Könyvajánló - Brian Windhorst: A LeBron-vállalat
Hogyan lesz egy élsportolóból milliárdos üzletember?
Brian Windhorst arra vállalkozott, hogy megmutassa a kíváncsi olvasóknak, hogy miként gyűjtötte össze a közel egy milliárd dollárnyi vagyonát a világklasszis kosárlabdázó, LeBron James. Nem vagyok nagy kosárrajongó, de mindig élvezettel olvasom az élsportolókról szóló könyveket. Jellemzően egyik darab sem unalmas. Szerencsére most is egy érdekes könyvet kaptam, ráadásul a középpontban a pénzügyi sikerek állnak, mégsem lett száraz, unalmas kötet, helyette egy könnyed, olvasmányos írást vehet a kezébe az olvasó.
LeBron James egy élő legenda. Csupán harminchat éves, de olyan érdemeket tudhat magáénak, melyeket kevesen a világon. Nyolcszor játszott csapatával az NBA döntőjében, ebből háromszor sikerült is bezsebelni a bajnoki címet, közben négyszer választották a liga legértékesebb játékosának, ráadásul még két olimpiai arany és ékesíti a vitrinjét.
Néhány hasonló kaliberű sportolónak sikerült már a bravúr, amire LeBron is büszke lehet: sportolói ismertségét, kitartását és eszét felhasználva, tudatos tervezésnek köszönhetően az üzleti életben is maradandót tudott alkotni, kiépíteni egy meghatározó brandet. Hogy mennyire? A milliárdos vagyon már elég árulkodó, ebből a könyvből pedig azt is megtudjuk milyen út vezetett idáig.
"LeBron tisztában van vele, hogyan használhatja fel ismertségét és népszerűségét annak érdekében, hogy jobb alkupozíciót 16 harcoljon ki magának az üzleti tárgyalásokon, és ennek segítségével nemcsak a saját bevételeit tudja növelni, hanem jótékonysági alapítványokat is pénzhez juttathat anélkül, hogy a zsebébe kellene nyúlnia."
Már középiskolás korában felfigyeltek tehetségére, tizennyolc évesen pedig már az NBA leszerződött játékosa volt. Több nagy sportszergyártó is a kegyeit kereste, amikor még nem került be a ligába, de látszott, hogy csak idő kérdése, hogy befusson és akkor sokat pénzt érhet egy vele kötött reklámszerződés. Az akkor még szinte kölyök nem adta magát könnyen. Hosszan mérlegelt, átgondolta, hogy hosszú távon mi lesz a legjobb számára. Nem érdekelte a licitháború, a magángépes pózolás, a manipuláció, amivel a cégek próbálkoztak, s végül nem is a legnagyobb összeget kínálóval írt alá. Így kötötte végül a Nike-val az első reklámszerződését, amire a mai napig azt mondja, hogy élete legjobb döntése volt, mint üzleti mind sportolói szempontból. Tökéletes első lépés egy profi brand kiépítéséhez. Világéletében képes volt távlatokban gondolkodni, ami megalapozta sikereit is. Az azonnali kezébe nyomott csekkek sosem hozták úgy lázba, mintha azt látta, hogy egy adott szerződés aláírása kettő, öt vagy akár tíz évig hozhat hasznot számára. Ez a megfontoltság elengedhetetlen, ha valaki sikeres akar lenni az üzleti életben.
A parádés eredmények a pályán ontották a pénzt, közben pedig rájött, hogy a saját neve, s befolyása is képes pénzt fialni. Tudta, hogy a sportkarrier nem tart tovább 15-20 évnél, de valamiből utána is meg kell élni. Ezzel a tudatossággal építette karrierjét, üzleti vállalkozását. Egyértelmű célja, hogy nyomot hagyjon a világban. Az út persze nehéz és bőven akadnak buktatók, kudarcok, de ezekből mind képes volt tanulni, hogy karrierje ne érjen véget ott, amikor majd az utolsó meccsén elbúcsúzik a pályától. Számos üzleti döntés motivációját is megismerjük a kötetből.
Sok amerikai sztársportolóról elmondható a zűrös gyerekkor, problémás családi háttér, kemény körülmények. Ezek azok a gyerekek, akiknek a sport jelenthette a kilépőt ebből az életből. Ebből az élethelyzetből nem könnyű kitörni, de hosszú évek kemény munkájával sikerülhet, erre tökéletes példa LeBron James. Azt gondolhatnánk, hogy aki pályája során vagyonokat keres, annak visszavonulás után sem lesz gondja. Ez korántsem jellemző. Többségük már néhány évvel később is küzd anyagi gondokkal. Hiába a sporttal szerzett vagyon, ha valaki nem ért a pénzhez, akkor ez könnyen elúszik.
És ezt LeBron mindenképp el akarja kerülni. Eszes és talpraesett, aki képes tanulni a hibáiból. Számos üzleti vállalkozásban szerzett tulajdonjogot, sőt szellemi alkotásokban is, de a sportfranchise-ok piacán is megvetette a lábát. Számos zseniális fogásáról olvashatunk és parádés üzletekről. Brian Windhorst könyvében kaptunk egy izgalmas szeletet ebből a világból. Arról, hogy mitől és hogyan működnek a szponzorációs szerződések. Olyan összegek repkednek, amiket az átlagember egy élet alatt sem lenne képes elkölteni. Érdekességek, kulisszatitkok a sztársportoló mindennapjaiból nem csak kosárlabda-rajongóknak.
Aki egy tipikus sportolói önéletrajzot várnak, azok lehet, hogy csalódni fognak. Ez a könyv sokkal több annál. Azt mutatja be, hogy egy feltörekvő üzletembernek milyen sikerek és kudarcok kísérik az útját a milliárdos vagyon megszerzéséig. Sikerült két karriert is egyengetnie az elmúlt években, de persze időnként bőven akadt segítsége is, akikről a kötetben is olvashatunk.
„Üzleti érzékkel megáldott sportrajongóknak kötelező olvasmány.” – Publishers Weekly
Köszönet a 21. Század Kiadónak ezért a kiváló kötetért, melyet a borítóképekre kattintva kedvezményes áron megvásárolhattok a kiadó honlapján!
Fordította: Illés Róbert
Kövess minket Facebookon!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése