Könyvajánló - Paul Auster: A véletlen zenéje
A véletlen zenéjében az író egy végső lényegére lecsupaszított, példabeszédszerű sorssal illusztrálja az emberi lét elvontabb kérdéseit – sors, szabadság, alkotás, megváltás –, bizonyos detektívregény-hatásoktól sem riadva vissza. Hőse, Jim Nashe bostoni tűzoltó, kétszázezer dolláros örökséghez jut, majd – az austeri hősök jellegzetes öngyilkos gesztusával – egy teljes évet azzal tölt, hogy megállás nélkül autózik keresztül-kasul Amerikán. A sors az útjába sodor egy profi pókerjátékost, majd mind a ketten két különc milliomos „karmai” közé kerülnek, ahol az abszolút szabadság után megismerkednek az abszolút rabszolgaság állapotával. Különös kalandjaik után nem kevésbé különös a „szabadulásuk” sem. Ahogy szűkül a regény világa, úgy növekszik a feszültség.
Jim Nashe, a bostoni tűzoltó jelentősebb összeghez jut - a mai "erős" forintban kb. 80 millióhoz - és úgy dönt, a pénzből hosszú szabadságra megy, és körbeautózza Amerikát. Útja során számtalan, a szürreálisnál is szürreálisabb kalandba keveredik, a pénze fogytán, amikor találkozik Jack Pozzival, egy szerencsejátékossal, akit összevertek és kifosztottak. Együtt folytatják az utazást, majd egy rosszul sikerült pókerjátszma után a tartozásukat egy régi rom köveiből épített fal felhúzásának szentelik, megtapasztalva kvázi a rabszolgaságot is. Aztán féktelen tempóba vált a regény, és a szabadulásuk gyors, pörgős, már-már hihetetlen eszelős kalanddá válik. A véletlen zenéje pedig folyton felcsendül a sorok között.
Mert még a legkisebb nulla, a legkisebb karika is hatalmas űrt rejt magában; akkora semmi tátong benne, hogy belefér akár az egész világ.
Különös, határozottan Austeri regény A véletlen zenéje, amely tőle megszokottan mély, elvont, filozofikus gondolatokkal teli hősöket állít elénk, ahol a cselekmény csupán másodrendű. Bár a pszichothriller kissé erős jelző erre a könyvre, hihetetlenül erős hangulata van, a feszültség pedig egy ponttól lapról lapra nő. Olyan szinten tudja fokozni az izgalmakat, ahogyan a legjobb, legerősebb pszichothrillerek - és ezért végül is megállhatja a helyét e jelző is, noha a történet azért nem hajaz rá, mégis kifejezetten viszolyogtató, hátborzongató írás.
1993-ban Mandy Patinkin és James Spader főszereplésével film is készült a regényből.
Egy végletekkel teli Amerikát fest elénk, egy olyan világot, amelynek és amely lakóinak lételeme a szabadság, de végül rádöbbennek, hogy annál nagyobb korlátokat semmi nem állít elénk; egy olyan világot, amelyben ugyanúgy előfordulhat a rabszolgaság is, még ha ez szabadon meghozott döntéseink ereménye is. Egy világ, amelyet úttalan utak szőnek át, és ahol akkora távolságok vannak, hogy valós - és évtizedekkel ezelőtt rendkívül népszerű - pihenési forma az, hogy keresztülautózzuk az egészet. Családdal, barátokkal vagy egyedül - mindegy, csak menjünk, várnak az utak!
Szeretnéd hinni, hogy a dolgoknak valamilyen rejtett céljuk van. Igyekszel meggyőzni magad arról, hogy mindennek oka van, ami a világban történik. Mindegy minek nevezzük, istennek, szerencsének vagy harmóniának: ugyanez a képtelen marhaság húzódik meg mindegyik mögött. Az ember mindent elkövet, hogy elsumákolja a tényeket, csak hogy ne legyen kénytelen szemtől szembe nézni azzal, hogyan működnek igazából a dolgok.
Auster írásmódja tőle megszokottan rendkívül közeli, már-már baráti hangnemű, egy faék egyszerűségű történetet ír le, mégis millió gondolatot indít el és hagy megválaszolatlanul. Ezek most leginkább a szabadság kérdésköre köré épülnek, de más, a létünket, gondolatainkat alapjaiban meghatározó tényező is felmerül, mint a vagyon, vagy a magány. Eredetileg 1990-ben íródott regény, amely most a 21. Század Kiadó Auster-életműsorozatában került ismét kiadásra, gyönyörű, egységes, új borítóval, Vághy László fordításában.
Köszönöm a lehetőséget a 21. Század Kiadónak! A kötet a borítóra kattintva elérhető kedvezményes áron.
Ide kattintva pedig elérhetőek nagy kedvezménnyel az eddig megjelent kötetek az életműsorozatból.
Kövess minket Facebookon!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése