Elestek márciusban

Berlin 1933-ban, amikor Hitler már kancellár, a közelgő választások tétje, hogy pártja a törvényhozásban is teret nyer-e, leég a Reichstag, az Alexen a rendőrök egyre paranoiásabbak az SA előretörése miatt, és sorozatgyilkos járja az éjszakát, veterán katonákat öldösve. 

Volker Kutscher Elestek márciusban című krimije vaskos kötetben kínál szórakozást a dekadenciába süllyedt német főváros mindennapjait kínálva hátterül. A General Press Kiadó gondozásában megjelent mű igazi gyöngyszem műfajában.






Könyvajánló - Volker Kutscher: Elestek márciusban

Volker Kutscher a Gereon Rath-sorozatot tovább folytatta az Elestek márciusban című résszel. Ez már az ötödik vaskos kötet ebben a sorozatban, amelyek önállóan is megállják a helyüket, nem feltétlenül szükséges a megértéshez az előzmények ismerete. Ugyanakkor, ha rám hallgatsz, feltétlenül elolvasod az előző részeket is. Valamennyi gyöngyszem a maga nemében, egyrészt a főhős Gereon Rath felügyelő személyes fejlődését kísérhetjük nyomon, aki az első világháborús frontszolgálatának köszönhetően poszttraumás stresszben szenved, ami a Tisztázatlan bűnügy című első részben kerül teljes mértékben kibontásra, miközben persze nyomoz is. Hogyan győzi le, és hogyan szabadul meg a betegsége miatt alkalmazott szer függőségétől, remek adalék az ember portréjához, aki egyszerre esendő, a lehetőségekhez mérten becsületes, ugyanakkor minden hájjal megkent bűnügyi szakember. Másrészt a Nagy Háború utáni Berlin mindennapjai kiváló történelmi tablót festenek az érdeklődők számára, harmadrészt a magánéleti események szintén viszik a történetet előre, és akkor hol van még a krimiszál!

Gereon Rath felügyelő (Volker Bruch) a könyv alapján megfilmesített Babylon Berlin című krimi-sorozat főszereplője

A sorozatban hangsúlyos szerepet kapnak a történelmi események, a két világháború közötti Berlin fülledt társadalmi viszonyai, folyamatos válságban leledző gazdasági értékei, alig vannak túl a nagy gazdasági világválság közvetlen hatásain, a náci uralom előretörése, majd a mostani részben a Reichstag lángokban állása és Hitler kancellárrá választása után az árja ideológia futótűzszerű előretörése. Íme, kedves olvasó, a harmincas évek dekadens Berlinje, ahol vérben állnak az utcák, hivatalosan politikai erővé válik a horogkereszt jelképét használó párt, és Gereon Rathnak - meg mindenki másnak is - nagyon oda kell figyelnie, hogy hol, mikor, kinek, miről beszélhet. 

Berlin tehát ebben a közéleti - politikai helyzetben tobzódik, amikor a választások előtt egy héttel egy hajléktalan veterán brutális meggyilkolásának ügyében bízzák meg felügyelőnket. Egy haláleset még nem okozna akkora problémát, de a veterán katonák rövid időn belül egymás után hullani kezdenek. Az áldozati kör és a jellegzetes elkövetési mód ismétlődése miatt a következtetés nyilvánvaló: sorozatgyilkossal van dolga a rendőrségnek. 

Charly, Charlotte Ritter felügyelőjelölt (Liv Lisa Fries) a másik főhős a Babylon Berlin című sorozatban

Gereon Rath felügyelőt szorongatja az idő, meg kell találni a sorozatgyilkost, mielőtt egy újabb áldozatára lecsap. Gereon azonban vőlegény is, aki az esküvőjére készül, de nagyon őszintén, titokban azt gondolja, a bűnüggyel és annak minden kacifántosságával együtt egyszerűbb dolga van, mint a Charly (Charlotte Ritter) nevű menyasszonyával. Olyan világban járunk, ahol a német családapák nyíltan keseregnek a nőknek megadott választójogon, mondván, hogy ez az első szög a demokrácia koporsójába. A hölgyek ugyanis szinte kivétel nélkül rajonganak Hitlerért, ami nagyon rossz ómen a jövőre nézve. Charly kivételt jelent ez alól (többek között), aki egyre jobban ráncolja a homlokát a németországi politikai események alakulása miatt.

A krimiszál? Ahogy írtam fenn, egy bizonyos első világháborús német osztag katonái hullani kezdenek, mint ősszel a legyek, eltűnik egy vékonydongájú lány az elmegyógyintézetből, egy középiskolai tanár rémesen aggódni kezd a veterán katona halála miatt, és azon gondolkodik, hogy veszélyben van-e. Mindenesetre úgy érzi, hogy nincs félnivalója, hiszen mindvégig hallgatott, mint a sír a nyugati fronton történtekről.   Megjelenik egy talpig arisztokrata úr is Rathnál (Achim von Roddeck báró), mint kiderül, éppen éppen regényt ír katonai élményeiről, amelynek címe Elestek márciusban. Az író jól ismerte az első áldozatot, sőt, az inkriminált osztag vezetője volt. Ami még nem mindegy, hogy az alvilágban egy Faláb néven ismert tag is Berlinben van... 

Vajon ki Faláb és mi köze a történethez? Milyen titok köti össze az első világháborús osztag katonáit, továbbmenve ki és miért öldösi őket? Mi köze az elmegyógyintézetből eltűnt kislánynak az egészhez? Veszélyben van-e az íróvá avanzsált báró a regénye miatt?

A dekadens Berlin

Nagyon szerettem olvasni. Elbűvöltek a dekadens Berlin színei, hangjai, a mulatókban folyó fülledt züllések, együtt aggódtam a főhősökkel Németország jövőjéért - igenis, aggódtam, dacára annak, hogy pontosan tudom, hová fajul(t) a helyzet, de annyira benne éltem a történetben, hogy nem tudtam nem aggódni - mintha valós időben lettem volna (amitől isten mentsen!). A krimiszál nagyon aprólékos kidolgozása igazi élményt ad az olvasónak, nem egyszer tutira tudni véltem, ki a gyilkos, csak jött a következő oldal, és összeomlott a verzióm. Meg a következő agymenésem is falsnak bizonyult, ami az író fantáziájának és bűnügyekben való jártasságának kitűnő működését támasztja alá. 

Van-e választása vészterhes időkben az állampolgárok értelmesebbének, becsületesebbének? A morális kérdés egész tanulmányokat írathatna hozzáértőkkel, de az átlagember is megáll egy rövid gondolkodás erejéig, hogy mit válaszoljon erre a kérdésre. Mit tehet az ember, ha nem tud beleszólni a nagyok dolgába? Gereon Rath fokozódó undorral figyeli az új törvényeket, amelyek bizonyítékok nélküli eljárásokat is engedélyez büntetőügyekben (is), de rezignált rendőrkopóként, aki látott már mindent és annak az ellenkezőjét is, még bízik a józan észben, és van annyi gyakorlata, hogy a legnagyobb buktatókat kikerülje, valamint tudja, hogy semmi sem csak fekete, vagy csak fehér. Charly ezzel szemben fuldoklik naivitásában, és képtelen feldolgozni, hogy elfogy a levegője kedvenc foglalatossága közben a rendőrségen. Nagyon mélyről érkezett, ismeri a kiszolgáltatottság érzését, az igazságtalanságokat saját bőrén tapasztalta, így nem tud és nem is akar a náci Németországba beilleszkedni. Lesz-e, lehet-e jövője?

Az olvasónak elképzelhetetlen nyomor jellemzői is szemet szúrhatnak a műben, amikor számtalan ember, nemre, életkorra tekintet nélkül olyan helyzetbe kerülhet, hogy nincs mit ennie, nincs hol aludnia - és nemcsak aznap, hanem a héten sem. Azért nagyszerű a történet, mert a klasszikus nyomozáson túl a kor társadalomkritikája is, a férfi-nő viszony avatott leírója, a nők közéleti tevékenységéről, családban betöltött szerepéről remek jellemzést ad, és az időszak kesernyés szájízű, paranoiás hangulatára kiváló betekintést nyújt.

Fülszöveg

Egy tűzvész, amely megváltoztatta a történelem menetét

Berlin, 1933. A Reichstag lángokban áll. A rendőrség azonnali mozgósítást rendel el. Rath felügyelőnek is meg kell szakítania a szabadságát, a legnagyobb meglepetésére azonban nem a tűzeset kivizsgálását kapja feladatul. Egy hajléktalan veterán meggyilkolásának az ügyével bízzák meg, akit egy első világháborús tőrrel szúrtak le - megdöbbentő brutalitással. Rövid időn belül több leszerelt katonával is ugyanilyen módon végeznek, így a nyomozó számára egyértelművé válik, hogy egy sorozatgyilkossal áll szemben. Ám nemcsak egy elvetemült bűnözőt üldöz: az egyre szélsőségesebbé váló közhangulatban a rendőrség politikai vezetése és a berlini alvilág erői között is egyensúlyoznia kell. Az óra azonban ketyeg, és Rathnak meg kell állítania a tettest, mielőtt az lecsapna a következő áldozatára. 


A harmincas évek Berlinének dekadenciája, vérben ázó utcák, náci fenyegetés. - Sunday Times

Lebilincselő, a két világháború közötti korszakot megidéző thriller, amely a zűrös berlini alvilágban játszódik. - Mail on Sunday

Volker Kutscher (a képen) 1962-ben született. Német nyelv és irodalom, filozófia és történelem szakos tanulmányait követően egy napilapnál dolgozott szerkesztőként, és csak később kezdett bűnügyi regényeket írni. Jelenleg Kölnben él. 2011-ben Gereon Rath-sorozatáért neki ítélték a rangos Berliner Krimipreis díját. A könyvsorozat alapján tévésorozat készült, amely Magyarországon is látható.

A Gereon Rath-sorozat német nyelvű honlapja:
www.gereonrath.de

Köszönöm a lehetőséget a General Press Kiadónak!

A kötetet kedvezményes áron megrendelhetitek a kiadó honlapjáról a borítóképre kattintva.

Kövess minket Facebookon is!

A képek a kiadó oldalairól és a Gereon Rath-sorozat könyveiből készült Babylon Berlin filmsorozatból származnak.

Cím: Elestek márciusban
Eredeti cím: Märzgefallene
Szerző: Volker Kutscher
Fordító: Csősz Róbert
Kiadó: General Press Kiadó 
Oldalak száma: 600
Megjelenés: 2022. május 16.
Kötés: Kartonált
ISBN: 9789634525981
Méret: 197 mm x 137 mm x 38 mm
















Share:

Megjegyzés küldése

Designed by OddThemes | Distributed by Blogger Themes