Sok űroperát olvastam már életemben, ezek közül is kiemelkedik Baráth Katalin Afázia című könyve, amely június 8-án jelent meg az Agave Könyveknél. A mű kifejezetten magas színvonalon megálmodott és összerakott történet, amelynek világépítése bámulatos, humora sikkes, cselekménye pedig székhez szegező, könyvvel a kezemben. A kötet lebilincselő tartalma nemzetközi élvonalba emeli a szerzőt, egy John Scalzi sem írhatna jobbat, de magyar vonatkozásban műfajában On Sai történeteivel is simán versenghetne az elsőségért.
Lehetőségem
adódott Baráth Katalintól kérdezni a kötettel kapcsolatban, így 10 órás
maratoni olvasás és egy hetes tartalomemésztés után az alábbiakra voltam
kíváncsi.
Mindjárt elsőnek az merült fel bennem: egészen pontosan mit látunk a kötet
fedlapján? Honnan jött az ötlet, hogy egy hexagon így néz(het) ki?
Nem szívesen írom elő az
olvasóknak, hogyan kell értelmezniük a történetben fölbukkanó elnevezéseket,
tárgyakat, eseményeket, szóval ennek a kérdésnek a megfejtését inkább rájuk
bíznám.
Különlegesen
egyedi nyelvünk, a magyar, összefüggésbe hozható a tartalommal. Mi indította
arra, hogy a történet középpontjába helyezze?
Eredetileg
nem a magyar nyelvben gondolkodtam, hanem egy kitalált, különleges nyelvben,
amit másoknak nehéz elsajátítani. Ötletelés közben azonban rájöttem, hogy
fölösleges kört futok, hiszen itt van „kéznél” a saját anyanyelvem, ami
megfelel a fenti kritériumoknak. Ráadásul ha a magyarnál maradok, az újabb
rétegekkel is gazdagíthatja a történetet az olvasók számára, akikkel osztozom ezen
a nyelven és a kultúrán. Remélem, ez így is történt.
Játszik-e
szerepet életében a szakralitás (utalva a cselekmény középpontjába helyezett
Igére)?
Játszik,
de a könyvben szereplő vallás személyes élmények nélkül is megalkotható lett
volna, hiszen nem különösebben bonyolult sem a teológiája, sem a rá épülő
szervezet. Pontosabban nem láttam se a szükségét, se a teret arra, hogy jobban
kibontsam a történet szakrális vetületeit.
Hogyan
viszonyul a mindennapi életben a fanatizmushoz? (A kötet legelején a főhős csak
úgy tud elmenekülni hexagonnal, hogy a többiek parancsra késlekedés nélkül
feláldozzák érte az életüket.)
Nagy kételkedő,
rákérdező vagyok, de azért rendkívüli módon tudom tisztelni, sőt csodálni mások
szenvedélyét, talán éppen a magam halvérűsége miatt. Ami az említett esetet
illeti, abban én inkább a katonai fegyelmet látom, mint a fanatizmust, de
persze ezt döntse el az olvasó maga.
A Háló
politikai vezetése hasonlít az Európai Unió politikai berendezkedésének
elveihez. Véletlen lenne? (Döntési képtelenség az egymással szemben álló felek
miatt. Kallisztó látszólagos semlegessége nyomokban Ausztriára emlékeztet.)
Nem
vagyok nagy rajongója azoknak a fantasztikus regényeknek, amelyek egy az egyben
a jelen valóságáról szólnak, csak épp átneveznek bennük ezt-azt. A sci-fit
persze sokszor, így az Afáziában is meghatározza a kor, amelyben születik, de azért
igyekeztem kerülni a direkt megfeleléseket. Vagyis előfordulhatnak ugyan
hasonlóságok, de semmiképpen sem konkrétan az EU-ról vagy Ausztriáról akartam
írni. Viszont, mint már hangsúlyoztam, az olvasó létrehozhat egy saját
olvasatot ebben a kérdésben is.
Hány
részesre tervezi a művet?
Minden
regényemet egyrészesre terveztem, így ezt is. Se magamnak, se az olvasóknak nem
ígérhetem meg, hogy lesz majd időm, kedvem, lehetőségem bármihez folytatást
írni. Természetesen nem kizárt, hogy később azért írok, ez egyik regényemnél se
kizárt, ráadásul mindegyiknek a világa megengedi a bővítést. De hagyni akarok
módot arra, hogy teljesen új történeteket írjak, ha azok jobban érdekelnek.
Ahogy arra is, hogy egyáltalán ne írjak többet, és mégse maradjon elmeséletlen
történet mögöttem.
Eddigi
műfajai: történelmi krimi, ifjúsági regény, thriller, most miért éppen sci-fi,
azon belül is egy fegyelmezetten pontos, filozófiai kérdésekkel is foglalkozó
űropera?
Megtisztelő
ez a „fegyelmezetten pontos” minősítés, de biztos lesz majd, aki nem ért egyet
vele. Ami nem baj, mert nem tézisregényt akartam írni, hanem „csak” egy
kalandot az űrben. Nekem olvasóként vagy filmnézőként ennyi is elegendő élményt
nyújt, ezért is fordultam a sci-fihez. Régóta élvezettel olvasom a sci-fiket,
és néhány sci-fi novella és egy posztapokaliptikus regénykezdemény után most először
sikerült a végéig megírni egy hosszabb történetet is, amiben van űrhajó, van
pár, nem mindig lelkes hős és egy némileg (reményeim szerint) izgalmas
környezet.
Történészként
jelentős kutatómúlt áll a háta mögött. Visszatekintve általában mi van előbb: a
könyvtéma ötlete vagy egy-egy kutatás során szembejövő érdekesség, ami megér
egy könyvet?
A
jelentős kutatómúlt még mindig inkább cél, mint adottság, bár, ha minden jól megy,
idén még egy szakkönyvem is megjelenik. (Jelenleg az olvasószerkesztőnél van a
kézirat.) Ami a történelmi vonatkozású regényeimet illeti, a kérdésben említett
két dolog voltaképpen egyszerre jön: elrágódom kicsit az érdekességeken, de mindig
jelentősen hozzájuk kell „költeni”, hogy működő krimi legyen a végeredmény. És
én elsősorban nem történelmi regényt, hanem működő krimiket szerettem volna
írni, amelyekbe a történeti anyag szervesen beépül ugyan, de mégse az uralja a
történetet, hanem a krimi műfajának szabályai.
Milyen
negyedik elsőszerzősnek lenni?
Kívülről
talán úgy tűnik, hogy ezekkel a műfajváltásokkal folyamatosan szúrok ki
magammal, és néha én is úgy érzem. De komolyabban belegondolva: valamihez
folytatást írni legalább olyan kockázatos, mint újba kezdeni. Persze, manapság
szeretjük a franchise-okat, a visszatérő szereplőket, világokat, ezek hízlalják
a komfortérzetünket (az enyémet is), de egy, a magyarhoz hasonlóan kis
könyvpiac alkotójaként nem biztos, hogy hosszú távon megéri elköteleződni
egyetlen történet vagy műfaj mellett. Ha óvatosan is, én szeretek kísérletezni,
és szeretnék erre időt és módot is adni magamnak.
Mi van
a tarsolyában, miről olvashatunk még Baráth Katalintól a jövőben?
Régóta
és sokat dolgozom egyedül, szóval nem vártam, hogy nagyon földhöz vág majd
lelkileg a helyzet. De mostanra kiderült, hogy tévedtem, a társaság sokkal
jobban hiányzik, mint gondoltam. És egy bizonyos mértékű képernyőundorom is
kifejlődött, ami az írást is nehezíti, az olvasást is (szinte menekülök a nyomtatott
könyvekhez, de szaktanulmányokat szinte csak monitoron olvasok), és a filmekhez
is egyre kevesebb a kedvem, a sorozatokról nem is beszélve. Összességében
jobban elfáradtam, mint vártam, de nagyon bízom benne, hogy nyáron
visszaszerezhetek valamennyit az energiáimból.
Köszönöm
szépen a válaszokat! Jó munkát, sikeres könyvbemutatót kívánok! Szívből,
igazán.
Ó, hát
én köszönöm az érdeklődést, és hogy vállalta egy sci-fi pályakezdő regényének
az elolvasását!
Olvasói
hűséggel: Carbonari, KultúrPara
Megjegyzés küldése