Kultúrpara

2021. június 30., szerda

A fény kialszik

 Könyvajánló - Ivan Krasztev, Stephen Holmes: A fény kialszik

Mi okozza, hogy ma a világban egyre szaporodnak a szélsőségek, és miért kerül a liberális demokrácia egyre több helyen válságba? Ennek a folyamatnak egy kevéssé tárgyalt szegmensét és okát elemzi a könyvében Ivan Krasztev bolgár politológus, aki személyesen is megtapasztalta és megtapasztalja Kelet-Európa és a posztszovjet tömb hozzáállását "a Nyugathoz", és Stephen Holmes amerikai jogász és politológus, akinek szakterülete az európai liberalizmus és antiliberalizmus története.


Az ​1990-es évek elején magasra szárnyalt a remény, hogy a liberális demokrácia eszméje a közép- és kelet-európai országokat is meghódítja. Ám a régió politikai-társadalmi átalakulása a liberalizmus keserű kritikájához és elutasításához vezetett. Ivan Krasztev és Stephen Holmes ragyogóan megírt könyve ezt a folyamatot mutatja be, értelmezi és elemzi. A kommunizmus bukása, érvelnek, úgy tűnik, az autokrácia korának kezdetét jelentette. Rámutatnak, hogy a Kelet-Európában kibontakozó illiberalizmust az a sértettség táplálja, amelyet 1989 után a nyugati intézményeknek, értékeknek és mintáknak a Nyugathoz való felzárkózás érdekében megkövetelt utánzása váltott ki.

„Amikor véget ért a hidegháború, a közép- és kelet-európaiak közös missziója a versenyfutás volt a csatlakozásért a Nyugathoz, ama vasfüggöny mögötti, idealizált cél felé. A nyugati minták lelkes másolását, amit a szovjet csapatok kivonása kísért, eleinte úgy élték meg, mint felszabadulást. De két zaklatott évtized után az imitáció politikájának árnyoldalait már nem lehetett letagadni. Felizzott a sértett dac, megnőtt az illiberális politikusok népszerűsége, és Magyarországon, Lengyelországban hatalomra is kerültek.”

Krasztev és Holmes - bár egyikük sem állítja, hogy csak ebből a szegmensből állna a probléma lényege - arra az egy, kevéssé tárgyalt, és általában annak kisebb jelentőséget tulajdonított dolognak tudják be, hogy sikeresen terjed az antidemokratikus illiberalizmus: hogy a nyugat a második világháború után létrehozta és megerősítette a liberális demokratikus szerveződéseket, melyből a kelet - a szovjet uralom miatt is, de véleményem szerint nem csak azért - kimaradt. Majd a 80-as években (és persze a megelőző évtizedekben is), amikor már tudható és látható volt, hogy a Szovjetunió napjai meg vannak számlálva, a liberális és demokratikus nyugat vált a kelet szemében az áhított nagysággá, minden jó forrásává. Ezért 1989-91 után a lemaradt keleti országok megpróbálták behozni a lemaradást, és utánozni a nyugatot annak rendszereiben, felépítésében, hirtelen szabad piac lett, szabad választások.

Most, 30 év múltán ez az utánzási kényszer visszaütött, és sorra kerülnek hatalomra vagy hatalom közelébe az illiberális és antidemokratikus erők. Egyrészt dacból, másrészt elkeseredettségből. Dacból, mert a nyugati rendszer utánzása azt jelenti, hogy a keleti emberek nem elég jók, hogy létrehozzák a maguk rendszerét - ezt a nyugat el sem fogadja, hiszen az Európai Unióba való belépéshez komoly gazdasági és demokratikus feltételeknek kell megfelelni. Amire nem volt felkészülve az EU, hogy mi történik akkor, ha egy már tagország radikalizálódik és válik gyakorlatilag Európa-ellenessé, földbe tiporva annak törvényeit, saját szája íze szerint kiforgatva (és hivatkozva) azokat, miközben módszeresen építik le a demokráciát, a szabad sajtót, az oktatást - teszik mindezt Európa pénzéből, hangoztatva, hogy ők aztán az igazi európaiak. És elkeseredettségből, hiszen mégsem lett tejjel-mézzel folyó kánaán, pedig megpróbálták.


"A múltban jobb volt a jövő."

A populista politika azonban mindig a múltból építkezik, két okból: egyrészt maga választhat ki egy neki tetszetős múltat, amit isteníthet és visszasírhat (a legjobb, ha ténylegesen és tényszerűen nagyon keveset tudunk erről a múltról, mert így aztán bármi belefér - nálunk erre az Árpád-kor környékét jelölték meg), másrészt pedig erősen hat a nosztalgia az emberekre. Persze nem emlékezhetünk arra, mi történt 11 évszázaddal ezelőtt, de abból kiindulva, hogy régenmindenjobbvolt, hiszen 1, 2, 3, 4, 5 évtizede (ki-ki a korából fakadóan) még mindenki olyan nagyon boldog volt!, akkor még régebben csak még jobb lehetett minden. Ezzel a retorikával és arra való erősítéssel pedig arra irányítják a figyelmet, a félelmet és a gyűlöletet, ami nekik éppen megfelel, egy szürreális, alternatív történelmi hurkot létrehozva.

A keleti populisták pedig egyre hangsúlyosabbá válnak mindenhol, egyre több nyugat-európai is radikalizálódik, hiszen a populisták egyszerű rigmusaikkal egyszerű megoldásokat kínálnak a valóban fennálló globális problémákra. Valójában persze nem megoldás az, amit kínálnak, de a megoldás látszata. Ez pedig vonzza az embereket - így lesznek az egykori sértett utánzókból bosszúálló úttörők, akik lassan, de egyre biztosabban kivezetik Európát a liberális demokráciából. Holmes és Krasztev szerint ez az utánzási politika sokkal fontosabb és sokkal nagyobb tényező, mint amennyire eddig számítottak. Bár persze nem állítják, hogy csak ebből és az ebből fakadó dacból szökkent szárba az erősödő illiberalizmus és antidemokratizmus, mégis most csak erről az oldalról vizsgálták a kérdést.

Véleményem szerint van egy másik, nagyon fontos oldala is (a sok gazdasági, politikai és egyéb vonatkozás mellett), mégpedig az emberi oldal. Mi itt Kelet-Európában (amit földrajzilag lehet mondani középnek is, de más szempontból nem) mindig is csodáltuk a nyugatot, és át akartuk venni az intézményeit. Meg is tettük - de tettük mindezt jellegzetes posztszovjet módon, egy kicsit privatizálva itt, egy kicsit lopva a közösből ott. A szovjet rendszer néplelkét nem alakítottuk át, mert nem tudtuk, hogyan tegyük, így az átvett nyugati rendszerek sem működtek jól, hiszen nem maguktól fejlődtek ki, általunk, a mi társadalmi és tudatos változásaink által, hanem erőszakkal és utánzásból, és ezt az erőszakot saját magunkot követtük el. Nem voltunk szabadok, nem éltünk demokratikus országban gyakorlatilag soha, honnan kéne tudnunk, hogy milyen intézmények és hogyan tartják meg a demokráciát? Mert a hatalmi ágak szétválasztása (ami már nálunk nincs meg!), a négyévente tartott választások csupán az hegy csúcsa. Mi úgy értük el ezt a csúcsot, hogy nem tettük meg felfelé az utat, hanem helikopterrel vittek fel. Nem volt időnk akklimatizálódni, nem szoktunk hozzá a más világhoz, nem jártuk végig az utat, és persze, hogy zuhanásba kezdünk. Egyszerűen fogalmunk sincs, hogyan kéne életben maradni a magasban, és fogalmunk sincs, hogy kéne lemászni onnan, alapvető tudásunk és eszközeink hiányoznak ehhez. Nem annyira a politikusoknak, leginkább az emberek többségének, akik még mindig a szocialista rendszert és Kádárt sírják vissza. Megkapták, kicsit máshogy, de nagyon hasonlóan.

A könyv az utánzási kényszer szülte politikából kinövő antidemokratizmust vizsgálja, amely Lengyelországban és Magyarországon sikeresen hatalomra került, de egyre nagyobb méreteket ölt Európa-szerte. Oroszország helyzete más, különleges, hiszen a szovjet hatalmat anno ők "szállították", és sosem kerültek ilyen utánzási spirálba - leginkább csak tettették, hogy ők is demokratikus és liberális ország, egészen 1999-2000 környékéig, amikor is Putyin már egyre inkább kimutatta, milyen vezető is valójában. Azóta az eszköztára csak bővült, és sikeresen változtatták szitokszóvá a liberalizmust, hirdetve a demokráciát, ami nincs. Sosem jött el a megjósolt utópia, és ez épp annyira a nyugat, mint a kelet hibája is. A fenálló globális problémákra pedig továbbra sem tudunk megoldást találni, inkább sárdobálunk ide-oda, meg lopunk innen-onnan, nem törődve sem tömegekkel, sem a jövővel. Persze a liberális demokrácia csupán egyetlen út a sok közül, sok hibával, de az egyik legjobb, amit sok-sok évszázad alatt az emberi társadalom ki tudott termelni magából. Mi nem ezt választottuk, sértettségből, dacból, kilátástalanságból és tudatlanságból. 

Érdekes szempontokat is figyelembe vesz azonban a Krasztev és Holmes, mégpedig azt a pszichológiai nyomást, amit az utánzók éreznek, hogy sosem érhetik el a nagy előd szintjét, és ez egyre inkább frusztráltságot, majd dacot és sértettséget szül. Kevés politikai kérdésekkel foglalkozó kötet veszi górcső alá a történések pszichológiai oldalát, de a szerzőpáros ezt nem felejtette el. Azt viszont igen, hogy a Kelet-Európai gazdasági csoda leginkább csak egy üres lufi, és bár sok posztszovjet ország vagyonokat költött külsőségekre, a lakosság nagyobb része továbbra is anyagi problémákkal küzd. Ez a fajta kilátástalanság pedig mindig is hajlott a populista eszmék felé. A fiatalok egy viszonylag nagy része elhagyja a keleti országokat, mert kilátástalannak látja a helyzetét, a jövőjét ott, az idősebbek elég jelentős része pedig felül a vadkeleti vonatra, és gyűlölettel fordulnak mind a nyugat felé, akik elrabolják a gyermekeiket, mind mindenki más felé. Ezt a generációs társadalmi szakadékot és tendenciát a populista politikusok és tanácsadók észrevették, ügyesen generálják, erősítik és ki is használják.

Elvitathatatlan tény azonban, hogy a populizmus rengeteg forrásból táplálkozik és erősödik, ennek csupán egyike (igaz, a legfontosabb) az oktatási "reform", hogy a felnövekvő következő generáció a rendszernek megfelelő ideológiai képzést kapja. (Miközben éppen ezzel vádolják a szabad kutatásra, a kételkedésre, a tényekre, tudományokra épülő oktatást.) Eközben viszont tényleges, tűzoltó-jellegű gazdasági és szociális segítséget nyújtanak az elszegényedett családoknak, akik így mindig őket fogják választani. Egyszerű, néhány szóból álló és könnyen érthető üzenetekkel kampányolnak, nem véletlenül, hogy megértse minden réteg - miközben a liberális elit ellenszenvet vált ki ezekből az emberekből, mert összetett mondatokban, érthetetlen szakszavakat használnak, és a populisták segítségnyújtását lefizetésnek tekintik. Noha valójában az is, hiszen az illiberális kormányok valós, tényleges szociális segítséget nem nyújtottak senkinek, meg sem próbálták megszüntetni az okokat és kiépíteni egy szociális hálót - oktatással, információátadással, képzésekkel, lehetőségek teremtésével -, egyszerűen csak a kezükbe nyomtak egy valójában kicsi, de az érintettek számára mégis nagy összeget rendszerint a választások előtt nem sokkal, illetve azóta is kampányolnak a különféle "szociális" intézkedéseikkel. 

Krasztev és Holmes azonban nem csak az illiberális antidemokratizmus változásait és térnyerését, hanem a nyugati jellegű liberalizmus változását és problémáit is kritikával illeti, hiszen "mindkét" fél hibás a kialakult helyzetben, és nem úgy tűnik, hogy lesz közeledés a nézőpontokban.

Érdekes és mindenképp tanulságos kötet, hathatósan és jól érvelnek a nézeteik mellett, még ha - akár csak terjedelmi okokból is - sok szempontot kihagynak az értékelésből. Hogy mi lesz ebből a helyzetből a kiút? Nem tudom. Véleményem szerint hamarosan, néhány évtizeden belül a már most is tapasztalható klímaváltozás miatti egyre gyarapodó problémák és krízisek zárójelbe fogják helyezni ezt az egészet, még azelőtt, hogy akár véres, akár békés feloldásban véget érne az eszmék harca. 

Ivan Krasztev 1965-ben született Lukovitban, Bulgária északi részén. A szófiai Liberális Stratégiai Központ igazgatója, illetve a bécsi Társadalomtudományi Intézet tagja. Alapító tagja az ECFR-nek, az Európai Külkapcsolatok Tanácsának, amelyet 2007-ben hoztak létre számos európai nagyvárosban, hogy teret adjanak a diplomáciai kapcsolatok kiépítésének, illetve kutassák az európai biztonság- és külpolitikát. 

Stephen Holmes 1948-ban született Amerikában, a Denison Egyetemen és a Yale-en tanult jogot és politológiát, 1976-ban szerzett Ph.D.-t, majd Chicagóban és később a Princetonon tanított politológiát.  Ma a New York-i Egyetem jogászprofesszora. Kutatási területe a 20. századi európai demokráciák rendszere és az antidemokratikus rendszerek kiépülése. 

A kötetet Széky János fordította, aki maga is írt 2015-ben egy könyvet Bárányvakság címmel, ami éppen arról szól, hogy hogyan került a magyar nép, a nyolcvanas évek vége után, ugyanaz a nemzedék, aki elvileg rendszert váltott és szabadságot harcolt ki (még ha harc nélkül is) ismét egy rosszul funkcionáló állami hatalom kötelékébe, méghozzá önként és dalolva - magyarul a Kádár rendszertől a NER-ig? Érdekelne a fordító véleménye a kötetről, adott-e nagy felismeréseket számára, vagy volt-e olyan, amivel nem értett egyet. 

Köszönöm a lehetőséget a Park Kiadónak! A könyv a borítóra kattintva elérhető kedvezményes áron.

Kövess minket Facebookon!

2021. június 29., kedd

Törött tulipánok


Mörk Leonóra legújabb műve, a Törött tulipánok a 17. századi Németalföldre (mai Hollandiába) kalauzolja az olvasót, lapjain gyönyörű színekben elevenedik meg Vermeer képeiről ismerős világ: tulipánok, gyönyörű tulipánok. Az idilli felszín alatt viszont mély titkok rejtőznek. Dacára a régi kornak, párhuzamokat lehet húzni a jelen között, ha a nők szabadságával hozzuk kapcsolatba a kérdést. A kötet a Jaffa Kiadó gondozásában jelent meg.

Ha bővebben is kíváncsi vagy a történetre, ma 19 óra 30 perckor online bemutató Mörk Leonórával, amelynek itt találhatod a létrehozott eseményét!

Könyvajánló - Mörk Leonóra: Törött tulipánok

Mörk Leonóra olyan időbe és korba viszi el történetével az olvasókat, ahol a maga korában viszonylag irigylésre méltó volt a nők helyzete - pláne saját korának, a 17. századnak más országokhoz hasonlított női sorsaihoz képest. A németalföldi hölgyeknek saját vagyona lehetett, saját nevükön dolgozhattak, nem a férjük vagy más férficsaládtagjuk neve alatt, tanulhattak és családjuk erkölcsi és anyagi támogatását is élvezhették ezekhez. Ez abban a korban nagy szó volt a világ más részeihez képest! 

Ahol párhuzamot lehet húzni a jelennel: a női biológia, amely - ha tetszik, ha nem - börtönbe zárja az akkori és mostani lányokat, asszonyokat is. Amíg várandós egy nő, gyermeket szül, csecsemőt gondoz, pici gyereket terelget, nincs mese, jelen kell lenni, mindezeket a feladatokat valakinek el kell látni, miközben az addig gyakorolt hivatás szükségszerűen csorbát szenved. Persze, elegendő pénz birtokában lehet gyermekgondozót kapni, de szülni és magzatot kihordani egyelőre - zömében - csak személyesen lehet. Ha pedig tudatosan nem akar gyermeket vállalni a nő, bizonyos értelemben az is börtön... 

A szerző, Mörk Leonóra és a dedikálásra váró könyvei

A kötet műfaját tekintve történelmi regény, számos ismert szereplővel, de az egyik főhős, Leentje alakja kitalált. Mellette viszont létező személy volt Christiaan Huygens csillagász, matematikus, Agnes Block a virágaival meg az ananászos üvegházával, Ruysch doktor a vérfagyasztó múzeumával, és az angol kertész, John Rose is.

A helyszín Németalföld (Hollandia) 1651-ben. Az olvasó maga elé képzelheti a neves festő, Vemeer képeiről ismerős világot: oromzatos téglaházak egyenes vonala a csatornák partján, fajanszvázákban méregdrága tulipánok pompáznak, csipkefőkötők alatti lányok sorjáznak itt-ott, vagy hajolnak ki az ablakokon. Idilli kép, nem? Pedig a felszín alatt itt is ugyanúgy, az örömökön túl fájdalmak, traumák húzódnak meg: szerelem kézben járva a hűtlenséggel, veszteség, fájdalom, halál. A változásokkal teli 1651-es év egy bátor nő és egy sebzett lelkű férfi történetét tárja a művet kézbe vevő ember elé.

Jan, a fiatal festő, aki Rembrandt egyik tanítványa volt, megbizatást kap egy igen gazdag, amszterdami kereskedőtől, amely egy vidéki udvarház helyszínét jelöli meg számára munkavégzési céllal. A festőt itt látták utoljára, mert innentől mintha cím és nyom nélkül felszívódott volna. Persze, vannak, akik ezt nem hagyják annyiban, a festő húga, Helena azonnal felkerekedik, hogy megnézze magának ezt a vidéki kúriát annak céljából, hogy valami kapaszkodót találjon bátyja eltűnésének ügyében. Miközben nyomoz, egyszerre vonzza és taszítja a ház nyugtanító légköre: mihez kezdjen egy tulipános képekkel teli albummal és egy ismeretlen nőt ábrázó, cinóberruhás képével? Mit jelenthet a kertben épülő labirintus? Az erdélyi magyar diáknak lehet köze fivére eltűnéséhez? És mit kezdjen gyerekkori játszótársa iránt érzett szenvedélyes szerelmével - viszonzásra talál vajon?

A műben mintha egyik jelentős szereplő története sem kapna egyértelmű lezárást, ami miatt fanyalognak is néhanyan itt-ott. Pedig... a való életben ki kap élete minden egyes kérdésére egyértelmű választ? Ki tudja megmondani, mi lett volna, ha akkor a strandon nem szólalkozol össze életed akkori értelmével? Ha ott és akkor jobban figyelsz vezetés közben? Ha engeded, hogy több fagyit egyen a gyereked? Ha meg merted volna kérdezni azt a másiktól, amit azóta sem mersz? 

Akkor miért is csodálkozunk azon, hogy egy történet ilyen szempontból szintén gondolkodnivalót ad, ki tudja? Talán, mert szeretjük a komplett hepiendeket. Talán, mert ha a saját életünkkel nem boldogulunk, olyan jó olvasni, hogy mások pedig igen, és igen, így kell(ene) ezt csinálni. Mörk Leonóra ezek szerint mer formabontó lenni: nagy piros pont neki érte. Bár, a Ruysch doktor-féle preparált magzatoktól azért kivert a víz... (A hátborzongató gyűjtemény ma is látogatható Szentpéterváron. Brrr.) (Ó, és láttad, ,hogy a fejezetek mind egy-egy színről kapták elnevezéseiket? Észbontó!)


A kötetet a Jaffa Kiadó bocsátotta rendelkezésünkre recenziós céllal, melyet ezúton is köszönünk!

A kiadó honlapján kedvezményes áron megrendelhető a borítóképre kattintva!

Érdekelnek a könyvújdonságok?

Kövess bennünket Facebookon!

A képek Mörk Leonóra szerzői oldaláról származnak. 

ISBN:9789634754770
Cikkszám:1292
Elérhetőség:Raktáron
Szerző:Mörk Leonóra


2021. június 28., hétfő

Művészet és szerelem a berlini fal árnyékában

A nagyszerű és helyenként lázadó Thalheim család lányainak története folytatódik a Berlin nővérei című regényfolyam harmadik darabjaként. Az első és második rész két, a család életét meghatározó lány és asszony fejlődéstörténetét dolgozza fel a kereskedő dinasztia sorsával kapcsolatban, kitekintve az 1940-50-es évek nyugat-berlini történéseire, míg ebben a kötetben a legfiatalabb és egyben minden tekintély ellen lázadó Flori életét követi - méghozzá érdekfeszítően. A lány az addigi családi irányzatból kilógva követi elgondolásait felnőtt élete elképzelt irányába, maga a család pedig politikailag megosztva kerül ki a hatvanas évekből. Mondjuk, a fenti évek Nyugat-Berlinében nem nehéz a közéletben folyó tendenciákban nem egyetérteni...

Könyvajánló - Brigitte Riebe: A remény napjai

A General Press Kiadó által gondozott A remény napjai című könyv a Berlin nővérei sorozat harmadik, befejező darabja. Ahogy az első két részben, úgy a harmadikban is a család életét, megélhetését meghatározó nagyáruház előtt pózol e rész abszolút főhőse, a fiatal Flori, aki, mint emlékszünk, forrófejűsége miatt került már börtönbe is Kelet-Berlinben, ahonnan áldozatok árán sikerült csak kiszabadítani. Fiatal, tapasztalatlan és lázadó. A körülötte folyó tevékenységek igazságmagvait csak felületesen érti és látja, ezért naivitásában erősen kiszolgáltatott. Flori csak egyet tud biztosan: nem akar betagozódni a családi üzletbe semmilyen szinten sem, ő művész, s mint ilyen, szabad szellem, neki tér és levegő kell az alkotáshoz. 

A szerző, Brigitte Riebe (kiváló történész is)

Beiratkozik hát a berlini művészeti főiskolára, miután egy ceruzával vagy ecsettel és egy darab papírral már képzetlenül is csodákat tud tenni. Hatalmas reményekkel és egóval indul neki kiharcolt lehetőségéhez, de hamar koppan: önmagában a tehetség semmi, nem is olyan könnyű festeni, alkotni, mint ahogy gondolta, plusz a felnőtt szerelem sem az a fenékig tejfel, ha mindenkiről elhisszük, hogy azért, mert én jó vagyok, akkor mindenki más is az. Hát... nem! - ismeri fel Flori, és szedi össze romjait, hogy megkeresse a maga útját a kifejezésmódban, valamint a szerelemben megtalálja a többé-kevésbé igazit. Mert aki harcolt, veszíthet - de aki nem is harcol, már vesztett is.

Az NDK területébe enklávéként beékelt Nyugat-Berlinben sosem volt egyszerű az élet, pláne, miután felhúzták a berlini falat is. Erről az életérzésről tanúskodik a kötet, érintve politikai eseményeket (Kennedy  nagyhatású beszéde a schönebergi városháza előtt), popkultúrát (Marlene Dietrich, Beatles), de egy-egy jelenet erejéig megjelenik a család irányítása alatt lévő ku'dammi divatnagyáruház majdani konkurenciája is, a híres, későbbiekben európai nagyságúvá nőtt csomagküldő szolgálat, az Otto is a maga katalógusaival. 

A sorozat befejező része nagyszerűen ötvözi a történelmi-, romantikus-, és a családregény műfajait, páratlan kikapcsolódást ígérve a fentiek rajongó olvasóinak. Mindenki megkapja a magáét, ami miatt érdemes kézbe venni a Berlin nővérei sorozat harmadik darabját.

A sorozat előző részeiről itt olvashatsz.


A kötetet a General Press Kiadó bocsátotta rendelkezésünkre recenziós céllal, melyet ezúton is köszönünk!

A kiadó honlapján kedvezményes áron megrendelhető a borítóképre kattintva!

Érdekelnek a könyvújdonságok?

Kövess bennünket Facebookon!

Cím: Berlin nővérei 3. - A remény napjai
Eredeti cím: Die Schwestern vom K'damm 3. -- Tage der Hoffnung
Szerző: Brigitte Riebe
Fordító: Berecz Zsuzsa
Kiadó: General Press Kiadó
Sorozat: Berlin nővérei
Oldalak száma: 400
Megjelenés: 2021. március 29.
Kötés: Kartonált
ISBN: 9789634524755
Méret: 197 mm x 137 mm

2021. június 27., vasárnap

A francia főváros, Párizs igazi arca

Könyvajánló - Sybil Canac, Renée Grimaud, Katia Thomas: 111 különleges hely - Párizs

Azt mondják Párizs a világ legszebb városa, ahol az utcákat járva mindig rácsodálkozhatunk a város pompájára és titkaira. Ez a város sokkal több a mindenki által ismert szimbólumoknál, ez a könyv pedig ezt be is bizonyítja.

A Kossuth Kiadó engem már rég megnyert magának a 111 különleges hely sorozattal. Imádom, hogy a szerzők olyan különleges látnivalókat, érdekességeket gyűjtenek össze világhírű városokról, melyek egy átlagos útikönyvben nem kapnának helyet, de ahhoz, hogy igazán megismerjünk egy várost sokuk elengedhetetlen. Ha valaki jobban el akar merülni egy nagyváros rejtett titkaiban akkor egy hétköznapi útikönyvvel kiegészítve a sorozat köteteit, tökéletes kalandban lehet része.

A sorozat négy kötetéről már írtam egy kis ízelítőt korábban, ezeket az alábbi linkeken olvashatjátok, ha eddig lemaradtatok róluk:

Különleges látnivalók a portugál fővárosban, Lisszabonban

Rejtett kincsek, páratlan látnivalók Amszterdamban

A mágikus Prága különleges helyei

Az osztrák főváros, Bécs rejtett titkai

Ezúttal is öt érdekességet választottam ki Párizs 111 különleges helye közül, de meg kell mondanom, nem volt könnyű dolgom. Rengeteg gyönyörű, egyedi, klasszikus épület, közösségi kert, parkok, kihagyhatatlan bárok, éttermek, kávézók, többek között egy különleges macskás kávézó is, színházak, gyárak, kastélyok, romok, múzeumok és a többi. Csupa olyan hely, melyek egy-egy pici lépéssel közelebb hozzák az emberhez Párizst és elsuttogják titkait. Most jöjjön egy kis szubjektív top6, azokról a helyekről, amik engem valamiért megfogtak a három szerző, Sybil Canac, Renée Grimaud és Katia Thomas által összeállított kötet szuper helyszínei közül.

anis-gras-faccca7ade-1500x850.jpg

Az Anis Gras Kulturális Központ - Likőrgyárból avantgárd művészeti helyszín

Számos helyen találkozunk elhagyatott, lerobbant, elpazarolt épületeket, ezért imádom, amit ezzel az egykori gyárral tettek. A XIX. század végén épült üzem fénykorában 4000 m²-en működött és rendületlenül készültek itt a kámforos gyógylikőrök. Száz évvel később a város megvásárolta az épületegyüttest és ez a különleges ipari műemlék a Le lieu de l'autre egyesület égisze alatt avantgárd művészeti központtá vált. Kiállítások, performanszok, hangversenyek és más kulturális események otthonává, ahol ráadásul egy házi készítésű ínyencségekkel teli étterem is várja az ide látogatókat.

Az Ars et Métiers metrómegálló - Tengermélyi álomvilág

Most pedig merüljünk el Nemo kapitány hajóján... Na jó, nem, de a következő helyszín kicsit olyan, mintha a Nautiluson utaznánk. Párizsban muszáj felszállni a 11-es vonalra és ellátogatni az Ars et Métiers állomásra. Ha becsukjuk a szemünket, majd szép lassan kinyitjuk, mintha egy tengeralattjáróban utaznánk. Gyönyörű és páratlan. Az állomás a Műszaki és Technikai Főiskola alapításának 200. évfordulójára készült. Vörösrézlap borítás, a mennyezeten hatalmas fogaskerekek, az oldalfalakon látható kerek ablakokban pedig maketteket láthatunk a Telstarról, Antoinette-ről, amerikai műholdról vagy épp a Castres és Montauban közötti vasútvonal viaduktját. Kihagyhatatlan kaland!

A Chen Zhen-kút - A víz jelképes útja

Következzen egy újabb izgalmas műalkotás, mely összeköti a francia és a kínai kultúrát Párizsban. A kínai származású elismert francia művész, Chen Zhen utolsó műve, melyet szobrászművész felesége, Xu Min készített el a tervei alapján. Egy fej nélküli sárkány, mely az Austerlitz pályaudvar mögötti, föld alatti szennyvíztisztítóból bújik elő. A tíz évik készülő műalkotás jelképezi, hogy ez a hely több mint három évszázada szorosan kötődik a vízhez. Az üveg- és acélszerkezet belsejében a nagy nyomású víz ezernyi apró fúvókából tör elő, majd áramlik az átlátszó csövekben. A Feltörő víz kútját muszáj élőben is megnéznem valamikor, biztosan lenyűgöző látvány.

A Fellah kútja - Egyiptomi kút Napóleon korából

Párizs tobzódik a kutakban, egész pontosan 262 kútja van. Ebből az egyik különlegesség, a Fellah kútja, mely a város 7. kerületében található. Ez a neo-egyiptomi stílusú kút Napóleon egyiptomi hadjáratának emlékére épült 1806-ban. Vizét egészen 2005-ig gőzszivattyú emelte ki a Szajnából, amikor leállították, mert beázást okozott a közeli metróállomáson. Különleges műemlék (egyiptomi műemlékként is szokták emlegetni), mely az egyiptomi templomok kapujára emlékeztet és egy földműves szobra áll a kapu előtt a fáraók fejkendőjében korsóval a kezében. Fölötte pedig az ókori Egyiptom szárnyas napkorongja helyett egy kiterjesztett szárnyú, császári sas kapott helyet.

bec_de_gaz_le_on_a_malakoff.jpg

Léon, a gázlámpa - Fény a múltból

Ezt a címet látva biztosan sokan csodálkoznak, hogy ugyan miért kerülhetett egy egyszerű lámpa a top5-ös listámra. A válasz egyszerű: bájos története mosolyt csalt az arcomra. Kicsit kiszakadva a főváros pörgéséből, Párizs déli külvárosában egy csendes sikátorban egy ritka műemlék ad fényt a környéken járóknak. Itt áll ugyanis a város utolsó gázlámpája, mely rendületlenül ég éjjel-nappal, hogy megőrizhessék Léon Auer találmányát. Ötven évvel ezelőtt a környék lakói mentették meg attól, hogy villanylámpává alakítsák. Léon barátai (Amis de Léon) néven létrehoztak egy egyesületet a megmentésére és szerencsére sikerrel jártak. Ennek köszönhető, hogy ma is megcsodálhatjuk este a meleg, szinte narancsszínű fényével bevont békés, régi házak között megbújó kis sikátort egy romantikus séta alkalmával.

Vámpírok és Képzeletbeli Szörnyek Múzeuma - Jujj, de félelmetes!

A legtöbb olvasónk könyvrajongó, így biztos vagyok benne, hogy van köztetek, aki rajong a vámpírokért, vérfarkasokért, boszorkányokért, démonokért, tündérekért és különféle szörnyekért. Ugye? Na, ha te is ilyen vagy, akkor ebben a nem mindennapi múzeumban (Le musée des vampires et monstres de l'imaginaire) biztosan különleges élményben lesz részed. A múzeum túlajdonosa Jacques Sirgent a gonosz történetét kutatja, könyveket ír és előadásokat tart. Mindent tud a vallásokról, temetési rituálékról, boszorkányokról és üldöztetésükről és mindemellett vámpírszakértő. Szerinte a gonosz az emberekben, nem a vámpírokban van...

111-kulonleges-hely-prizs.jpgRemélem sikerült meghoznom a kedved ehhez a páratlan gyűjteményhez, amely kedvezményes áron megvásárolható a borítóképre kattintva a kiadó honlapján.

Köszönöm a lehetőséget a Kossuth Kiadónak!

Kövess minket Facebookon!

Egy páratlan főváros: Párizs, a fény városa

2021. június 26., szombat

A csokoládévilla

Stuttgartban járunk 1903-ban, amikor a német birodalom viszonylag később iparosodott városában Wilhelm Rothmann tekintélyes üzeletember, tekintélyes gondokkal. Csokoládégyárát menedzseli, és legnagyobb bánatára két ikerfiát minden érdekli, csak a csokoládégyár körüli tevékenységek nem, ezzel ellentétben lánya úgy viselkedik, mintha fiú lenne: érti és érdekli a csokoládé szinte minden csínja-bínja. Az apa meg van őrülve: egy lánynak Németországban, a huszadik század elején tudnia kell, hol a helye, és az semmiképpen sem egy gyár vezetésében van... A Central Könyvek gondozásában megjelent A csokoládévilla egyszerre romatikus történet, csokoládétörténelem és egy feltörekvő család történetének első könyve.

Könyvajánló - Maria Nikoli: A csokoládévilla

A múlt század elején játszódó regény a stuttgarti iparosodás egyik fellegvárába, a csokoládégyártásba vezeti be az olvasót. Olyan édességek találódtak ki és gyártódtak le itt, mint a máig is szeretett Ritter Sport csokoládé, vagy a magyarok részéről kevésbé ismert Moser-Roth. Maria Nikoli a csokoládégyáros főhősöket több ismert huszadik századi, az iparosodás korában lényeges szerepet játszott emberből gyúrta össze, de emellett valós személyeket is szerepeltet művében, így például festőt, publicistát, filozófust, vagy például az említés szintjén szereplő iparosok is sikeres stuttgarti vállalkozók voltak (Robert Bosch, Gottlieb Daimler, stb.).

A regény helyszínei is létező helyek, a fogaskerekű vasút, a nagyszabású villák, a Rothmannok által igazgatott csokoládégyár bemutatásához az akkori Moser-Roth bonbon és csokoládégyár szolgáltatott alapot, de a részletezett magániskola és taverna is létezett a hivatkozott korban, sőt, még a regényben említett villamos utasai is csípésszerű áramütést szenvedhettek, ha esős időben utaztak rajta. 

A szerző, Maria Nikolai

A szerző tehát alaposan utánajárt szereplői és helyszínei történelmi és magánéleti tényeinek, hogy a kutatás eredményeképpen két női sors, egy családi örökség és egy igaz szerelem történetét tárja az olvasók elé a csokoládégyártás fényében. Judith Rothmann feltörekvő fiatal hölgy, a csokoládégyáros lánya, akinek tekintélyes apja sorsát elrendezni látszik: a német birodalomban egy nő helye előre elrendeltetett, jól menjen férjhez (ez fontos!), legyen feleség és anya, az üzletet és minden egyéb, háztartáson, gyereknevelésen kívüli feladatot hagyjon rá a férfiakra.

Judith Rothmannt azonban nem ilyen fából faragták. Kiszemelt jövendőbelijétől undorodik, szeretné maga megválasztani, kihez menjen hozzá, és egyébként sem hajlandó lemondani a csokoládégyártásban való részvételről: szenvedélyévé vált a családi vállalkozásban való gyakorlati tevékenység. A terepen feltűnik a jóképű és tehetséges Victor Rheinberger, aki Stuttgartban kíván új életet kezdeni. Ráadásul Wilhelm felesége sem kifejezetten kívánja azt cselekedni, amit az ura előír számára...

A probléma tehát adott: kézi vezérléssel irányító apa, lázadó feleség, önfejű leány, csínytevő ikerfiúk, akiket egy csöppet sem érdekel a csokoládégyár apjuk minden erőfeszítése ellenére sem, és... és most mi lesz?

A több részesre tervezett sorozat első könyve igazán jól sikerült mű, feldolgozva a csokoládégyártás hőskorát, alaposan belemenve nemek közötti és társadalmi egyenlőtlenségekbe. A különféle édességek gyártási folyamata korabeli módszereket ismertet meg az olvasóval, méghozzá olyan ínycsiklandóan, hogy muszáj felállni némi azonnali csoki után kutatás céljából... Az alapos kutatómunka kifejezetten olvasmányos és érdekfeszítő történetet eredményez, ami a gazdag kiváltságosok élete mellett gyári munkások és a cselédség mindennapi tevékenységébe, életkörülményeikbe is bepillantást nyújt. A csokoládévilla felépítésében és cselekményszövésében, hangulatában hasonló Downton Abbey és az Anne Jacobs-regényekhez, így bátran tudom az ő rajongóiknak is figyelmébe javasolni ezt a művet. (Igen: én is szerettem olvasni.)



A kötetet a Centrál Könyvek bocsátotta rendelkezésünkre recenziós céllal, melyet ezúton is köszönünk!

Tetszik, amit olvastál? A borítóképre kattintva kedvezményes áron megrendelheted a kiadó honlapján!

Kövess minket a Facebookon is!

  • Central Könyvek
  • 552 oldal
  • Kötés: kartonált
  • ISBN: 9789633248119
  • Nyelv: Magyar
  • Megjelenés éve: 2021
  • Fordító: Almássy Ágnes

2021. június 25., péntek

Dulgath halála

 Könyvajánló - Michael J. Sullivan: Dulgath halála

Háromszor is próbálták megöletni a grófnőt. Aztán felbéreltek egy profit. De nem számoltak a Riyriával...
A nagy sikerű Riyria-krónikák előzménytörténete, a Riyria-A kezdetek folytatódik!

A csodás borítókép, ahogy mindig, most is Marc Simonetti munkája

Három év telt el azóta, hogy Hadrian, a háborúskodásba belefáradt zsoldos és Royce, a cinikus egykori orgyilkos egyesítették erőiket, megalapították a Riyriát, és felcsaptak bérkalandornak. Addig jól is mennek a dolgok, amíg egy napon fel nem kérik őket, hogy segítsenek megakadályozni egy gyilkosságot.
Avryn legősibb nemesi családjának utolsó sarja ugyanis összeesküvők céltáblájává vált. A két hősnek el kell utaznia egy elfeledett, rejtélyes vidékre, hogy megmentsenek egy titokzatos nőt. Ám ez a nő sokkal többet tud Royce-ról, mint ami biztonságos, és jóval kevésbé érdekli a saját biztonsága, mint ami ésszerű.

A kedvenc párosunkat, a kissé naiv, de jószívű Hadriant és a kissé erőszakos, de eszes és - bár ezért ő maga vágná el a torkom - mégis jószívű Royce-ot messzire szólítja a legújabb kalandjuk, egy nemesi család utolsó életben maradt sarját, Dulgath grófnőt kell "megvédeniük". A feladatuk annyi, hogy Royce, aki hírhedt bérgyilkos volt és a legjobb közülük, elmondja, ő ki(ke)t bérelne fel és hogyan és hol ölné meg a grófnőt. Szerencsére Royce-nak is helyén van az esze, és előre sejti, hogy itt nem csak erről lesz szó... 

A kötet nagyon jól hozza a megszokott "Riyria-életérzést", érződik, hogy Sullivan ugyanannyira otthonosan mozog ebben a világban és meséli el a páros régi-új kalandjait, amennyire otthonosan mozgok én is ebben a világban, és amennyire régi ismerősként köszöntöm a szereplőket. Ha bármikor bármilyen részletet kérdezel tőlem ebből a nagyívű történetből, nagyon keveset fogok tudni mondani - de amikor kézbeveszem az új könyveket, és olvasom a regényeket, azonnal a helyére kerül minden, és úgy érzem, mintha "hazaérnék". Nem, ez nem is jó hasonlat. Inkább mint amikor ellátogatunk a régi iskolánkba, ahol évtizedek óta nem jártunk, de évekig ott töltöttük a napjaink felét. Egyszerre izgalmas, új, de mégis azonnal felelevenednek az emlékek, ahogy az ismerős falakat, lépcsőket, termeket látod, még akkor is, ha esetleg azóta átfestették, felújították. Éppen ilyen érzés minden alkalommal elmerülni egy-egy új Riyriában, mivel eddig minden, a világba tartozó magyarul megjelent regényt olvastam, és nem mellesleg nagyon szerettem is őket.

Fordulatos, kalanados, a karakterek szerethetőek, kidolgozottak, sőt, fejlődőképesek is, és az ehhez a sztorihoz tartozó szereplők is érdekesek, bár néha úgy éreztem, túl keveset tudunk meg róluk. Viszont Royce-ról megtudunk egy érdekes, számomra kissé meglepő dolgot is. Nagyon különleges nő ez a Dulgath grófnő, és nagyon megkedveltem Sherwoodot is. 


A két főhős Max Raynor elképzelése alapján

Fontos, hogy ha még soha egy sort sem olvastál a Riyriából, akkor egészen nyugodtan lehet akár ezzel a kötettel is kezdeni. Elsőként a világból a hatkötetes (a Fumaxnál kettesével újra kiadott) Riyria-krónika született, ez egy kerek, egész, összefüggő történet. Ezután megjelent a Riyria - A kezdetek, amely évekkel a Riyria cselekménye előtt játszódik, egyelőre, ha jól láttam, 5 kötetből áll, nálunk ebből a Fumax jóvoltából három jelent meg. A kezdetek első két része, a Koronatorony és A Rózsa és tövise alkot egy összefüggő történetet, ez, a Dulgath halála már egy teljesen másik történet. Aztán itt van még Az Első birodalom legendái sorozat, amely ugyanebben a világban, de 3000 évvel korábban, amikor az emberek még sárból tapasztott kunyhókban tengették jelentéktelen kis életüket... Ha még soha, semmit nem olvastál ezek közül, akkor kezdheted A mítoszok korával is, vagy a Koronatoronnyal, de akár a Dulgath halálával is, esetleg haladhatsz megjelenési sorrendben. Én a magam részéről a megjelenési sorrendet tudom javasolni leginkább, az eredeti regényciklus karakterei annyira jók, annyira pörgős, sokrétű az egész történet, hogy az elég lesz, hogy magával rántson, és aztán már úgyis ismerni akarod rettenthetetlen párosunk előzménytörténeteit és az egész világot egy sokkal korábbi korban is. :)

A legtöbb embert a félelem hajtja. A bátor tettek okozója leggyakrabban a tudatlanság vagy a meggondolatlanság.


Könnyed, kalandos, kikapcsoló történet, de itt most a megszokottnál több beszélgetést és monológot találunk, és kevesebb pörgést, ez azonban egyáltalán nem vont le az értékéből, jó volt erről az oldalról is megismerni szereplőinket. Határozott felüdülés volt ebben nagy hőségben. :)

Michael J. Sullivan egyébként a felesége hatására döntött úgy, hogy megírja a legendás páros előzménytörténetét, mégpedig akkor rögtön az elejétől, 12 évvel korábbról kezdve. Felesége ugyanis "beleszeretett" egy másik férfiba, mégpedig egy olyanba, akit a férje hívott életre: Hadrian Blackwaterbe. Végül addig ügyeskedett, amíg sikerült rávennie - azt a tévképzetet keltve férjében, hogy mindez az ő zseniális ötlete -, hogy írjon még Hadrianről. Meg akkor persze már a többiekről is...

Köszönöm a lehetőséget a Fumax Kiadónak! A kötet elérhető kedvezményes áron a borítóra kattintva.


Jelenleg a Fumaxnál kapható Riyria-könyvekett itt találjátok.

Kövessetek minket Facebookon!

2021. június 24., csütörtök

Mozdulj ki! Irány a Mária-szakadék vidéke, a Körtvélyesi kilátó és a Vitány vár!

Kirándulás a szabadban 10. rész

Irány a Mária-szakadék vidéke, a Körtvélyesi kilátó és a Vitány vár!

Remélem akad köztetek olyan, akinek sikerült meghozni a kedvét az elmúlt hetekben a túráimmal. Mi lankadatlanul járjuk tovább az ország erdeit. Ezúttal visszatértünk a Vértesbe ismét a Vértesbe, de ezúttal a Mária-szakadék vidékét jártuk be. Ha az eddigiekről lemaradtál, innen lehet válogatni kirándulástippeket:

Irány a Gerecse legmagasabb pontja, a Gerecse-tető!

Irány a Budai-hegység legnagyobb vízesése!

Irány a Velencei-hegység, a Pákozdi ingókövek!

Irány a Pilis! Vár rád a Dömörkapu, a Sikárosi-rét és a Lajos-forrás!

Irány a Vértes! Vár rád egy gánti körtúra!

Irány a Bükk déli része! Vár rád a Kő-völgyi tanösvény, a kaptárkövek és a Felső-szoros!

Irány a Vértes! Vár rád egy izgalmas "nyolcas" Várgesztes mesés erdejében!

Irány a Nagy Cser! Vár rád a Diósi tanösvény!

Irány Hollókő és az Isten tenyere kilátó!

Ezúttal nem apróztuk el, egy jó kis hullámvasutazós, 18 km-es útvonalat választottunk pár megállóval, apró kitérővel. Jól jelzett útvonal, mely több mint fele az Országos Kéktúra útvonalon halad. Kiindulópontunk az 1-es főút mellett Tatabánya és Bicske között található a Csákányospusztai parkoló. Érdemes időben érkezni. Mi kicsivel tíz óra előtt érkeztünk és már akkor félig tele volt. Viseljünk kényelmes, strapabíró cipőt, mert szükség lesz rá.

A parkolóból a KÉK+ jelzést követve indulunk Csákányospuszta ritkás házai között, majd elérünk egy betonhidat, ahol jobbra becsatlakozik az Országos Kéktúra útvonala is. A Csákány-patak partján egy hatalmas, gyönyörű fa mellett, majd egy hangulatos büfé mellett sétálunk el. Hazafelé esetleg be lehet iktatni itt egy kellemes uzsonnát, vacsorát.

A széles szekérutat követve haladunk, majd megkerülve a mezőt mielőtt vennénk egy éles balost, egy kis dombtetőn megnézhetjük az egykori falu, Csákányegyháza templomának romjait. A pár méteres kitérő után haladunk tovább a Kéktúra útvonalán, beérünk az erdőbe, elsétálunk egy kulcsosház mellett is, ezután egy kereszteződésnél áttérünk a KÉK+ jelzésen haladunk tovább. Így kihagyjuk a Mária-szakadékot, de ne izguljatok, lefelé azon megyünk majd keresztül. A KÉK+ jelzés felvisz minket a Kis-Kopasz-hegyre, ahol a 16 méter magas 2015-ben átadott Körtvélyesi kilátó vár ránk. Innen mesés panoráma van a Vértes legmagasabb pontjára, a Nagy Csákányra, láthatjuk a tatai medencét és Tatabányát is.


Itt vannak padok, asztalok, tökéletes hely egy kellemes uzsonnára vagy ebédre. A KÉK+-on visszatérünk a Kéktúráig, ahol nem mindennapi temető fogad minket. Ez volt egykor Körtvélyespuszta temetője, számos sírkövet láthatunk a 19. és 20. századból. Addig is járjunk nyitott szemmel, mert gyönyörű az erdő.


A temető után egy kereszteződéshez érünk, ahol jobbra kanyarodva haladunk a kék jelzésen maradva. Mielőtt továbbmegyünk tehetünk egy pár perces kitérőt a KÉKO jelzésen, ami elvisz minket a Béla-forráshoz, de sajnos a tábla azt mutatja, hogy a vize nem iható. A következő megállónk a Vitány vár lesz, addig is sétálunk majd tisztás mellett, keresztül haladunk bükkösön, vár ránk egy kis hullámvasutazás a dombok között, ez a rövid szakasz kicsit fárasztó, de amint meglátjuk a KÉK L jelzést pár perc múlva már fel is bukkannak a szemünk el a vár romjai.


Ha kigyönyörködtük magunkat, esetleg elmajszoltunk egy szendvicset a vár tövében, vissza is térünk a kék jelzéshez és szépen ereszkedünk lefelé a KÉK és ZÖLD jelzésű mélyútra, hogy aztán onnan meginduljuk felfelé a völgyből. Lesz egy kereszteződés, ahol elválik egymástól a két út, nekünk először a zöld kell, de aztán a jelzett út elfordul jobbra, mi haladjunk tovább felfelé a jelzetlen úton. Megéri, mert miután felértünk a már sík terepen lesz majd egy keskeny ösvény jobb. Itt nagyon figyeljünk, mert csupán egy pár centis fehér pontokkal jelölték meg sorban a fákat. Ha követjük a pontokat kilyukadunk a Gráciák bércénél, ahol ez a mesés panoráma fogad minket:

Itt kiülhetünk napozni, ehetünk egy szendvicset vagy csak élvezhetjük a kilátást mielőtt tovább mennénk. Visszatérünk az ösvényre, ahonnan már végig a fehér pontok vezetnek majd minket egészen egy kereszteződéshez, ahol a PIROS sáv és a KÉK+ jelzések futnak. Itt folytathatjuk az utunkat balra a KÉK+ jelzés mentén vagy tehetünk egy kilométeres kitérőt jobbra a Mária úton. Ha az utóbbit választjuk, akkor készüljünk egy lejtőre, amin aztán vissza is kell mászni, de út közben láthatunk egy Szűz Mária szobrot és feltölthetjük kulacsainkat a Szép Ilonka-forrás lágy, jeges vízéből.

Kitérő után, vagy kitérő nélkül, a lényeg, hogy az előző bekezdésben említett kereszteződésnél állva egy balossal felfelé egy kaptatón. Ha elértük a fennsíkot az út jobbra kanyarodik, mi maradunk a kék+ jelzés mentén. Itt belefutunk "Voldemort erdejébe", aki nem olvasta a Harry Potter könyveket, azoknak mondom, hogy egy kicsit ijesztő, sötét fenyőliget mellett fogunk lejutni Körtvélyespusztára.


A köves úton balra haladunk, de jobbra nézzünk le a tisztás mellé, ahol egy erdei kápolna bújik meg a fák árnyékában. Majd elérkezünk egy kereszteződéshez, ahol már jártunk felfelé. Balra Béla forrás, de mi jobbra indulunk, hogy lassan keresztülsétálhassunk a Mária-szakadékon. A szurdoknál már ismét a Kéktúra útvonalán haladunk és ezeket a jelzéseket követve jutunk vissza a kiindulási pontunk felé, de előtt élvezzük ki a pillanatot és a különleges sziklaalakzatokban gyönyörködve elérünk lassan a túránk végére.

Akad egy-két komolyabb kaptató az út során. Bőségesen vigyetek magatokkal inni, főleg, hogy egyre melegebb az idő és mindenképp kényelmes cipőben induljatok neki az útnak. Gyönyörű erdő a természet és az ember alkotta különleges látnivalókkal. 5-6 óra alatt kényelmesen bejárható.

Kövess minket a Facebookon is!

Térkép: kirandulastippek.hu