mosogatógép, mert tudják, hogy az alapterv véglegesítése után érdemes ezeket elővenni. Tudják, hogy ezekről a részletekről csak később kell dönteni."

Ne halogasd a döntéseket, ha halmozódnak elkezded őket figyelmen kívül hagyni, kapkodva hozod meg őket vagy kidobod őket. Egyik sem nyerő, mert a döntés haladáshoz vezet. A nagy döntéseket nyilván nehéz meghozni, ezért érdemes apró döntésekkel foglalkozni. Főleg az indulásnál, ahol érdemes határidőt szabnod magadnak, ami hihetetlen összpontosításra késztetheti az embert. Rengeteg dologgal ráérsz mielőtt piacra viszed a termékedet, ehhez végig kell gondolnod, hogy mi az, amit elhagyhatsz az elején.

Amikor már a termelésnél tartasz oda kell figyelni, hogy mi az, ami hátráltat. Például a megbeszélések. Rettentő magas költséggel bírnak ahhoz képest, hogy nem egyszer mondjuk egy öt perc alatt letisztázható dolog miatt elmegy vele egy óra. Rengeteg produktív időt lehet elpazarolni rájuk, de lehet okosan is csinálni, aminek a módszerét is megtalálod a kötetben.

A versenytársakról is rengeteg hasznos tippet olvashatsz, az egyik kedvencem, amit sokan nem vesznek figyelembe: múld alul a versenytársaid! Ez mit jelent? Az üzleti életben az dívik, hogy úgy tudod legyőzni a versenytársad, ha neked eggyel több van, mint nekik. Ez teljesen mindegy, hogy miben mérhető. Hogy ő fél milliót költ, akkor neked 600 ezret kell, ha neki 50 alkalmazottja van, neked 60 kell. Nem, ezt felejtsd el. Úgy nyerhetsz, ha alulmúlod őket. Erre tökéletes példát hoz a könyv: a kerékpárok. Anno az volt a lényeg, hogy a modernebb technikákkal pakolják tele a bringát, ma viszont népszerűbbek az egyszerű, váltó nélküli kerékpárok. Miért? Olcsóbb, egyszerűbb, könnyebb és kevesebb karbantartást igényel.

"Taníts, és kialakítasz egy olyan köteléket, amit a hagyományos marketingtaktikák egyszerűen képtelenek létrehozni. Az emberek figyelmét megvásárolni egy magazinnal vagy egy internetes reklámcsíkkal egy dolog, de ha tanítással szolgálsz rá a hűségükre, egészen másfajta kapcsolatban lesztek. Jobban fognak bízni benned. Jobban fognak tisztelni. Még ha nem használják a termékeidet, akkor is a rajongóid lesznek."

Felejtsd el a reklámokat, a marketinget. Ne költs egy rakás pénzt ilyesmire, hanem inkább taníts valamit, mutass nekik érdekes praktikákat, mutasd meg hogyan működik a céged, légy közvetlen, engedd be őket a színfalak mögé, mert az emberek imádnak a színfalak mögé látni, kilesni mások titkait és, ha látják mennyi munka van abban, amit eladsz, akkor többre értékelik a tevékenységedet.

Dolgozz egyedül, hogy minél jobban megismerd a vállalkozásodat és csak akkor vegyél fel embert, ha tényleg kell. Akkor pedig ne érdekeljen a végzettség, a papír, az önéletrajz, keress olyan embereket, akinek céljai vannak és el is éri azokat. Olyan emberre van szükséged, aki a semmiből képes valamit felépíteni és végigvinni az egész folyamatot. A könyvből azt is megtudod, hogyan találj rá az ilyen egyszemélyes menedzserekre.

Megpróbáltam kiragadni pár fontosabb momentumot a könyvből, de ennél sokkal többet találtok benne. Minden példákon keresztül, de még ehhez is azt mondom, hogy kell a kreativitás. Hiába a rengeteg hasznos ötlet, szabály, át kell tudnod ültetni a saját iparágadba. Szerintem minden kezdő vállalkozónak kötelező olvasmány. Akadnak benne közhelyek is, de többségében rengeteg hasznos dolog van benne, ami sikeres vállalkozóvá teheti azt, aki akar és hajlandó is álmodni, és mer is tenni érte.

3831472_3.jpgSzeretnél többet tudni a könyvről? Kattints a képre, a kiadónál kedvezménnyel be is szerezheted!

Köszönjük, Uzletikonyv.hu!

Érdekelnek a könyvújdonságok?

Kövess bennünket Facebookon!

Tudni szeretnéd, mit kell tenned a kivételes teljesítményért? Kattints!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése