A stratégia művészete

Könyvajánló - Porkoláb Imre: A stratégia művészete - Szervezeti innováció kiszámíthatatlan üzleti környezetben

"Mit tanulhatunk egy 2500 évvel ezelőtt élt kínai hadvezér-írótól a kiszámíthatatlan és bizonytalan környezetről? Hogyan őrizzük meg cégünk versenyképességét és munkatársainkat a folyamatos változás közepette? Mi köze a gerilla-hadviselésnek a startupok sikeréhez?"

chess-2730034_1920.jpg

Szun-ce A háború művészete című művében leírt hadviselési viszonyokból rengeteg ma is alkalmazható stratégiai tanácsot találni. Az i.e. 500 környékén alkalmazott katonai stratégia kiválóan kamatoztatható a kiszámíthatatlan üzleti környezetben. Porkoláb Imre pedig arra vállalkozott legújabb könyvében, hogy megmutassa valós életből vett példákon keresztül, hogy Szun-ce hadvezér gondolataira alapozva, igazítva azokat napjainkhoz és kiegészítve a legújabb vezetéselméleti kutatások eredményeivel, miként válhatunk hatékony vezetővé, hogy csapatunk, szervezetünk jobb teljesítményt érhessen el.

images_2.jpgDr. Porkoláb Imre ezredes többek között a világ legjobb katonai egyetemein szerzett diplomákat, végzett el képzéseket. Miután Magyarországon felderítőtiszti szakon diplomázott, tanulmányait a Sandhursti Királyi Katonai Akadémián (Royal Military Academy Sandhurst) folytatta, ahol elnyerte a legjobb hallgatónak kijáró, a Királynő által adományozott tiszti pálcát (Cane of Honor), majd közgazdász diplomát szerzett és katonai vezető kiegésző szakot is elvégzett. Az Egyesült Államokban a Gerillahadviselés és Terrorizmus elleni harc szakirányon az USA Haditengerészeti Posztgraduális Iskolájában újabb diplomát zsebelt be és doktori fokozatot szerzett a Zrínyi Miklós Nemzetvédelmi Egyetemen és elvégzett egy-egy szakot a Harvardon és a Stanfordon is.

Tanulmányai mellett pedig a világot járva dolgozott, gyűjtötte a tudást és a tapasztalatot. Többek között dolgozott felderítőként, majd segédkezett a Magyarország NATO-tagságát előkészítő munkacsoportban, hadszíntéri szolgálatot végzett az Iraki Szabadság műveletben, az USA-ban a NATO Stratégiai Transzformációs Parancsnokságon teljesített szolgálatot, majd dolgozott a Pentagonban is. Szakértője a gerillaharcnak, a terrorellenes hadviselésnek és az ezekhez kapcsoló vezetéselméletnek, menedzsmentnek, illetve a szervezeti átalakítás innovatív módszereit és annak az üzleti életben való alkalmazhatóságát kutatja.

A szerző sokat tanult, látott, tapasztalt és a rengeteg begyűjtött információra alapozva írta meg ezt a könyvet, melynek központ elemei a szervezeti innováció és a stratégia. Utóbbit katonai és üzleti értelemben is kivesézi a kötetben és megmutatja az olvasóknak, hogy az üzleti életben és a hadászati fejlesztésekben is tökéletesen alkalmazható a változásmenedzsment, a szervezeti átalakítás innovatív módszerei.

A rohanó világban gyakran tapasztalunk káoszt és kiszámíthatatlanságot, hadvezérként és vállalkozóként is akkor tudunk sikeressé válni, ha ezen sikerül felülkerekedni, hogy hatékonyan tudjunk a kiszámíthatatlan helyzetekben pozitív eredménnyel reagálni. A hadviselési elvek mindig is komoly hatással volt az üzleti életre, az üzleti stratégiákra.

A kötetben a szerző arra mutat rá, hogy a sikerhez négy stratégiai összetevőre van szükség és ezeket igyekszik bemutatni. Az első a tradicionális értelemben vett stratégia, a második a stratégiai előrelátás, majd a sebesség és tempó, végül pedig a stratégiai hálózatok. Első helyre rakja egy képzeletbeli listán a szervezeti tanulást, mely nélkül nincs fejlődés, fejlődés nélkül pedig fegyvertelenek vagyunk egy versenyhelyzetben.

Az első fejezetekben konkrét példákon keresztül láthatjuk, hogy a stratégiai környezet miként fejődött. Olvashatunk többek között Akhilleuszról, az ókori Spárta falanxharcászatáról és a napóleoni elvekről. Megismerjük, hogyan változtak az évszázadok során, hogy egyes haderőknél a parancsuralmi rendszer helyét miként vette át a küldetésorientált vezetésszemlélet, de olvashatunk indirekt hadviselésről is. Aztán jön mindez a fejlődés az üzleti életben: először a farkastörvények a törzsközösségekben, majd a hierarchikus szervezeti formák, aztán az iparosodás újabb változásai, a küldetésorientált döntéshozatal és az érdemes alapuló előrejutás lehetősége, majd részletesebben vizsgálja a szerző napjaink stratégiai környezetét.

Megismerhetjük, hogy miként analizálható a dinamikusan változó környezet, és mit tehetünk a mérhetetlen mennyiségű információdömping okozta bizonytalansággal és kiszámíthatatlansággal. A kötet során próbálja a szerző megértetni, megmutatni, hogy miként lehet ezeket az előnyünkre fordítani. Beavat a gerilla-hadviselés történetébe is, mert a kor üzleti környezete nagyon hajaz ahhoz a helyzethez.

Olvashatunk a nagyvállalatok és a startuppok üzleti kihívásairól, hogy miként győzedelmeskedik a technológia az emberiség felett és, hogy milyen megoldás létezik a helyzet orvosolására. Igyekszik megmutatni, hogyan vegyünk számba valamennyi környezeti tényezőt és ezekre alapozva miként fejleszthetjük a vállalkozásunkat. Egy szemléletmódváltás sosem egyszerű, de szükségszerű és a könyvet olvasva azt is megtudjuk miért és miként fussunk neki.

A szerző kitér a stratégiai előrelátás fontosságára. Nyilván senki nem képes a jövőbe látni, lehetetlen teljes pontossággal kiszámolni az eredményeket, de a tervezés elengedhetetlen része, hogy meglegyenek az alapvető irányaink. De legjobban úgy tudjuk kifürkészni a jövőt, ha mi magunk alakítjuk, ehhez pedig újabb és újabb lehetőségeket kell felkutatnunk, tisztában kell lennünk saját erősségeinkkel, gyengeségeinkkel.

Sebesség és tempó című fejezet alatt az adaptív versenyelőny koncepcióját is megismerteti az olvasókkal, miközben választ ad olyan fontos kérdésekre, mint például, hogy miként gyorsíthatjuk fel a szervezeti döntéshozatali folyamatokat vagy hogyan decentralizáljunk egy szervezetet sikeresen. Tippeket kapunk, hogy miként sokszorozhatjuk meg a teljesítményünket és hogyan adjunk lehetőséget a szervezetben dolgozóknak, hogy kreatív ötletekkel támogassák a céget.

Végül pedig a siker negyedik elemét, a stratégiai hálózatokat mutatja be a kötet. Képet kapunk arról, hogy miért fontos, hogy mi formáljuk a minket körülvevő ökoszisztémát, hogyan befolyásoljuk a működését, miként szerezzünk szövetségeseket és minként romboljuk le azokat, valamint, hogy a versenytársak hálózatait hogyan tudjuk befolyásolni. Kapunk még egy szeletet a szervezeti tanulásról, annak fontosságáról, nélkülözhetetlenségéről, ha folyamatosan fejlődni akarunk, s ezáltal versenyképesek maradni. 

A kötet rengeteg hasznos információt tartalmaz módszerekről, lépésekről, különböző stratégiákról, szervezeti kultúráráról, talán túl sokat is. Kicsit tömény, de hála a sok életből vett példának mégsem lett száraz. 200 oldal ugyan nem elég a világmegváltáshoz, de ha valaki pozitív változást szeretne előidézni, innovációra törekszik, akkor bőven talál benne értéket. Egy darabka korunk legsikeresebb vezetőinek módszereiből.

9789633047408_uj.jpgKöszönöm a lehetőséget a HVG Könyvek csapatának!

A kötet kedvezményes áron elérhető a borítóra kattintva a kiadó honlapján.

Kövess minket Facebookon!

Simon Sinek elárulja az inspiráló vezetés titkát

Hatékony és magabiztos növekedés verseny nélkül

A Wall Street farkasa: meggyőzés és befolyásolás mesterfokon

Share:

Megjegyzés küldése

Designed by OddThemes | Distributed by Blogger Themes