Egy rejtély, egy rég megoldatlan bűnügy, egy művészi hazugság, két összeférhetetlen ember.
Dióhéjban ennyi Guillaume Musso legújabb - részemről letehetetlen - regénye, az Egy párizsi apartman története.
A Park Kiadó újabb Guillaume Musso kötetet tett a rajongók elé, Egy párizsi apartman címmel. A műben egy rejtély, egy rég megoldatlan bűnügy, egy művészi hazugság és két összeférhetetlen ember mulatságosan komoly tánca követhető nyomon. S amíg annak drukkolunk, hogy tudjuk, kinek is szorítunk, és biztos, hogy annak-e, addig kapkodjuk a fejünket, hogy juj! És úristen! Két mogorva, önmagát is kereső ember végül ugyanazt szeretné elérni: nyugodtan, békében élni önmagukkal és azt cselekedni, ami helyes. De mit szól hozzá vajon a világ? Jó-e az, ami helyes?
A két főhős Gaspard Coutances és Madeline Greene. Gaspard az USA-ból érkezik Párizsba, Madeline Londonból, mindketten - véletlenül - ugyanarra az időre, ugyanazon párizsi apartmant bérelik ki, amit duzzogva-puffogva kénytelenek pár napig, amíg a helyzet rendeződik, megosztani egymással.
Gaspard neves író, aki minden évben Párizsba jön egy hónapra, megírni az éppen esedékes könyvét - mert mit lehet tenni, csak itt tud alkotni. Az író igazi mogorva, rigorózus, visszahúzódó, sőt, gyakran bunkóságig különc egyéniség - de mégis úriember. Gyűlöli a nyüzsgést, az embereket, amikor csak teheti, társadalomtól és társadalmi normáktól távol hajókázik vagy visszavonultan él montanai birtokán, horgászik, vadászik, emberekkel - ha nem muszáj - hószámra sem találkozik. Nincs mobiltelefonja, tablete, számítógépe, nem érdekli az internet és e-mail címe sincs.
Guillaume Musso regényről regényre különleges kapcsolatot alakít ki olvasóival. Az 1974-ben Antibes-ban született szerző diákévei alatt kezdett írni, és azóta sem hagyta abba. A közönség először 2004-ben, az És azután… megjelenésekor találkozhatott vele. Majd egymást érték a regények. Mára ő a legnagyobb példányszámban eladott kortárs francia író. Regényeit több mint 40 nyelvre fordították le. Művei a világ minden táján vezetik az irodalmi sikerlistákat, kiadók és filmproducerek versengenek értük.
Park Könyvkiadónál megjelent: Az angyal hív, Holnap, És azután…, Az éjszaka és a lányka, Central Park, Az írók titkos élete, Egy párizsi apartman.
Madeline egy hosszú párkapcsolatból és a belőle fakadó traumából igyekszik felépülni egy öngyilkossági kísérlet után. Miután gyerekre vágyik és a biológiai órája már ketyeg, partner pedig sehol, elhatározza, hogy magánlombikprogramban vesz részt, és a beavatkozás előtt igyekszik kipihenni magát Párizsban. Madeline Greene londoni rendőr, korábban több kitérő után New Yorkba került döglött akták nyomozójának (ez fontos!), de a meló unalmas volt, és miután ottani nős barátja visszament a feleségéhez, már semmi nem kötötte az Egyesült Államokhoz, ezért visszatért Londonba.
A két ember tehát egy zöldellő fasor végén megbúvó műteremlakásban kerülgeti egymást, ahol a műhelyt még mindig áthatja korábbi tulajdonosa, a híres festő, Sean Lorenz színek és fények iránti szenvedélye. A művész, aki képtelen volt talpra állni, miután a kisfiát meggyilkolták, egy éve halt meg, három festményt hagyva maga után, amelyeknek nyoma veszett. A festő páratlan tehetsége és tragikus sorsa nem hagyja nyugodni Madeline-t és Gaspard-t, akik közösen erednek a remekművek nyomába. Ahhoz azonban, hogy megfejtsék Sean Lorenz valódi titkát, saját démonaikkal kell megküzdeniük egy drámai nyomozás során, amely örökre megváltoztatja az életüket.
A szerző utószava:
Sean Lorenzet hiába keresné bárki a múzeumokban és a kortárs művészeti galériákban. Az ő alakjában több, szívemnek kedves festőt gyúrtam össze, akiknek, szerencsére, nem alakult olyan tragikusan a sorsuk. Jean-Michel Fayol festékesbódéját sem fogják megtalálni a Voltaire rakparton. Figuráját részint a Georg Kremer által alapított Kremer Pigmente vállalatról szóló újságcikkek ihlették, részint az interneten talált írások a cambridge-i Straus Center for Conservation and Technical Studies festékgyűjteményről, amely egyedülálló a világon.
Végezetül, néhány kedves olvasóm biztosan észreveszi, hogy becsempésztem a regénybe néhány szereplőt és helyszínt a korábbi könyveimből. Remélem, hogy a cinkos kikacsintás mosolyt csal az arcukra. Tekintsék hálám jelének hűséges figyelmükért.
A kötet dramaturgiája kifejezetten felmérgeli az olvasóit: többször is ökölbe szorított kezekkel követtem a cselekményt, és nem egyszer hördültem fel bosszúsan, amikor az író valami közepén áttért egy másik nézőpontra. Volt, hogy mérgesen elmentem pasziánszozni, mondván, hogy na, te nekem nem parancsolsz, hogy azonnal tudni akarjam, mi történt, nem babrálsz ki velem, én vagyok az úr. Szinte látom magam előtt a szerzőt, ahogy szolidan körberöhögi a lázadásomat... A kötet cirka számszaki közepén egyszercsak újabb rejtéllyel gazdagodik a történet, Madeline Madridba utazik és végleg búcsút mond (szándéka szerint) Gaspardnak, miközben ez a morc, maradi férfi életében először mobiltelefont vásárol (maga sem akarja elhinni) és ami még furcsább: kötekedni kezd egy Lorenz képpel. A lényeg: a régi Gaspard Coutances nincs többé. De vajon ki az a Rémkirály?
Nos, a mű kellette magát, körmöket rágatott (meg engem is berágatott), de letenni csak vonakodva lehetett a benne alkalmazott humor és az állandóan váltakozó nézőpontok, az apránként adagolt információk, valamint a profi feszültségkeltés miatt. Amikor azt hisszük, mindent tudunk, akkor kiderül, hogy semmit sem. Sőt! Nagyon sőt... egy sör után még arra is képes voltam, hogy a jelenidejűség és a fejben ott vagyok ám kedvéért megnézzem a Triborough Bridge legfrissebb képét. Is. A végén pedig, miután jól kikönnyeztem magam, vaskos véleményt közöltem a szerzővel és a világegyetemmel, miszerint &@#í{@, és egyébként meg egyetértek a főhősök döntésével.
Köszönöm a lehetőséget a Park Kiadónak! A kötet a borítóra kattintva elérhető kedvezményes áron.
Kövess minket Facebookon!
Fordította: Sárközy Éva
Cím: Egy párizsi apartman
Szerző: Guillaume Musso
Kiadó: Park Könyvkiadó Kft.
Oldalak száma: 365
Megjelenés: 2020. október 21.
Kötés: Kartonált
ISBN: 9789633556856
Megjegyzés küldése