Kultúrpara

2021. október 7., csütörtök

Showbusiness, Hungary - Bevezetés a celebiparba

Könyvajánló - Kordos Szabolcs: Showbusiness, Hungary

Betekintés egy izgalmas, kicsit belterjes univerzumba a celebvilág krémjenek segítségével.

"Menedzserek, producerek, újságírók, iparági bennfentesek és maguk az érintettek, Magyarország legnépszerűbb hírességei, tévésztárjai és internetes véleményvezérei mesélik el, hogy milyen is ez a gyakran szemfényvesztő hókuszpókusz belülről."

Kordos Szabolcs számos rajongót gyűjtött magának érdekes témákat boncolgató riportköteteivel. Legújabb könyve ismét a 21. Század Kiadó gondozásában jelent meg és ezúttal a szerző a szórakoztatóipar kulisszáiba vezeti el az olvasókat Snowbusiness, Hungary című kötetében.

A népszerű tényfeltáró sorozatában, a Hungaryben már rengeteg témát feldolgozott. Olvashattunk éttermekről, hotelekről, a légiközlekedésben átélt kalandokról, a magyar elit éjszakai dorbézolásairól, de arról is, hogy milyen a magyar, ha külföldre utazik. Számos könyvét olvastam és írtam is róluk. Az alábbi linkre kattintva elolvashatjátok korábbi ajánlóimat Kordos Szabolcs könyveiről:

Hungary sorozat

A kötet elején Kordos harminc évvel repíti vissza olvasót, hogy megismerkedjünk a kilencvenes évek zeneiparával. Azokban az években csapból is az újonnan alapult popzenekarok folytak, mint a TNT, a Kozmix, a Shygys, Bestiák és társaik. Sok esetben lopott zene, háttérből hangjukat adó énekesek, playback-koncertek, de néhányan azért tényleg értettek a zenéhez. Ami viszont újdonság volt Magyarországon: a sikítva őrjöngő tömeg a koncerteken, a rengeteg hakni és a férfi zenészek minden ujjára bármikor jutott egy numera. Mára ez a kilencvenes évek végi tombolás rég elmúlt. Csak néhány évig tartott ez a nagy bumm, de azokban az években tömegek mentek el a falunapokra, koncertekre, álltak sorban autogramért, zenében, koncertek tekintetében pedig a mennyiség verte a minőséget. De ez a boldog közönséget kicsit sem érdekelte.

Szóba kerülnek az akkori médiumok, a Bravo, Popcorn, a Z+, a Danubius rádió. De a hab a zenészek tortáján, a csúcs, ha úgy tetszik, a Fábry Showba való meghívás. Ehhez azonban előre kellett jutni a ranglistán, ami nem volt könnyű a rendszerváltás utáni években. Sztárrá kellett válni, ez a jelenség pedig közel sem volt ismert akkoriban.

A nyugati stílusú sztárkultuszt a bulvársajtó hozta el hazánkba. Olvashatunk az első bulvárlapról, a Mai Nap című kiadványról, egy új műfaj bevezetésének nehézségekről. A politikai lapok unalmassága után a színes, izgalmas pletykákra volt kiéhezve a nép. Persze ez a '80-as évek végén nem volt könnyű, akkor mással volt tele a sajtó. Minden a politikai helyzetről szólt.

940.jpgFriderikusz Sándor és Robin Williams

Olvashatunk a kor leghíresebb tévés szereplőiről, hogy miként indult el egy új korszak a televíziózásban a Friderikusz Show megjelenésével. Friderikusz Sándor egy teljesen új színt hozott, ő maga lett az elérhetetlen sztár. Hozta külföldről a neves előadókat, az első volt a tévézés világában, aki megközelíthetetlennek tűnt.

Aztán olvashatunk arról is, hogy a '90-es évek közepére lecsengett a demokrácia és a politika témája, éhes volt a nép valami újra, valami érdekesre. Megérett arra, hogy a bulvárlapok címlapjáról sztárok köszönjenek vissza. Persze ez sem volt épp zökkenőmentes.

Közben a szerző azt sem hagyhatta ki, hogy a szórakoztatóiparban a szex és az alkohol is jelen van. És mi jelenik meg rögtön egy ilyen közegben? Hát persze, hogy a maffia. Jöttek a megbundázott szépségversenyek és egy jó nevű bordélyban készült videó felvételekkel megzsarolt gazdasági szereplők, hogy minden a maffia szájízének megfelelően alakuljon.

Tetszett, hogy a kötettel a szerző is felült egy kicsit a nosztalgiavonatra. Elmeséli nekünk, hogy az első nyomtatásban megjelent interjúját Andy Vajnával készítette. Akkoriban ébredezett a bulvár műfaja és az újságírókat még nem érdekelte, hogy jó viszonyban legyenek a hírességekkel. Ha valami érdekes dolgot láttak, hallottak, azt megírták köntörfalazás, finomkodás nélkül, akkor is, ha a főszereplő ennek kicsit sem örült. Közben pedig mindenki csak tapogatózott, hogy meddig mehet el és vajon mi érdekli az olvasókat.

Nem is volt ez olyan régen, s mégis olyan fura visszagondolni, hogy nem volt internet, Facebook és a sztárok csatornáját a közönséghez az írott sajtó jelentette. Akkor még volt hatalmuk az újságíróknak. Emlékszem én is mindig rohantam az újságoshoz a Bravo magazin legújabb számáért, a szobám fala tele volt plakátokkal (mondjuk nem épp a szokványos tini voltam, nálam a középpontban egy Ayrton Senna poszter kapott helyet, de azért megfért mellette és a külföldi sztárok mellett egy HHB poszter is).

Nem maradhatott ki a kötetből az első két olyan személy a zenei piacon, aki meglovagolva a bulvár adta előnyöket, ezáltal hihetetlen hírnévre téve szert. Néhányan már biztos sejtitek, kik voltak ők: Galambos Lajos és Zámbó Jimmy. Utóbbiról bővebben is olvashatunk a könyvben. Aztán 1997-ben egy teljesen új korszak kezdődött ebben a világban, amikor elindultak a nagy kereskedelmi televíziók, a TV2 es az RTL Klub. Eleinte keresték az újságírók kegyeit, hiszem ők voltak fölényben, aztán fordult a kocka, amikor milliók kattantak rá a műsoraikra.

“Sztárokat az elmúlt évtizedekben ebben az országban kizárólag a televíziók voltak képesek kitermelni magukból. Azok az emberek a legismertebbek, akik főműsoridőben szerepelnek a legnagyobb tévécsatornák képernyőjén.”

Jöttek a valóságshow-k, beindult a “nagyipari sztárgyár”. És persze a sztorikat el kellett adni. Ekkoriban született meg a ma már csak clickbaitnek nevezett szenzációhajhász címek használata. Tökéletes példa a könyvben: egy híres színész mesélt a művészetről, kultúráról, az új előadásáról és mellesleg megjegyezte, hogy válása után most egy kis garzonban lakik. A sztori ezzel a címmel jelent meg: “Garzonban húzta meg magát válása után X. Y.”. Ezt már jól ismerjük.

header_2221.jpgSP és Fluor Tomi

Sorra kerültek fel új nevek a hírességek listájára, Liptai Klaudia, Stohl András vagy például Jimmy, akit még halála után is hónapokig láthattuk a címlapokon. Haladunk szépen előre az időben és eljutunk az internetes szárnypróbálgatásokig. Senki nem tudta igazán, hogy az offline es online tér határán mozgó fiatalok mire is vágynak. Ebben a témakörben nem maradhatott ki a kötetből SP, azaz Éder Krisztián, aki már a tízes évei elején is a zenével foglalkozott és megtalálta a hangot a közönségével. Láttak is benne fantáziát és csapat is állt mögötte, de a sikere nagyban múlott azon, hogy mennyire sokoldalú és tehetséges volt. Fluor Tomival elkezdtek werkfilmeket csinálni a fellépésekről. Ekkor kezdett teret hódítani Magyarországon is a YouTube, a srácok ezt jól felismerték és éltek a lehetőségekkel, a közönség pedig kajálta őket.

Kezd túl hosszúra nyúlni a posztom, szóval már csak pár szóban írok arról, hogy az említetteken túl milyen témákról olvashattok részletesebben a kötetben: Barátok közt, sztármenedzserek, hírességek, hullócsillagok, zaklatók, a sztárság anyagi vonzatai, mert bizony a hírnév nem jár automatikus kéz a kézben a gazdagsággal, valóságshow-kból érkező civilek, aztán az influenszerek térhódítása és a magyar hírességek mindennapjai, a fals csillogás és a botrányok.

A szerző nem aprózta el ezúttal sem. Szinte minden kérdésre kapunk választ, ami megfordulhat a fejünkben a celebvilágról. A korábbiakkal ellentétben most kicsit féltem ettől a kötettől. Ha rajtam múlna, minden bulvárlap csődbe menne. Szeretek zenét hallgatni, időnként színházba, koncertre menni, de kiver a víz például a könyvben is említett Barátok közttől, sosem érdekelt a művészek magánélete, a pletykák, a bulik, a ki, kivel, mikor, hol jellegű hírek. Nem követem a kedvenceim instán és az sem érdekel hányadik feleséget fogyasztja az épp aktuális "fb-sztár".

Ha más is így működik, azoknak megnyugtatásul mondom, hogy ez a könyv szerencsére nem erről szól. Nem azt meséli el, hogy valamelyik sorozat huszadrangú színésze épp kivel kavar. Kordos Szabolcs számos a showbusiness-ben fontos szerepet betöltő emberrel, zenészekkel, menedzserekkel, egykori valóságshow szereplőkkel készített interjúkkal mutatja meg nekünk, hogy miként jutott el Magyarország a mai celebiparhoz a rendszerváltás utáni idők óta. Mindezt teszi a tőle megszokott stílusban, könnyed nyelvezettel, izgalmas interjúalanyokkal és érdekes történetekkel.

Volt szerencsém beszélgetni a szerzővel pár percet a Könyvhéten, de sejtelmesen csak annyit mondott a kérdésemre, hogy mi lesz a következő érdekes világ ahova elrepít minket, hogy sok téma van még a tarsolyában. Izgatottan varom, hogy végül mit választ. :) 

7170969_5.jpgA könyvet a 21. Század Kiadó bocsátotta rendelkezésünkre recenziós céllal, amelyet itt is köszönünk!

Szeretnél többet megtudni a könyvről? Kattints a képre!

Kövess minket a Facebook-on is!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése