Szeretnél kalandozni, hosszú órákra elveszni egy Arthur-mondakör és kelta mitolgia által ihletett dark fantasy világában, felfedezve sötét titkait? A legjobb helyen jársz!
2019-ben az Awaken Realms csapata egy új játékkal jelentkezett: egy sötét, az Arthur-mondakörön és a kelta mitológián alapuló dark fantasy szerep-társasjátékot jelentettek be, amelynek elindították a Kickstarter kampányát. Már akkor felfigyeltem rá, és majdnem rendeltem is egy KS-packet, de a Delta Vision bejelentette, hogy valamikor 2021-ben hozni fogják magyarul is. Gondoltam, megvárom. Némi csúszás és némi pánikolás után, hogy az őszre ígért játék karácsonyra sem lesz itt, végül karácsony előtt csak megérkezett. Közben azért bennem volt, hogy remélem, nem fogják csak azért hozni, hogy a fa alá bekerüljön, ez nem az a játék, amit megveszünk a gyereknek, mert nem neki való, és nem is az a játék, amit utolsó pillanatban berohanva egy társasszaküzletbe lekapunk a polcról, hogy ez jó lesz, már csak az ára miatt sem. Akik meg megrendelték, valószínűleg vannak annyira értelmesek, hogy tudnak várni még. Egyszóval a "sietség" ne menjen a minőség rovására.
Mégis azért lett volna jó, ha megérkezik karácsonyra, mert miután összeült csöpp 17 fős családunk karácsonyozni, már senki nem megy sehová - illetve jó, mi nem -, és két ünnep között nincs munka, a pihenésé a főszerep. Szerencsére meg is érkezett karácsony előtt, így bele tudtunk mélyedni a játék világába, szinte megszakítás nélkül, minden nap 8-12 órában ezt játszottuk, leginkább ebéd utántól kezdve egy kis sétával és egy gyors vacsorával megszakítva hajnali 2-fél 3-ig.
De mi is ez a játék? Egy kitalált, sötét világban kalandozunk, egy szigeten, Avalon szigetén, amelyet Arthur, a hajdani és jövőbeli király hódított el napról napra, lépésről lépésre a homálytól, és védelmező menhireket, különös, baljós szobrokat állított Merlin varázslatának segítségével, amelyek távol tartják a homályt. Mindez 600 évvel a játék cselekménye előtt történt. A homály egy különös, varázslatos dolog: hófehér lepel, amely teljesen megváltoztatja a valóságot, kifordítja az épületeket, az embereket, állatokat, különös szörnyek és megtébolyult, magukból kifordult emberek ólálkodnak ott. A homályban barangolva a fizika és minden más szabályai folyamatosan változnak, emberi lény pedig nem sokáig bírja. Ráadásul ott vannak a sziget régi, azóta már kihalt, kipusztított lakói, a régvoltak... vagy mégsem haltak meg mindannyian?
Most, 600 évvel később a védelmező menhirek elkezdtek sorra kihunyni. A nagy hősök - harcosok, druidák, papnők - már elindultak, hogy segítséget kérjenek Camelotból, de hetek óta semmi hír róluk. Ezért egy kicsiny falu, Cuanacht egyszerű emberei elindulnak, hogy segítéget szerezzenek és kiderítsék, mi történt. Beor, a kovács, akinek egy soha be nem gyógyuló gennyedző seb van az oldalán; Arev, a paraszt, akinek sötét múltja van és valamiféle balszerencse követi őt; Ailei, egy fiatal tanonc, aki leginkább a gyógynövényekhez ért, és Féreg, egy áruló, a bódító szerekről épp leszokó druida, akit senki sem kedvel. Ezek közül a karakterek közül választhatunk mi, a játékosok. Megjelent magyar kiadásban egy plusz, külön megvásárolható ötödik karakter is, Niamh: egy titokzatos, valószínűleg többszáz éves különös nő. Minden karakternek egyedi képességei, saját karaktertáblája van, és másban jók. A játék története 15 fejezetre bomlik, egy fejezet nagyjából 2-3 óra, de akadnak rövidebbek is, meg olyanok is, ahol nagyon kötve vagyunk a küldetések által, és nem árt sietni, illetve ahol szinte szabadon szabhatjuk meg a játékban töltött időt.
Ezalatt a 15 fejezet alatt megismerjük a múltat, a saját karaktereink történetét, Arthur és a menhirek, a régvoltak valódi történetét, döntéseink befolyásolják az utat, amit bejárunk, lehetünk becstelenek, de lehetünk nagylelkűek is, de minden esetben szorít az idő: a menhirek fáradnak, kihunynak, a homály terjed, ijesztő, erős szörnyek foglalják vissza lépésről lépésre Avalon szigetét, nekünk, embereknek pedig nincs hová mennünk. Meg tudjuk menteni Avalont a bukástól? Vagy legalább saját magunkat? Egy nyomasztó, sötét, varázslatokkal teli világ ez, ahol a halál és az elbukás lehetősége ólálkodik minden sarkon.
December 25-én este, miután aznap megvolt a nagy családi ebéd, neki is ültünk a játéknak, elolvastuk, értelmeztük a szabályokat (nem bonyolult, de sokrétű, érdemes azért kézközelben tartani a szabályfüzetet), és elkezdtünk belefolyni a Tainted Grail sötét világába. Párom Féreg, én Niamh karakterével voltam, és bár nem hittük volna, végül január 1-jén este a kalandunk végére is értünk. Sok-sok óra utazás, harc, találkozás, diplomácia, taktika és szervezkedés, sok-sok óra olvasás és lapozgatás. A játék történetét ugyanis egy hatalmas, A4-es, fűzött, színes, illusztrációkkal tarkított kalandkönyv meséli el, sok helyen kell döntést hoznunk, mit tegyünk, és a legtöbb helyre érdemes visszatérni többször, mert idővel, a történet előrehaladtával megváltozik. Rengeteg helyszínkártya, és több, mint 800 játékkártya tartozik ehhez a játékhoz. Külön a négyféle, négy erősségű találkozáskártyák, a fejezetek eseménykártyái, a különleges és a véletlen események kártyái, a nagyméretű térképkártyák, a kisméretű tárgy-, képesség- és titokkártyák, a karakterek saját harci és a diplomáciakártyái... minden döntésünk befolyásolja nem csak a saját, de Avalon sorsát is, fejlődhetünk, specializálódhatunk, hogy egyre erősebben és tapasztaltabban vágjunk bele a harcba. Kalandozhatunk egyedül is a világban, mehet két vagy több karakter külön utakon is, de lehet bandákat is alkotni, ekkor megosztjuk erőinket és a jutalmat is, lassabban haladunk, de sokkal nagyobb biztonságban. Megjegyezném, hogy a játék első néhány fejezetében még simán szétváltunk, hogy külön-külön prbáljunk fejlődni, később azonban ketten, bandában is meglehetősen nehéz volt életben maradni. Ráadásul maga a játék is sokszor megköveteli, hogy minden karakter az adott helyszínen legyen - pl. menhirek állításakor vagy egyes fontos, sorsdöntő küldetéseknél.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése