Kultúrpara

2021. május 31., hétfő

Mozdulj ki! Irány a Nagy Cser! Vár rád a Diósi-tanösvény!

Kirándulás a szabadban 8. rész

Irány a Nagy Cser! Vár rád a Diósi tanösvény!

Sikeresen belelendültünk az idei évben és szerencsére nem lankad a kedvünk. Korábban már hét túrát megmutattam, ha esetleg lemaradtál, íme pár jó kis kirándulás ötlet a természetben:

Irány a Gerecse legmagasabb pontja, a Gerecse-tető!

Irány a Budai-hegység legnagyobb vízesése!

Irány a Velencei-hegység, a Pákozdi ingókövek!

Irány a Pilis! Vár rád a Dömörkapu, a Sikárosi-rét és a Lajos-forrás!

Irány a Vértes! Vár rád egy gánti körtúra!

Irány a Bükk déli része! Vár rád a Kő-völgyi tanösvény, a kaptárkövek és a Felső-szoros!

Irány a Vértes! Vár rád egy izgalmas "nyolcas" Várgesztes mesés erdejében!

Ez alkalommal igazi csajos napot tartottunk, délelőtt egy kis lovardás bandázás három barátnőmmel, aztán valami könnyedebb túrára vágytunk, ezért elmentünk a Diósi-tanösvényhez. Jelzem, ne tévesszen meg senkit a tanösvény megnevezés, ez nem egy babakocsival könnyen bejárható út! Közel 8 km, tehát nem hosszú, de az első 4,5 kilométeren szinte folyamatosan felfelé kell menni, utána pedig van egy párszáz méteres nagyon meredek lejtő, ahol azért nem olyan könnyű lemenni. Mindenképpen érdemes túrázáshoz való cipőben indulni.

Szurdokpüspökiben van egy klassz kialakított parkolóhely a Béke úton, de ha ott nincs épp hely, akkor a faluban viszonylag könnyű helyet találni, ahol le lehet rakni az autót. Innen elindulunk a hegynek, ahol rögtön látni is fogjuk a balra mutató fa táblát, mely a Pincesort jelöli, de alatta egy kisebb fekete táblával jelzik azt is, hogy arra kell menni a tanösvény felé is.


A Pincesor nagyon hangulatos, érdemes pár percet elidőzni és megnézni a házakat, a homlokzatokat mielőtt továbbmennénk. A pincék után a mátrabérci túraútvonal piros sáv jelzését követjük az erdőig, de több helyen is fogunk még találkozni a fekete Diósi tanösvény nyilakkal, szóval lehetetlen elvéteni az irányt. Az általam jelölt parkolótól körülbelül 1,5 km-t séta után érjük majd el a tanösvény első állomását. Miközben megyünk felfelé érdemes hátranézni, mert gyönyörű a panoráma.

1. Általános üdvözlő tábla, útvonal bemutatása
2. Források az EGERERDŐ Zrt. területén
3. Szurdokpüspöki forrásai
4. Az erdő és a víz kapcsolata
5. A Mátra őshonos állatvilága
6. A Mátra őshonos növényvilága
7. Az erdőgazdálkodás
8. Kirándulóhelyek és látnivalók az EGERERDŐ Zrt. működési területén

Elérve az erdőt megtaláljuk az első táblát, mely egy általános üdvözlőtábla néhány információval az állomásokról és egy térképpel. Ezt követően a tanösvény túrajelét, egy zöld T-betűt kell követnünk. Ha maradunk az ösvényen, szinte lehetetlen eltévedni, jól jelzett útvonalon fogunk végig haladni.

Egy széles földúton enyhén emelkedve haladunk felfelé. Eleinte a patak ott csordogál mellettünk, de aztán a második állomásnál egy éles balossal megindulunk felfelé a Kígyós dombra. Szinte minden állomásnál találunk padot, így bőven akad hely, ha le szeretnénk picit pihenni. Itt is a kicsit meredekebb emelkedő előtt, ha úgy érezzük kell egy kis extra energia, leülhetünk kicsit.

És ezen a ponton döbbentem rá most, ahogy írom ezt a posztot, hogy látszik nem néztük meg induláskor a térképet, mert mi a T-betűt követve a kettes állomástól felmentünk a 8-as állomás felé. Utólag azt mondom, hogy örülök neki, hogy így alakult, mert bár így picit mentünk több mint az út felén felfelé, de sokkal durvább lett volna, ha a 4-es és 5-ös állomás közötti meredek kapaszkodón mentünk volna. (Barátnőimnek is mutattam, ők is azt mondják, hogy inkább a 8-assal érdemes folytatni az utat és nem az eredeti számsor szerint kell menni.)

Ennek megfelelően megmászva egy kisebb emelkedőt, jobbra már igazi erdei kirándulás hangulatú ösvényen folytatódik az út. Ezt látjátok a fenti képen. Ezt követően kicsit kiszélesedik az ösvény és végig a domboldalban sétálunk. Közben érdemes oldalra pislogni, mert mesés a táj, a völgy, a szomszédos domb. Gyönyörű vidék, ahol érdemes elidőzni. Vannak pihenők asztallal. Ilyen kellemes környezetben érdemes elmajszolni egy szendvicset.

Folyamatosan egyenesen haladunk, mígnem elérkezünk egy vadetetőhöz és egy jobbossal meg nem indultunk le a völgybe, vissza a Diós-patak partjára. Ezután már óvatosan kell közlekedni, mert itt már kezd meredek lenni lefelé, de az 5-ös és 4-es állomás közötti meredek lejtő már tényleg necces a megfelelő cipő nélkül. De megéri, mert menet közben a fák közül kinézve jobbra a lenti látvány fogad minket.

Innen már könnyű az út. Időnként átmenve a patakon szépen haladunk az egyes pont felé, majd le a dombok közül, vissza a faluba. Kettő illetve nagyon kényelmesen sétálva, időnként megállva három óra alatt teljesíthető. Friss levegő, csend, több helyen gyönyörű panoráma.

Nem tudom mennyire lehet népszerű a hely (2016 májusában adták át), mert a tanösvényen két futón és egy kutyasétáltató páron kívül senkivel nem találkoztunk, pedig gyönyörű napos vasárnap volt. Engem mondjuk ez nem zavar, pont azért megyek az erdőbe, mert csend és nyugalom van mindenfelé. Út közben pedig, ha megszomjaznánk, akkor a Delelő és a Gúnár-kút is rendelkezésünkre áll.

És, bár nem kötődik a túrához, ha már említettem a lovardát, akkor néhány kép ezekről a csodálatos állatokról, akiket szeretgettünk a petőfibányai lovardában.

Kövess minket a Facebookon is!





2021. május 30., vasárnap

Valóság vagy fikció? - A hasadék

Könyvajánló: Jozef Karika: A hasadék

A szlovák szerző, Jozef Karika egy vérbeli misztikus thrillert, ami - állítása szerint - igaz történeten alapszik. De mi az igazság?

4_37.jpg

Ez a regény különös körülmények között született. A szerzőt egy korábbi misztikus thrillerének megjelenése után megkereste egy férfi, aki elmesélt neki egy hátborzongató történetet, ami egy elhagyatott elmegyógyintézet széfjében talált dokumentumokkal veszi kezdetét. Jozef Karika lejegyezte az elbeszélést, annak számos adatát ellenőrizte, majd saját jegyzeteivel ellátva kötetbe rendezte – ezt tartja most kezében az olvasó. A könyv lapjain kibontakozó tragikus és hajmeresztő eseménysor a világ elé tárja az egyik legnagyobb szlovákiai rejtélyt: az emberek megmagyarázhatatlan eltűnését a Tribecs-hegységben. Legenda lenne, szándékos hamisítás, vagy maga a kegyetlen valóság? Ezt a kérdést a lebilincselő rémtörténetet közreadó szerző is felteszi, az olvasóra bízva annak megválaszolását. A hasadék eredeti kiadása óriási visszhangot keltett, az utóbbi évtizedek legnépszerűbb szlovák regénye lett, és az irodalom határait túllépve popkulturális jelenséggé vált.

A történet elbeszélője Igor, egy frissen végzett munkanélküli egyetemista, aki a barátnőjével, Miával él együtt, és amíg nem tud elhelyezkedni a szakmájában, mindenféle ideiglenes munkákat elvállal. Így kerül el egy elhagyatott, kissé rejtett zsolnai villába, amelyet talán le akar bontani az új tulajdonos, és mindent ki kell üríteni előtte. Mocskos, fárasztó, de legalább rosszul fizető meló. A kétemeletes, sokszobás épületben sok nehéz vaságy, szekrények és egyebek vannak, ám az egyik első emeleti szobában nem a megszokott berenezést találja: egy nagy és régi, valószínűleg az 1800-as években, még a monarchia idején készült trezort és egy igényesen berendezett, de rég elhagyatott irodát talál. Bármiféle intézmény volt is ez, biztos, hogy ez a helyiség lehetett az igazgató irodája. 

Végig a trezor jár a fejében, amit láthatóan már sokan megpróbáltak előtte kinyitni, de senkinek sem sikerült, hogy vajon mi lapul ott. Régi ékszerek? Arany? Mindenféle értékes ingóságok még a háború előttről? Ki tudja, talán zsidó volt az igazgató, és menekülnie kellett (vagy vitték), vagy éppen német, és azért kellett menekülnie (vagy vitték), és minden értéke ott maradt. Csakhamar kiderül, hogy az 1930-as években itt egy elmegyógyintézet működött, ezért a nehéz vaságyak. Aztán Igorra rámosolyog a szerencse: talál egy kulcscsomót az udvaron a sok kihordott lom között. Zsebrevágja, és alig várja, hogy ebdidő alatt egyedül maradjon, hogy megpróbálja kinyitni a széf ajtaját. Az egyik kulcs bele is illik a zárba: ám a széf üres. Az alsó polcon néhány irat van, illetve alatta hanglemezek, ennyi. Semmi mesés kincs, semmi, amiből gazdag lehetne, vagy amit Miának adhatna. 

Az emberek úgy képzelik, hogy a csoda valami kellemes dolog. Persze van olyan csoda, ami épp jókor jön. De függetlenül attól, hogy segít-e a csoda, vagy árt – és most valódi, kétségbevonhatatlan, megmagyarázhatatlan csodáról beszélek –, mindenképpen darabokra szaggat. Talán nem rögtön, lehet, hogy először örülsz, és nem is gondolsz bele. De a megmagyarázhatatlan, az befúrja magát az agyadba, mint egy szú, és pusztításba kezd, járatokat váj magának milliméterről milliméterre haladva, míg el nem érkezik a pillanat, amikor beszámíthatóságod pazar szerkezete összeomlik. A csodát csak az őrült viseli el. Vagy aki nem veszi észre. A kétségbevonhatatlan csoda mindenki mást megöl. Ezért működik úgy az agy – már amikor képes rá –, hogy minden mágikus elemet kiretusál az észlelt információtömegből, mielőtt beengedné a tudatba. Enélkül egyetlen napot sem élnél túl.

Este otthon elolvassa a papírokat, és egy nagyon érdekes történetet talál: egy Walter Fischer nevű cipőgyári munkásét, aki egyszer csak eltűnik a Tribec környékén, télen, majd 3 hónappal később előkerül, a testén égési sérülésekkel, elmeháborodottan. A zsolnai elmegyógyintézetbe kerül, és az ő orvosi papírjai ezek, gyönyörűen feldátumozva. Ami érdekesebb, azok a lemezek, amelyekre 1939-ben vettek fel néhány beszélgetést Fischer és az orvos között. Igor egyre jobban belemélyed a történetbe, és megtudja, hogy számtalan (valódi, igazolt) eset is van, hogy abban a térségben minden ok nélkül tűntek el emberek, ám Fischer az első, akiről legalábbis tudnak, és aki előkerült bomlott elmével. 

Hamarosan megszületik a zseniális terv: négyen (vagy öten?) bejárják az adott területet, felkutatják az útvonalakat, mindent. Mia gyakorlott túrázó és hegymászó, gond nélkül megy a csapattal, ahol helyet kapott Andrej, a konteóhívű és Dávid, a szkeptikus is Igor mellett. Útjuk során aztán megtapasztalják a borzalmakat...

Jozef Karika azzal a felütéssel kezdi a regényt, hogy egy korábbi regénye után kapott egy e-mailt egy ismeretlentől (nevezzük Igornak - a neveket megváltoztatta), akinek a története felkeltette az érdeklődését. 2015 tavaszán összesen hat alkalommal ültek le beszélgetni, a beszélgetésekről felvétel készült, és a regény ez alapján íródott, visszaadva Igor stílusát - ami egyébként az elején egyáltalán nem tetszett, túl laza, menősködő volt, de idővel csillapodott ez a mozzanat, bár végig ott maradt -, és szinte egy az egyben a történetét is, amit tényleg átélt. Hogy mi történt azon a túrán, nem tudja, hogy mi igaz belőle, nem tudja, de az élete azóta is szétcsúszott, újra drogozik, és fogalma sincs, hogy melyik emléke valódi, melyik nem.

Csak két lehetőségünk volt: kanyarítunk egy magyarázatot, és nem veszünk tudomást annak szembeszökő abszurditásáról, vagy pedig széttárjuk a karunkat, és elfogadjuk, hogy ez őrület.

Az elején kicsit sok volt a huzavona, milliószor utal rá Igor, hogy megtörténik az elképzelhetetlen, meg bár otthagyta volna a munkát, bár nem nyitotta volna ki a széfet, bár ez meg az, mert akkor kezdődött minden rossz. Oké, értem én, de könyörgöm, MI kezdődött akkor?? - szóltam magamban olvasás közben. Aztán persze belevágunk a történetbe.

3_74.jpg

Tribec környéke - nem is olyan félelmetes, igaz?

Hogy mi történik Tribecben? Őszintén szólva szkeptikus vagyok. Egyrészt Jozef Karika bár hatszor találkozott Igorral, azóta nem sikerült elérnie semmilyen formában, pedig kereste is, ahogyan Miát is, és a történet többi szereplőjét - semmi. A neveket persze megváltoztatta. Így önkéntelenül is felötlött bennem a kérdés: Igor létezik? Vagy csak egy ügyes írói eszköz, így téve világszinten ismertté az eddig csak Szlovákiában ismert írót? Nagyon hajlok erre a megoldásra, persze a történetnek vannak valós alapjai, tényleg sokan tűntek el megmagyarázatlan körülmények között Tribec térségében, az 1800-as évektől (gyakorlatilag amióta van sajtó) vannak fennmaradt történetek és írások. Persze a legtöbb ember télen tűnt el - köd, korai sötétség, méteres hó -, simán lehet baleset, ilyesmi, vagy néhányan akár áldozatául eshettek valaki másnak is. Ez nem magyarázza meg, hogy miért nem kerültek elő legkésőbb tavasszal a holttestek, legalábbis a maradványok, de erre a helyi élővilág és a földrajzi tulajdonságok is válaszul szolgálhatnak. 

A kötet elején Karika azt írja, hogy nem akar ítéletkezni, ő maga is szkeptikus, és nem fogja megmondani, mi igaz és mi nem a történetből. Nekem egyből az jutott eszembe, hogy ez nem feltétlen egy vagy-vagy történet. Mármint sok dolog van, ami bizonyos szempontból igaz, más szempontból meg nem. Ez szerintem leginkább egy skála, aminek csupán a két vége az igazság és a hazugság, és minden történet valahol a kettő között helyezkedik el. Ráadásul ez nézőpontonként is változik. Tegyük fel, hogy karcolások nélkül túlélszt valamit, mondjuk épp az orrod előtt ütközik több jármű, és gyakorlatilag téged súrolva zúgnak el melletted 100-zal. Ha csak egy fél lépéssel arrébb állsz, szép mintát hagysz a véredből és a belső szedveidből a betonon. De így - az ijedtségen túl - semmi bajod. Lehet, te buzgón imádkozni kezdesz valamelyik szenthez, mert meggyőződésed, hogy ő mentett meg. Vagy ha a különféle angyalokban és angyalmágiában hiszel, akkor a megfelelő angyalhoz fohászkodst buzgón. Esetleg csak megvonod a vállad - a sokkon túl - és azt mondod, vakszerencse. Egyik sem hazugság. Tévedés már lehet, de ezt sosem tudjuk meg (és most ne menjünk bele, hogy minek van nagyobb esélye, meg filozófiai, kozmológiai és egyéb talányokba se...) 

Kettő meg kettő már nem négy volt. 
Négytagú csapatunk közös fotóján öt derűs arc látható.

Számtalan hasonló történet kering, a nagy része kitaláció vagy egyszerű agyi reakció. Pl. pontosan tudjuk, hol található az agyban az a rész, amit ha stimuláció ér, akkor úgy érezzük, van valaki vagy valami a szobában, mindig pont a látóterünkön kívül (de néha a periférián észrevehetjük), egyszerűen tudjuk, hogy nem vagyunk egyedül. Mesterségesen, elektromos stimulációval is létre tudták már hozni ezt az érzetet, de feledjük, hogy az agyunkban a szinapszisok mentén gyakorlatilag elektromos kisülések történnek (egy ilyen, túlságosan erős kisülés, ami aztán végigmehet az egész szerven vagy csak egy részén, okozza pl. az epilepsziás rohamot is), és ezek az apró kisülések okozhatnak különféle érzeteket. Pl. a térérzék elveszítését, vagy látomásokat, egyebeket. Az Alzheimer-kór is egy furcsa állapot, ami során megváltozik ez érzékelésünk és elfelejtünk dolgokat. Nagypapám élete alkonyán Alzheimeres volt, és az utolsó másfél évét velünk élte, én 12-13 éves voltam akkor. Tudta, hogy mikor és hol van, felismert minket, a családját, unokáit is, de mégis a helyet, a házat éjszakánként a háborús élményeihez kötötte. Nevén nevezte a vejét (a lánya, az én édesanyám a hazatérte után született pár évvel), de mégis azt kérdezte tőle a szobájába érve, hogy hová feküdhet, olyan sok ágy van itt. (Egy volt.) Karika a kötetben egyébként (illetve hát Igor ugye) pont utal is az Alzheimer-kórra, hogy ők is hasonlóan érezték magukat.

2_2.jpeg

A szerző, Jozef Karika

Hogy ez mitől lehet? Passz. Elképzelhető, hogy egyes helyek mágnesessége, földrajzi, geológiai adottságai bizonyos időszakokban, bizonyos időjárási vagy légnyomás, egyéb tényezők és körülmények miatt, ha minden "összeáll", akkor zavarhatják az agyi "áramköreinket". Minden eset, amit feljegyeztek, hasonló időben történt, ősszel-télen, felhős, ködös, esős, csillagtalan éjszakákon és napokon, és egy pillanatnyi bizonytalanság miatt könnyen eltévedhetünk az erdőben, ami főleg méteres hóban órákon belül végzetes lehet. A túlélők pedig simán "megzakkanhatnak" az átélt, számukra valóságos dolgoktól.

A kötetben semmi nevesített és megjelenített borzalom nincs, egyszerűen csak a félelem és a tehetetlenség leginkább, ami nagyon is kézzelfogható. Alapvetően egy jól megírt, olvasmányos kötet, vitt magával a történet, még ha néhol zavart is a stílus, annyira nem volt tolakodó. Szerintem érdemes odafigyelni a szerzőre, bár én még mindig hajlok arra, hogy csak egy ügyes írói fogásként adta el nekünk Igort, a titokzatos idegent, akit azóta sem tud felkutatni, és fogta a régi (valóban létezett) zsolnai elmegyógyintézetet, talán még Walter Fischer (akinek nem ez a neve valójában, mint tudjuk) is létezett, sőt, akár a hanglemezek is lehetnek valósak, ahogyan valósak az említett eltűnési esetek is a Tribec térségében, és gyúrt belőlük egy olvasmányos regényt. Bármi is az igazság, a könyv határozottan tetszett. :)

1_13.jpegA kötetet Böszörményi Péter fordította.

Köszönöm a lehetőséget az Animus Kiadónak!

A könyv a borítóra kattintva elérhető kedvezményes áron.

Kövess minket Facebookon!


2021. május 29., szombat

Jupiter hagyatéka: képregény vs. tévésorozat

Könyvajánló - Mark Millar: Jupiter hagyatéka (Jupiter's Legacy) 

"Amikor a szuperhősök uralják a világot, megmenthetnek-e minket a szupergonoszok?"

1932-ben járunk Marokkóban. Adott egy maréknyi utazó, köztük egy testvérpár, Sheldon és Walter, akik a nagy gazdasági világválság idején egy különös látomást követve rátalálnak egy szigetre. Egyszerű emberként indultak, de páratlan képességekkel tértek vissza az Államokba. Küldetésükké válik, hogy megmentsék a világot.

Évtizedeken keresztül hajszolják a bűnözőket, családot alapítanak és örökítik képességeiket. Szuperhősök és szupergonoszok küzdenek egymás ellen, de akadnak olyanok, akik vezetőjükkel, Utópiával nem értenek egyet. Ráadásul hiába a sikeres csaták a bűn és sötétség ellen, saját gyermekeikre nem jut annyi idejük, mint arra szükség lenne.

Amikor beleszületsz egy szuperhős családba, vajon van választásod? Lehetsz csupán hétköznapi ember, foglalkozhatsz a klímakatasztrófálval, az adókkal, a vallásokkal? Sheldon fia, Brandon nem tud felnőni apja hatalmas elvárásaihoz, hogy egyszer majd átvegye a stafétát, lánya pedig nem akar harcolni, ráadásul teherbe esik mindenidők leghírhedtebb szupergonoszának fiától.

De a családban nem csupán ők nem értenek egyet Sheldon, azaz Utópia céljaival. Sokaknak van elege a basáskodásból. Testvére, Walter szerint joguk és kötelességük van beleszólni a világ vezetésébe is. Meg akarja újítani a kapitalista világot, s sikerül sokakat maga mellé állítani, hogy erőszakkal új vezetés lépjen Utópia helyére. Akik pedig nem értenek egyet, kénytelenek menekülőre fogni.

Megtudjuk miként kaptak az erőt a szigeten és azt is, hogy mi lesz a vesztük. Látunk egy elveszett fiút, aki csak apja tiszteletére vágyva elkövetett egy hatalmas hibát, ami tragédiákat hozott magával. Aztán ugrunk az időben, hogy megnézzük miként boldogul egy elcseszett, kifordult világban alteregója mögé bújva Chloe és Hutch szülő szerepben. Gyereküket arra nevelik, hogy rejtse el a képességeit, mert csak így maradhatnak biztonságban. De a gyerekek szeretnek titokban lázadni, míg végül beüt az elkerülhetetlen vihar és toborzásba kezdenek, hogy helyreállítsák a világ régi egyensúlyát.

Mark Miller neve nem cseng ismeretlenül már hazánkban sem. Számos képregénye jelent meg magyar nyelven, melyek közül több is a vásznon kötött ki. Többek között a Kingsman és a Ha/Ver. Akárcsak ez a képregény, melyből a Netflix készített sorozatot és pár hete már elérhető a streaming szolgáltatónál. Tetszett a történet, még akkor is, ha kicsit elcsépelt a sztori, bár sokkal inkább szól a látványos akciókról, mint a történetről, és a karakterépítés is hagy kívánni valót maga után, szerencsére fontos mondanivalónak nincs híján. Van az elfoglalt szülő hatalmas elvárásokkal, de fontos teendői közben megfeledkezik a gyereknevelésről, aminek köszönhetően aztán annak rendje és módja szerint a kölykök felnőnek és zűröket okoznak, majd szépen ellene is fordulnak.

Mivel a képregény nem volt rossz, gondoltam megnézem, hogy mi lett ebből a képernyőn. A történetet két idősíkon fut: az egyiken megismerjük a szereplők múltját, a másikon pedig napjainkban járunk. Bőven volt mit színezni a sztorin, ahhoz, hogy képesek legyenek több évadon keresztül futtatni a történetet. A harmincas években futó szál nagyon izgalmasra, látványosra sikerült. Ráadásul a karakterek megkapták a maguk háttértörténeteit és az írók jól építették fel a sztorit, hogy vége nagyot szóljon. Ezzel szemben a napjainkban játszódó jelenetekben akadtak üres, számomra unalmas részek. A karakterekben történt változásokra sem volt feltétlen szükség, sőt! Brandon sokkal erőteljesebb karaktere, amit a képregényben látunk, ezerszer jobban mutatott volna a képernyőn. Plusz hiányoltam a politikai szálat, ami erősen jelen van a képregényben. Összességében egyszer nézhetőre sikerült, de nagyon nehezen hunytam szemet a borzalmas maszkmesteri munkán, ami az idősebb generáció sminkjét illeti. Nálam ez sokat rontott az élményen.

A sorozat elmegy, a képregény tetszett, ami a Jupiter’s Legacy Vol 1. és Vol 2. minisorozatokat tartalmazza. Olvasmányos és tartalmaz bőven fontos mondanivalót. A borítóval mondjuk mai napig nem tudok zöldágra vergődni. Sokkal jobbak Frank Quitely rajzai a képregény során, mint azt a borító sugallja. A kötésre pedig ezúttal sem lehet panasz, a Fumax Kiadó hozta a tőle megszokott kiváló minőséget.

3391769_big.jpgA kötetet a Fumax Kiadó bocsátotta rendelkezésünkre recenziós céllal, melyet ezúton is köszönünk!

Tetszik, amit olvastál? A borítóképre kattintva kedvezményes áron megrendelheted a kiadó honlapján!

Kövess minket a Facebookon is!

Szöveg: Mark Millar
Illusztráció: Frank Quitely
Fordította: Sepsi László
műfaj: képregény
formátum: keménytáblás
méret: 192 x 284 mm
oldalszám: 248
ISBN 978-963-470-187-3

Harleen: Az ifjú pszichiáter, aki úgy érzi megtalálta a gyógymódot a Gothamet sújtó őrületre

Tokió szelleme

A bébi Thanosnak meg kell halnia

2021. május 28., péntek

Lydia Bird két élete - mi lett volna, ha...?

lydia2.jpg

A 21. Század Kiadó újabb keserédes történetet tett a romantikus regények kedvelői elé Josie Silver Lydia Bird két élete címmel. Van abban valami komor csiklandósság, amikor friss gyász után egy kísérleti pirula hatására az ember lánya tovább éli álmában az életét az elvesztett szerelmessel, és megnézi, sőt, meglátja (ég és föld kettő között a különbség), mi történhetett volna azzal a nagy szerelemmel, amit annyira siratunk, amikor egy tragédiában váratlanul elveszítünk valakit, akivel elképzeltük a hátralévő életünket. Mi lett volna, ha? Nemcsak a kötet hősnője, hanem mi magunk is sokszor tesszük fel ezt a kérdést életünk fordulópontjaihoz érve.

Könyvajánló - Josie Silver: Lydia Bird két élete

Lydia és Freddie immár több mint tíz éve elválaszthatatlanok – a lány úgy érzi, kettejük szerelme elpusztíthatatlan, de téved. Lydia huszonnyolcadik születésnapján Freddie autóbalesetben meghal, de aztán történik valami megmagyarázhatatlan, és közös életük új esélyt kap. Persze, az eddig elvezető út egyáltalán nem ilyen egyszerű, Lydia a gyász különböző fokozataim átmenve, összezuhanva, összemenve, megkeseredve éli mindennapjait. Kifejezett haladás, hogy egyáltalán hajlandó megfürödni, pizsamából rendesebb ruhába belebújni, kimenni az emberek közé, visszamenni a munkahelyére. Keresi, kutatja, mi történhetett, amikor egyre több és több olyan vonás üti meg a szemét szerelme tulajdonságaiból, amit a lázas szerelem köde idáig eltakart előle. Ráadásul feltűnik mellette valaki, aki nem is új, nem is ismeretlen, és nagyon szeretné, ha Lydia vele maradna a mindennapokban, és nem álmaiban.

A szerző, Josie Silver

A szerző remekül operál a dramaturgia módszereivel: eleinte felcsigázza az olvasót, mert hát ki ne akarna benézni a mi lett volna, ha kulisszái közé, borzongani is szeret (juj, egy halott tovább él!), aztán lassan rádöbbenni a valóságra és friss szemmel nézni kedves halottunkat. Mindig is azt vallottam, hogy meghalt szerettünket nem szabad piedesztálra állítani, hanem tiszteletre méltó humorral, kedves törődéssel érdemes emlegetni, nem elhallgatni se gyengeségeit, se erényeit Mindig viszolyogtam, amikor a szűken vett gyászidőn túl, évek múlva is komor arccal, pátosszal kiejtett, dagályos szavakkal hallottam másokat meghalt szeretteikről beszélni - pláne, ha tudtam is, hogy egy alkoholista trógerről beszélünk, aki úgy verte a családját, mint ló a répát, vagy éppen - és saját környzetemből a példa - gyűlölködve mondta az illető életében a háta mögött, hogy alig várom már, hogy csendítsenek neki (lélekharang hangja, ami utolsó útjára kíséri a halottat a ravatalozóból a sírhelyére). 

Josie Silver az irodalom nyelvének segítségével megmutatja az olvasónak, hogy bármennyire nem vagyunk egyformák és nem egyformán élünk túl, reagálunk le tragédiákat, akkor is mennyire lehetetlen két élet és két szerelem - a volt és a van - között jól választani. Számomra a kötet mondanivalója abban csúcsosodik ki, hogy előbb-utóbb mindenki felnő feladataihoz, csak annyi a kérdés, hogy ő maga hagyja-e, hogy ez megtörténjen vele, vagy visszahullik a gyászba, holott az már elmúlt, és megmered saját tehetetlenségében. Lehet valakit siratni egy életen át? Persze, hogyne lehetne. Hogy érdemes-e? Persze, hogy nem. Bődületes közhely: az élet megy tovább. Vele, nélküle, veled, nélküled, neki mindegy. A világban nem minden döntés múlik rajtad. Hogy ki hal meg, ki marad melletted, nem rajtad áll. De hogy mit kezdesz egy adott problémával, amelyben a fő tény, hogy meghalt a szerelmed, az csakis rajtad múlik. Nem hangzik túl jól egy friss gyászban tocsogónak, ugye? Pontosan erről ír Josie Silver. Hogy mi történik közvetlenül a tragédia után, majd hetek, hónapok múlva. Aztán évek múlva. Az idő gyógyít? Nem. Csak hozzászoksz a nincshez és a tárgyilagos értékeléshez a múlttal kapcsolatban.

A kötetet a 21. Század Kiadó bocsátotta rendelkezésünkre recenziós céllal, melyet ezúton is köszönünk!

Tetszik, amit olvastál? A borítóképre kattintva kedvezményes áron megrendelheted a kiadó honlapján!

Kövess minket a Facebookon is!

Cím: Lydia Bird két élete
Eredeti cím: THE TWO LIVES OF LYDIA BIRD
Szerző: Josie Silver
Fordító: Lévai Márta
Kiadó: 21. Század Kiadó
Megjelenés: 2020. október 06.
Kötés: Kartonált
ISBN: 9786156122346

2021. május 27., csütörtök

Ítélet a gonosz felett

 Könyvajánló - Philipp Gut: Ítélet a gonosz felett

Ben Ferencz, a magyarországi születésű amerikai jogász, aki alig 26 évesen a nürnbergi per főügyésze lett, az egész életét arra tette fel, hogy felkutassa a második világháború lezárását követő káoszban elmenekült háborús bűnösöket.

Ez a kötet a politikailag még élete alkonyán is aktív Ferencz 100. születésnapján, 2020. március 11-én jelent meg először. Philipp Gut a Magyarországon született, családjával az Egyesült Államokba emigrált Ferencz egész életútját végigkíséri a New York-i Hell’s Kitchen-i gyerekkorától kezdve a holokauszt-túlélők kártalanításában játszott fontos szerepéig.

A Harvard jogi karán végzett Ferencz, miközben háborús bűnösök után nyomozott, felfedezte az SS-halálbrigádok által vezetett gyilkossági dokumentumokat, majd alig 27 évesen főügyészként végigvitte a nürnbergi pert.

„Harcoló katonaként és háborús bűnösöket üldöző nyomozóként elképzelhetetlen horrornak voltam tanúja. Megtanultam, hogy a háború egyébként normális emberekből tömeggyilkosokat képes csinálni. Jelszavam – Törvénykezz, ne háborúzz! – egy emberibb és békésebb világ felé mutat, és remélem, hogy az olvasók mindenekelőtt ezt tartják majd szem előtt, miután elolvasták a könyvet.”

Benjamin Ferencz

Ben Ferencz Csolton született 1920-ban, 10 hónapos korában a családja az Egyesült Államokba emigrált, hogy elkerüljék a zsidóüldözéseket. New Yorkban telepedtek le. Édesapja cipész volt, ám Amerikában nem kapott munkát, mert az ottani cipőgyártás már olyan gépekkel történt, amelyeket ő nem tudott kezelni. Végül egy segélyszervezet segítségével házmesteri állást kapott. Pár évvel később a szülei elváltak és újraházasodtak mással. A Ferencz családban jiddisül beszéltek, ezért mire Ben elkezdte az iskolát, alig beszélt angolul. A fiatal Ferencz kriminalisztikát és büntetőjogot tanult, 1943-ban végzett a Harvardon, egyik oktatója Sheldon Glueck kriminológus volt, aki ekkor épp a háborús bűnökről írt könyvet. Tanulmányai végeztével behívták az amerikai hadseregbe, ahol egy utánpótlási egység írnoka volt. Úgy volt, hogy a partraszállásban is részt vesz, várta is, hogy a kor egyik legnagyobb megmozdulásának részese lehessen, de végül megváltoztatták a tervet, és egységével csupán egy hónappal később szállt partra Omaha Beach-nél. 1945-ben Patton harmadik hadseregébe került, ahol egy olyan csoporttal dolgozott, akiknek a feladata a háborús bűncselekmények kutatása, bizonyítékok felkutatása volt, így sok felszabadított koncentrációs táborban is járt.

1945 végén leszerelt, majd szerződtették az amerikai katonai bírósághoz Nürnbergbe, első esete az Einsatzgruppe-per volt, mint főügyész. Az ügy során 24 embert állított bíróság elé, mindet elítélték, 13-an halálbüntetést kaptak, amelyből végül négyet hajtottak végre. Az ügy után azon dolgozott, hogy az ügy iratai nyilvánosságra kerüljenek, és szabadon kutathatók legyenek jogászok és történészek számára.

1946-ban megházasodott, majd a feleségével együtt Németországban maradt, és életét innentől kezdve a háborús bűnösök felkutatásának és a háború elszenvedőinek megsegítésének szentelte. Komoly szerepe volt a Nemzetközi Büntetőbíróság megalakításában, és mindmáig hangoztatja, hogy a különféle kétoldalú megállapodások éppen a szervezetet teszik okafogyottá, hiszen a nemzetközi jog előtt mindenkinek és minden államnak egyenlőnek kell lennie. 


Philipp Gut és Ben Ferencz

Ben Ferencz bár magyar származású, világhírű jogász, utcákat neveznek el róla világszerte, díjakkal tüntetik ki, és nemzetközi jogi ügyekben a véleménye a mai napig, 101 éves korára is meghatározó, bevallom őszintén, mégsem hallottam róla a könyv előtt. Nálunk nem igazán kerül szóba a neve (jogászhallgatók, legalábbis akik emberiesség elleni és háborús bűnökre szakosodnak, bizonyára ismerik), nem tekinthető sajnos sem általánosan ismertnek, sem elismertnek hazánkban. Talán ideje lenne változtatni ezen, mert ő megérdemli. Egész életében az emberiesség elleni bűntetteket kutatta, kezdve a magasabb rangú elmenekült náci katonákkal, és a célja, hogy egy olyan nemzetközi légkört hozzon létre, ahol észszerű és egységes, mindenkire egyformán vonatkozó jogrendszer van. Álma, hogy egy napon a háborút, mint olyat, jogtalannak és törvénytelennek minősítsék, éppúgy, mint a terrorizmust. Idealista ember, aki látta, mire vagyunk képesek, végignézte egy felszabadított koncentrációs táborban, ahogy a "hontalanok", a felszabadított rabok bosszút állnak egy SS-tagon, egyik őrükön és kínzójukon, és halálra kínozzák. Bár talán megtehette volna, hogy megállítja őket: nem tette meg. Ez a kép a mai napig kísérti, és fogalma sincs, mit árul el róla, vagy miben lett volna más az élete, ha ott és akkor tesz valamit, de egész későbbi életét annak szentelte, hogy a jog eszközével lecsapjon mindazokra, akik háborús bűnöket és különféle súlyos bűntetteket hajtottak végre.

Philipp Gut, a könyv szerzője svájci újságíró és író, jelentős munkát fektet a könyvei megírásánál a kutatásokba. Ez a kötet Ben Ferencz 100. születésnapja alkalmából jelent meg, és a szerző több beszélgetés és kutakodás alapján írta meg, hogy emléket állítson egy embernek, akinek a munkája nélkül a nemzetközi jog ma talán egészen más lenne. A kötet olvasmányosan, érthetően szól Ben Ferencz életéről, egészen a fiatalkorától, és a végén rengeteg forrásadat és fénykép is található. Az Ítélet a gonosz felett c. könyvet Mesés Péter fordította.

Köszönöm a lehetőséget az Európa Kiadónak! A kötet a borítóra kattintva elérhető kedvezményes áron.



 

2021. május 26., szerda

Quentin Tarantino: A legendás rendező és munkássága

Könyvajánló - Ian Nathan: Quentin Tarantino, Hollywood brigantija

Quentin Tarantino, a filmtörténet egyik legmerészebb és leginnovatívabb alkotója.

Aki kicsit is képben van a mozik világában pontosan tudja, hogy kicsoda Quentin Tarantino. Vagy azért, mert imádja az egyedi, utánozhatatlan stílusát vagy épp az ellenkezője miatt. A lényeg, hogy a pasi egy legenda, korunk egyik legünnepeltebb rendezője számtalan rajongóval.

Ian Nathan nem kevesebbre vállalkozott, mint az öntörvényű művész, Tarantino harminc évnyi munkásságának bemutatása. Teszi mindezt egy igényes, gazdagon illusztrált gyönyörű albumban, aminek minden rajongó polcán ott a helye. Egy érdekes átfogó album a kezdetekről, rendezéseiről, szerepeiről, sikerekről és bukásokról, váratlan reakciókról és díjairól.

"A filmben emberi szívnek kell dobognia..."

Mondta ezt Tarantino és mindig ehhez is tartotta magát. A rendező forgatókönyvei, történetei mesterkéltek, mégis valóságszagúak, melyekben előszeretettel torzítja el az ismert, kedvelt műfajokat. Viszont egy valami minden művében közös: mindegyikben központi szerepet játszik az emberi esendőség.

A kötet elején kapunk egy kis ízelítőt gyerekkorából, anyja félresikerült házasságaiból, s arról is, hogy miként váltak filmek a szenvedélyévé. Már gyerekkorától kezdve falta a filmeket. Minden műfaj érdekelte, falta a helyi "gettómoziban" a kung-fu, a blaxploitation és horror filmeket, a művészmoziban pedig az olasz, francia filmeket. Itt ragadták magával többek között Godard alkotásai.

Nemcsak a filmekből tanult, mellette imádott olvasni is, rendkívül magas intelligenciával rendelkezett. Nem meglepő hát, hogy az iskola untatta és mindig kicsit kívülálló volt. Tizenötévesen végül megtette az első lépéseket a vászon felé, pontosabban a színészet felé, amikor jelentkezett a helyi közösségi színházba, de ez csak az első lépés volt. Ezt követték a James Best Theatre Center tanórái és ennek a helynek köszönhetett pár kisebb szerepet is tévésorozatokban. Tízévnyi tanulás után zsákutcába került a színészi karrierrel, de a rajongói legnagyobb örömére, ekkor kezdett el a rendezői munka felé kacsingatni.

"Én nem más színészekért rajongtam" - mondta. "Hanem olyan rendezőkért, mint Brian De Palma. Elhatároztam, hogy nem szerepelni akarok a filmekben, hanem én akarom elkészíteni őket."

 A kötetben több olyan film, rendező és színész is említésre kerül, akik nagy hatással voltak rá. Többek között azt is megtudjuk milyen volt egy rendhagyó videokölcsönzőben dolgozni, hogyan születtek meg sorban az ötletek, hogyan került hozzá Roger Avary kezdetleges forgatókönyve, melyből megszületett egy ötszáz oldalas "agymenés", amiből végül három kiváló filmet hozott össze (Tiszta románc, Született gyilkosok, Ponyvaregény).

Rengeteg érdekes kérdésre kapunk válasz. Például, hogy miért döntött úgy, hogy John Travoltát akarja a Ponyvaregénybe, hogyan indult be a karrierje hála a Kutyaszorítóban (fenti kép) című alacsony költségvetésű filmnek, majd érkezett egymás után három ütős forgatókönyv, a Tiszta románc, a Született gyilkosok és az Alkonyattól pirkadatig. A '90-es évek Hollywoodjára hatalmas hatással volt újszerű látásmódjával, egyedi filmjeivel.

"Tarantinónál az erőszak szerves része egy kaján humorú világnak, ahol bármi megtörténhet - és meg is történik." - Mick LaSalle

Megtudhatjuk mit reagált Samuel L. Jackson, mikor először olvasta a Ponyvaregény forgatókönyvét. Kapunk egy szeletet a buliszerű hangulatról, ami a film bemutatásával járt és azt is, hogy vált ettől a ponttól fogalommá Tarantino neve, stílusa. Amit követett két újabb siker, a Négy szoba és a Jackie Brown. Ezt hat évnyi böjt követett. Mindenki azt gondolta, hogy leáldozott "szórakoztatóan mocskos filmek" kora. De tévedtek, mert Tarantino visszatért egy ütős, harcművészeti filmek stílusát hozó akciófilmmel. Sejtitek már miről beszélek, ugye? Hát persze, hogy a Kill Billről!


"Az 1. rész minden grandiózussága és dühe, a túlzások és a viccek ellenére gondosan felépített egy mitológiát, a második felvonás pedig az ebben élő karakterekről szólt."

 Ezzel nem ért véget a rendező kalandos útja, jöttek sorban a további filmek, a Sin City, a Grindhouse, amelyekről szintén kapunk kulisszatitkokat. Mint például, hogy a Grindhouse: Halálbiztos című film forgatására a zenegépet Tarantino otthonából szállították a helyszínre. Újabb apró morzsa, hogy kicsit jobban megismerjük a művészt. És arról is ír a szerző, hogy miként fogadta a filmet övező érdektelenséget a rendező és társa, Rodriguez.


Ezt követte egy újabb siker, a második világháború idejében játszódó Becstelen brigantyk, mely egy igazi vérgőzös, ízig-vérig Tarantino-film, amit régi vágya követett: belevethette magát a westernek világába, hogy elmondhassa véleményét a rabszolgaságról. A Django elszabadul már évek óta a fiókban pihent, amikor végre úgy érezte, hogy most jött el az ideje, hogy a felszabadított rabszolgából lett fejvadász lecsapjon a törvényen kívüliekre.

"Tarantino a komor valóság és az abszurd kalandok, a művészet és az őrült túlzások között ingadozott."

Majd jött az Aljas nyolcas, a westernfilm, melyet írt, rendezett és narrált is, amelyet az egyik legmegosztóbb filmjének tartanak. Ezt követte 2019-ben a Volt egyszer egy Hollywood. Ezzel együtt már tíz filmet írt és rendezett. Benne van a pakliban, hogy ez lesz a sor vége, de Quentin Tarantino esetén semmi sem lehet biztos. Most egy kis pihenő és ...

"Majd kiderül, mi lesz. Tetszik az ötlet, hogy nem lakatjuk teljesen jól a közönséget."

Ebben a könyvben képet kapunk Quentin Tarantino stílusának születéséről, kapcsolatairól, rendezéseiről. Gazdagon illusztrált, lényegre törő kötet. Rengeteg fotót láthatunk forgatásokról, felejthetetlen mozikról, szerepekről, emellett számos színfalak mögötti felvétel kapott helyet az albumban. Kapunk egy izgalmas összefoglalót ennek az egyedi művésznek az életművéből. Gyerekkor, forgatókönyvek, rendezések, barátságok, sikerek és kudarcok. Egy izgalmas utazás a hollywoodi különc életútjában.

tarantinobor_20200513_1349_28.jpgA könyvet a Kossuth Kiadó bocsátotta rendelkezésünkre recenziós céllal, amelyet itt is köszönünk!

Ha elolvasnád a könyvet, a borítóra kattintva kedvezményes áron megrendelheted a Kiadó honlapján!

Fordította: Nimila Zsolt

Kövess minket Facebookon!

Meryl Streep, Hollywood királynője

Steve Jobs - Egy zseni életrajza

Karl Lagerfeld: olvasottság, vagyon, egyéni látásmód és titokzatosság

2021. május 25., kedd

El nem mesélt történetek: akik rosszkor voltak sehol

Zubornyák Zoltán színházi történetei akkor kezdődnek, amikor az M3-as autópálya még csak Gyöngyösig volt kiépítve, ő pedig főiskolásként a miskolci színház felé zötykölődött Major Tamással, akinek tanítványa volt (ahogy Székely Gábornak, Zsámbéki Gábornak, Szabó Istvánnak és Montágh Imrének is). Egykori kiváló művészekről elevenít fel történeteket, akik rosszkor voltak sehol, ezért ezeket a művészeket nemcsak a föld, hanem a feledés is borítja - Jókai Mór után szabadon -, ő pedig tenni akar ellene ezzel a könyvvel. A Kossuth Kiadó gondozásában megjelent El nem mesélt történetek nagy művészek kis és emberi történetei, valamint alig vagy az átlagember számára nem is ismert művészek nagy jelenetei, legyen szó magán vagy szakmai életről.

Könyvajánló - Zubornyák Zoltán: El nem mesélt történetek

Amikor az olvasóként lapozgatni kezdtem a könyvet, lépten-nyomon azon kaptam magam, hogy a fotókat szemezgetve piciket harapok bele egy-egy történetbe, és ámélkodok Micun (Benedek Miklós), aki hallatlan eleganciával tud szmokingot viselni és játszani, Brusi bácsin (Szabados Ambrus, Miskolci Nemzeti Színház), aki imádott versben beszélni, akiket kedvelt, azoknak zsidó nevet adott, és egy mondatos szerepet IS utánozhatatlan méltósággal volt képes eljátszani. Ábrahám Tutyit (Miskolci Nemzeti Színház) bármikor lehetett ugratni ("Testvér, khmmm, nekem arany van a torkomban ... Lehet, attól nem tudsz énekelni?"), Gábor Miklóst csendes, nagyon művelt úriemberként festette le, Verebes István pedig nem elemzett túl semmit, mindig kellő időben instruált, és ami a lényeg: imádta a színészeit.

Zubornyák Zoltán úgy lett színházi ember, hogy játszott, rendezett, igazgatott, menedzselt, írt és olvasott. Ezzel a könyvvel pedig megköszön és igazságot szolgáltat. Titkos színészeknek, akiket felfalt a pálya, nagy tudású rendezőknek, akik rosszkor voltak sehol, és áldozatkész színházi embereknek, akik nélkül nem működött volna egyetlen színház sem, soha. A kreativitás prédáinak.

És a lista jó hosszú és nagyon beszédes!

Zubornyák Zoltán El nem mesélt történetek című könyve bemutatója után dedikálásra váró
 olvasók 2021. május 7-én, az Örkény könyvesbolt előtt

Nagyon sok ismert, és átlag ember számára ismeretlen művészről szólnak a történetek, jómagam pedig elbűvölve szemezgettem a történetekből. Mint a gyermek, amikor beszabadul egy édességekkel és játékokkal teli szobába: egyik történettől a másikig rohangáltam. Idekaptam, odakaptam, mondatokon mosolyogtam, nagyságok finom vagy éppen nyomdafestéket tűrő módon átalakított kiszólásait durvítottam le Zubornyák instrukciói alapján és hahotáztam óriásit rajta. Persze, gyakran könnyes ez a mosoly, ahogy emberi tragédiák, korán elment művészek önsorsrontó lobogásainak kihunytát olvastam, mert önmagát adni csak ezer százalékkal tudta és felemésztődött közben az élete.


Zubornyák Zoltán 1961-ben született, általános és középiskoláit Budapesten végezte. 1982 és 1986 között a Színház - és Filmművészeti Főiskolára járt Major Tamás, Székely Gábor és Zsámbéki Gábor osztályába. Szakmai gyakorlatát a Katona József Színházban töltötte. Később játszott vidéken Miskolcon, Békéscsabán, Egerben, Tatabányán, Kecskeméten, majd budapesti színházakban, a Játékszínben, a Nemzeti Színházban és a Vidám Színpadon. Volt igazgatója a Tatabányai Jászai Mari Színháznak, a budapesti Pinceszínháznak, a Ráday Kultucca rendezvényeinek és a Ferencvárosi Fesztiválnak. Pályája során dolgozott a magyar színházi élet kiválóságaival, meghatározó alakjaival. Az elmúlt negyven esztendő színházi történetei és szereplői elevenednek meg az El nem mesélt történetek lapjain.


Nehéz csak tucatnyi nevet megemlíteni, amikor megítélésem szerint több száz művész történeteit citálja elénk a szerző Ralph Fiennes-től Pogány Juditig, Szabó Istvántól Zenthe Ferencig. Úgy hozza emberközelbe őket, hogy közben nem tiszteletlen, úgy ad át akár gyarló történeteket is róluk, hogy az olvasó képtelen haragudni az elkövetőjükre: csóválja ugyan a fejét, hogy istenem, mit meg nem engedett magának ez az ember, de mégis érti és megérti, hogy ott és akkor csak így lehetett cselekedni, ahogy ő cselekedett. Úgy szállítja le őket a piedesztálról, hogy közben kacsint egyet feléjük: attól neked még ott helyed, komám, csak elmeséljük és mehetsz is vissza oda, csak elmeséljük, érted ugye...? És ők értik, akárhol legyenek is éppen, földön vagy föld alatt, esetleg föld felett, kinek-kinek hite és meggyőződése szerint.

...a próbákon nincs tisztelet...
...ezen a pályán mindent lehet, csak megsértődni nem...
...Az ember mindenből tanul és okul.
A mi pályánkon folyton ezzel a két dilemmával szembesülünk: 
1) Miért nem nyitom ki a számat, s miért nem mondom el neki a véleményemet?
2) Miért nem tudom befogni a számat egyszer az életben?
Hát így.



A kötetet a Kossuth Kiadó bocsátotta rendelkezésünkre recenziós céllal, melyet ezúton is köszönünk!

Tetszik, amit olvastál? A borítóképre kattintva kedvezményes áron megrendelheted a kiadó honlapján!

Kövess minket a Facebookon is!

A képek a Kossuth Kiadói Csoport Facebook oldaláról származnak.

Cím: El nem mesélt történetek
Szerző: Zubornyák Zoltán
Kiadó: Kossuth Kiadó
Oldalak száma: 320
Megjelenés: 2021. április 05.
Kötés: Kartonált
ISBN: 9789635444526
Méret: 210 mm x 145 mm