Kultúrpara

2022. szeptember 30., péntek

21 spirituális lecke súlyproblémák végleges megoldásához

Miért hízunk? Hogyan lehet lefogyni véglegesen? Dumáld meg a tudatalattiddal, javasolja a szerző 21 spirituális leckén keresztül, sok konkrétumot is felfedve könyvében. Ez a könyv nem az étellel való kapcsolatról, hanem a szeretethez fűződő viszonyról szól. Az igazi gyógyítód ugyanis a szeretet. 

Könyvajánló - Marianne Williamson: Tanítások a súlycsökkentéshez - 21 spirituális lecke súlyproblémáid végleges megoldásához

Marianne Williamson könyvében nem csupán túlsúlyunk alapvető okaival foglalkozik, hanem szenvedésünk forrásait is felkutatja. Ehhez le kell szögezni azt, hogy testünk gyakran rendkívüli gyógyító képességgel rendelkezik, ha hajlandók vagyunk a betegségek mögöttes okaival is foglalkozni. Igen az életmódváltozás csodákra képes, legyen szó korai stádiumú prosztatarákról cukorbetegségről, magas vérnyomásról, magas koleszterinszintről, ízületi gyulladásról vagy akár depresszióról.

Semmiképpen sem szabad az élet stílusunkat a valódi énünktől elválasztani, nem lehet kizárólag elkülönült lényként tekinteni önmagunkra. A szerző megítélése szerint valójában nem csak magáról a betegségről, túlsúlyról, szívbetegségekről, vagy rákról van szó, hanem a magány, a depresszió és az elszigeteltség járványszerű elterjedéséről is. (Személyes véleményem szerint gyakran lustaságról és az önfegyelem hiányáról van sok esetben szó - totálisan saját tapasztalat.) A szerző megítélése szerint a magányba, depresszióba, evésbe menekülő páciensei csak az adott napot akarják túlélni és nem veszik figyelembe, hogy rövidtávú megoldásaik hosszútávon teljesen értelmetlenek, szó szerint lerövidítik az életüket is.

Ez a könyv barátok közötti beszélgetéssel kezdődött és végződött. Oprah Winfrey ihlette meg, részt vett keletkezésének folyamatában, és irányította annak vízióját. Nem csupán lelki szinten, de sok tekintetben irodalmi szempontból is közös munka eredményeként jött létre.

Amíg ezek a lelki fájdalmak és a mély szomorúság ismétlődő gyakorisággal nem öltenek testet fizikai fájdalmakban is, addig a legtöbb ember nem képes változtatni. Ahogy az egyik népszerű magyar animációs filmben mondta Doktor Bubó: "Aki nyavalyog, de nem változtat, annak még nem fáj eléggé!” Igen a legtöbb ember így működik, el kell érkezni arra a pontra, amikor hiába tűnik nehéznek a változtatás, akkor is meg kell próbálni, mert a testre vagy a test egyes területeire ható fizikai fájdalom már olyan hatalmas, hogy nem éri meg folytatni a régi életmódot. Egyetlen hasznos tulajdonsága van a saját magunkkal való foglalkozásnak: amennyiben helyes módszerrel, megfelelő intenzitással nyúlunk saját testünkhöz, a változások meglehetősen dinamikusak és nagyon hamar jelentkeznek. (Nem megyek messzebbre, mint hogy amikor sajogni kezd a térdem, akkor háromszor 25 célzott lábemelés már két nap után tünetmentessé teszi az adott testrészt. Akár csodát is lehetne tenni ha sokkal komolyabban venném a testmozgást.) Ugyanakkor csak a testet kezelésbe venni a lelki okok feldolgozása nélkül szinte reménytelenné teszi a tartós fogyást: muszáj komplexen gondolkodni!

Amikor valamit sikerül elérni saját testi-lelki állapotunkkal kapcsolatban, hatalmas kő esik le az ember - nem, nem a szívéről, de akár arról is, hanem a testéről: hiszen máris könnyebben lép, könnyebben lélegzik az egyén, érdemes nem a félelemre alapozni egy életmódváltásban, hanem az öröm, élvezet, szabadság és szeretet vonulatai mentén építeni a változás felé menő úton. Nincsenek jó és rossz ételek, csak ételek vannak, amelyeket (milyen meglepő és milyen egyszerű) csak megfelelő módon érdemes elkészíteni és megfelelő adagban kell elfogyasztani.

Érdemes hallgatni a belső hangunkra, a belső bölcsességeinkre, amelyek ott bujkálnak a fejünkben, csak hallgatni kéne rá. Ahogy Oprah Winfrey mondta egyszer: "Halld meg a suttogást, mielőtt üvöltés lesz belőle!" Bármi segíthet abban, hogy mélyebb szinten tapasztaljuk meg azt: valami sokkal nagyobb dolognak vagyunk részei, mint amit mi el tudunk képzelni. A ű megállapítása szerint a szeretet nem az amit kapunk, hanem mi magunk vagyunk a szeretet - ami pedig nagyon fontos ahhoz, hogy a gyógyulás útjára lépjünk. 

A könyv nem fogyókúrás receptekből vagy mozgásra ösztönző tornasorokból áll, a mű 21 leckéből álló spirituális tananyag, amely független a fentiektől: ezek a leckék a testsúllyal kapcsolatos szemléletmódot kívánják megváltoztatni, sőt, továbbmenve a tudatalattit szeretné a szellem erejével kedvezően és maradandóan átprogramozni. A kényszeres túlevés szempontjából a gondolkodást kívánja összehozni azokkal a spirituális elvekkel, amelyek szabaddá teszik az egyént. A szerző már a 17 oldalon leszögezi, hogy a test önmagában véve teljesen semleges, nem okoz semmit, teljes mértékben a következménye, nem pedig okozója azoknak. Meggyőződése, hogy a túlsúly oka az elmében rejlik, ami nem más, mint a félelem, a félelem pedig egy olyan hely, ahol a szeretet áramlása megakadt, A félelem tudattalan kényszeres cselekvéssekben ölt testet, amelyek mértéktelen és / vagy egészségtelen táplálkozásban és szokásokban, illetve a megfelelő mozgással szemben tanúsított ellenállásban mutatkoznak meg. A testtömeg megfelelő mértékű csökkentéssel csak akkor oldható meg maradandóan és alapjaiban, amennyiben magát a félelmet szünteti meg a páciens.

Légy kedves önmagadhoz! - tanácsolja a szerző a 21 spirituális lecke feldolgozása során. Igyekszik eloszlatni azt a tévhitet, hogy az egészséges ételek nem jók, nem ízletesek, inkább arra fókuszáltatja az olvasót, hogy lássa és helyesen lássa azt amit éppen megenni készül: "nem az a fontos, amit látsz; csak az a lényeg, hogy látsz, ez az egyik oka annak, hogy az egészséges étel unalmasnak, kevésnek és ízetlennek tűnik ... valójában nem látod... Egy iparilag feldolgozott élelmiszer vonzóbb lenne, mint az, amit a természet kínál?" Az ételed legyen a természetes életciklus része, egyáltalán nem helyes, amikor a táplálék sokak számára csak stresszfaktorként jelenik meg a hétköznapokban. A sejtek nem felejtették el ezt a természetességet, csak mi feledkeztünk meg róla. Az állatok nagy része ösztönösen tudja, hogy mit egyen - és ez az emberre is igaz. Meg kell ismerkedni a testeddel, hogy meghalld a kéréseit - ha helytelenül bánunk a testünkkel, azzal önmagunkat is bántjuk.

A leckék címei is árulkodóak: bontsd le a falat, ébreszt fel a valódi énedet, szeresd a tested, teremts kapcsolatot a jó étellel, éld meg az érzéseidet, engedd meg a fájdalmat, bocsáss meg magadnak és másoknak, becsüld meg a folyamatot, igazi éned megszületése, lélek műtét, a ragyogó test - valamennyi arról árulkodik, hogy lélekben erősítsd meg önmagad ahhoz, hogy egyensúlyba kerülj önmagaddal és a természettel.

Olvassátok!


Fülszöveg

Mi ​a kapcsolat a spiritualitás és a fogyás között?
Marianne Williamson új könyvében 21 spirituális leckén keresztül adja meg a választ, hogy azokat követve a tudatos fogyással örökre lemondhass súlyfeleslegedről.

A csodák tanítása szerint minden gondolat formát ölt valamilyen szinten. Ha az evéskényszereddel kapcsolatos gondolatminták nem változnak meg, akkor, még ha fogysz is, megmarad a tudat alatti késztetés, hogy visszaszedd. Nem az a lényeg, hogy milyen gyors, hanem hogy holisztikus, azaz mindenre kiterjedő legyen a súlycsökkenésed. Valóban azt akarod, hogy az elméd, az érzelmeid és a tested egyaránt lefogyjon? Az a súly, ami csak a testedről tűnik el, a lelkedről azonban nem, nagy valószínűséggel visszatér. Ezért értelmetlen azon fáradozni, hogy megszabadulj a súlyfeleslegtől, ha nem állsz készen arra is, hogy megválj a megfelelő gondolatformáktól, melyek eredetileg életre hívták és most a helyén tartják túlsúlyodat.

Az ítélkezés és a hibáztatás a létező legsúlyosabb gondolatok, mivel hiányzik belőlük a szeretet. A félelem-elme termékei, és a legsűrűbb energiát fejezik ki az univerzumban – annak érzékelését, hogy valaki bűnös. Ha megtanulod, miként bocsáss meg magadnak és másoknak, az a legnagyobb ajándék, amit csak adhatsz magadnak a tudatos súlycsökkenéshez vezető utadon. A kényszeres evés elválaszt téged másoktól, a megbocsátás pedig meggyógyítja az elkülönülést. 

A könyv 21 leckéje mély utazásra visz téged, lépésről lépésre megtanulod, hogyan változtasd meg az önmagaddal, a testeddel való kapcsolatodat. Amint az elméd megtanulja elengedni a félelmet, a tested szélnek ereszti felesleges kilóit.
Ez a kurzus nem az étellel való kapcsolatodról, hanem a szeretethez fűződő viszonyodról szól. Az igazi gyógyítód ugyanis a szeretet.

Marianne Williamson (a képen) nemzetközileg elismert szerző, spirituális vezető, politikus és aktivista. Eddig 13 könyvet írt, több közülük New York Times bestseller lett. Az Államokban jótékonysági munkát végez a beteg emberek megsegítésére, valamint béke kultúráját igyekszik népszerűsíteni. A Los Angeles-i Angel Food projekt és Béke Szövetsége szervezet alapítója. Többször is szerepelt az Oprah Winfrey Show-ban, ami széles körű ismertséget szerzett neki.

Köszönöm a lehetőséget a Bioenergetic Kiadónak!
A kötetet kedvezményes áron megrendelhetitek a kiadó honlapjáról a lenti borítóképre kattintva.
Kövess minket Facebookon is!
A képek a Bioenergetic Kiadó oldalairól származnak.

Termékadatok
Cím: Tanítások a súlycsökkentéshez
Szerző: Marianne Williamson
Fordító: Vörös Szabolcs Ágost
Kiadó: Bioenergetic Kiadó
Oldalak száma: 216
Megjelenés: 2022. február 15.
ISBN: 9789632915623
Méret: 237 mm x 165 mm x 10 mm















2022. szeptember 29., csütörtök

Babérok - az irodalmi jelen körvonalai

 Könyvajánló - Rachel Cusk: Babérok (Körvonal-trilógia 3.)

Az utóbbi idők egyik legjobb és legmeglepőbb trilógiája a végéhez ért, ezúttal egy irodalmi fesztiválra kísérjük el Faye-t, és ott hallgatunk gondolatokat és véleményeket az életről, meg mindenről.




Faye, ​a Körvonal-trilógia írónője elutazik, hogy nemrég megjelent könyvét népszerűsítse egy irodalmi fesztiválon. Figyelme ezúttal is beszélgetőtársai legszemélyesebb vágyaira és válságaira irányul. Finom humorral, de kérlelhetetlen pontossággal rajzolja fel a válás, a szülői feladatok, a megállapodott élet kompromisszumai között szabadságot kereső középkort. Írók, kiadói szerkesztők, újságírók, repülőutakon megismert idegenek életét tükrözi egymásba, hogy segítségükkel végigjárja a válságok utórezgéseit, a nehezen megnyert, keserédes szabadság feltételeit. A Babérok az önazonosság és az elengedés regénye, a Körvonal-trilógia méltó, derűs zárása.

 Ahogy az első kötet, ez is egy repülőúttal és egy ott történő beszélgetéssel kezdődik. Illetve persze nem igazi beszélgetés az: inkább monológ az utastárs részéről. Faye, akinek neve, ahogy az előző kötetekben is, itt is csak egyszer hangzik el, még a megszokottnál is távolabb marad mindentől. Alig tudunk meg valamit az életéről, arról, hogy mi történt vele a legutóbbi kötet óta, még azt is, hogy most hová is utazik, csak később, apró-cseprő utalásokból tudjuk összerakni.

Egy író csak akkor tehet szert hatalomra, ha valaki elolvassa a könyveit: talán azért vágyik annyira sok író a könyvei megfilmesítésére, mert az fölöslegessé teszi ezt a fárasztó műveletet.

Úticélja ezúttal egy irodalmi fesztivál, ahol az új könyvét szeretné promotálni. Beszélgetőtársai többsége ennek megfelelően kiadói munkatársak és irodalom területén jártas emberek, akik valamiért mindig neki öntik ki a szívűket, és beszélnek az életükről, a házasságról, a családról, a válásról, a szülőkről, és aktuálpolitikai témákról egyaránt, elmondják a gondolataikat és a véleményüket mindenről. Még azok is nekiállnak monologizálni, akik elvileg őt, az írónőt interjúvolnák meg. Faye pedig, mint mindig, most is szuper hallgatóság, igazi lelki szemetesláda. 

A főszereplő és az író, Rachel Cusk életében sok hasonlóság van, a magánéletüket tekintve is, meg a helyzetüket. Faye egy ismert, de azért mégsem világhírű író, aki irodalmi kurzusokat tart és irodalmi fesztiválokra jár, jártában-keltében pedig mindenféle emberrel találkozik. A legjobban ezt a kötetet vártam egyébként, ismerve  stílusát, nagyon érdekesnek tartottam az ötletet, hogy egy irodalmi fesztivált nézhetek meg kvázi egy író szemszögéből, aki részt vesz rajta, és nagyon vártam a beszélgetéseit is ebben a szférában szabadabban mozgó emberekkel. Nem is csalódtam: bár a kontúrok még a megszokottnál is jobban eltűntek, hideg, mégsem érzéketlen távolságtartás jellemezte minden eddiginél jobban a történeteket, mégis rendkívül érdekes és intellektuálisan sokszínű, gazdag monológokat ismertem meg az írókról, nőkről és férfiakról, a művészetről és mindarról, amit adni tud, és arról, hogy hol helyezkedik el ezek között az irodalom, mennyire van hatással ránk, milyen szabadságot tud adni, és hogy ezt a szabadságot hogyan tudja gúzsba kötni a nacionalizmus és az aktuálpolitika. 

Az újságokban most feleannyi hely jut a könyvkritikának, mint tíz éve, és egymás után zárnak be a könyvesboltok, az e-könyvek megjelenése óta pedig még az a rémhír is szárnyra kapott, hogy a könyv mint fizikai entitás megszűnhet létezni. Olyan, mint a szibériai tigris, folytatta, örökösen a kihalásával fenyegetőznek, mintha a regények, amelyek valaha vadak voltak, most törékenyek, védtelenek lennének.

Igazából csak most gondolkodtam el az első kötet és egyben az egész trilógia címén: Körvonal. Én pont úgy érzem, hogy ezeknek a történeteknek nincs körvonala, az egész trilgóia körvonal nélküli, de mégis szépen összeálló, itt-ott kicsit össze- és elmosódó képet alkot. A szövegek a végtelenbe folynak, úgy, hogy közben valamit mégis elmesélnek. Hogyan lehet lezárni egy ilyen trilógiát? Egyszerűen csak abbahagyjuk, és kész? Rachel Cusknak sikerült megoldania a lezárást is, egyre észrevehetőbben távolodott a szereplője által a meséltektől és a történtektől, ezzel is azt az érzést keltve, hogy tényleg a végtelenbe folyhatnának. Olyan, amikor egy film végén madártávlatból látjuk a hősünket, és megyünk egyre távolabb és távolabb, látjuk a várost, a hömpölygő emberáradatot, aztán a környező vidéket, aztán a kontinenst, végül a bolygót, ami a végére csak egy apró ponttá válik. Érzékelteti, hogy egyrészt milyen apró és jelentéktelen az egész életünk, minden, amiről gondolkodunk, másrészt, hogy mégis ez minden, ami számít, és hogy sosem áll meg az élet, történjék bármi.



Rachel Cusk 1967-ben született Kanadában, hazájában többféle díjat nyert már. Kada Júlia értő fordításában a Park Kiadó hozta el nekünk ezt a kötetet, elsőként magyarul. Cusk több hagyományos értelemben vett regényt is írt, aztán önéletrajzi írásokba fogott, mert úgy érezte, a regény kötött narratívái megakadályozzák abban, hogy teljes valójukban írja le a gondolatokat, érzéseket. Megírta a gyermeke születésének körülményeit, elsősorban a saját, anyai szemszögéből, aztán a házasságát és válását dolgozta fel, majd ezt követően évekig nem írt. Ezalatt egyre jobban elfordult a hagyományos regényes formától és narratívától. Végül megszületett a Körvonal-trilógia, amely megkockáztatnám, hogy új írói narratívát teremtett, ami mégsem lett mesterkélt. Kifejezetten természetesnek hatott, elbeszélésmódját sok elemében a kortárs skandináv szépírókhoz, Fosse-hoz, Jacobsenhez, Pettersonhoz, Boström Knausgardhoz tudnám hasonlítani, valami a stílusában visszaköszönt, amit ezektől a szerzőktől olvasott művekben is éreztem. Valami megfoghatatlanság.

Én a szenvedést mindig esélynek láttam, jegyeztem meg, nem tudom, rájövök-e valaha, hogy igazam van-e, és ha igen, miért, mert azt még nem sikerült kiderítenem, mire kínál esélyt. Csak azt tudom, hogy rejlik benne valami tiszteletre méltó, ha túléled, és a révén olyan kapcsolatba kerülsz az igazsággal, amely látszólag csak megközelíti az egy helyben maradás őszinteségét, de valójában talán azonos is vele.

Köszönöm a lehetőséget a Park Kiadónak! A könyv a borítóra kattintva elérhető kedvezményes áron.



Kövess minket Facebookon!


2022. szeptember 28., szerda

Szívhez szóló történet a felnőtté válásról az első világháború árnyékában

Könyvajánló - Hilary McKay: Hamarosan ​látjuk egymást

Egy szerethető, szívhez szóló történetet a felnőtté válásról, a családról, a barátságok és szerelmek fontosságáról, a kitartásról, a céltudatosságról, mindez pedig az első világháború árnyéból a gyermekek hangján. 

2752549.jpg

Hilary McKay Hamarosan ​látjuk egymást című gyermekkönyve a Manó Könyvek Kiadó gondozásában jelent meg hazánkban. Ez egy bájos, de szomorkás történet az első világháborúból, ahol egy testvérpár, Clarry és Peter útján követhetjük nyomon.

Adott a testvérpár, akik minden nyarat a nagyszüleiknél töltenek a cornwalli házukban unokatestvérükkel, Ruperttel együtt. Gyermekkoruk olyan helyszíne ez, ahol mindig gondtalanok és boldogok voltak. Clarry a 20. század elején született, de édesanyját el is veszíti. Apjuk nem tud mit kezdeni velük, pláne, hogy kiderül a regény során, hogy nem is igazán vágyott gyerekre, ezért a két testvért bejárónők nevelik. Egyedül nagyszüleiknél érzik jól magukat.

Ez egy nagyon szépen megírt gyerekkönyv. Két testvér, akik szerető anya nélkül nőnek fel. Akár el is kallódhattak volna, helyette Clarry egész életében igyekezett felnőni a két sráchoz, ami kihozta belőle a maximumot és az is kiderült, hogy rendkívül eszes lány. Kapunk egy adagot arról is, hogy milyen volt nőként boldogulni abban a korszakban és mekkora győzelem volt az, hogy bejutott az Oxfordba, ami a férfiak kiváltságának számított.

Na addig azért el kellett telnie jó pár évnek, amikor azért azt láttuk, hogy a két testvér között volt baj. Clarry mindig is rajongott a bátyjáért, aki sokszor inkább csak koloncként tekintett a kishúgára, de eljutnak odáig, hogy aztán Peter igazi jó testvérként segítette a lányt. Ebben komoly szerepe volt Rupertnek, akivel a lánynak hamar különleges kapcsolata lett, mert ő már a kapcsolatuk elején szeretettel fordult Clarryhez.

Amikor Rupert Cornwallba kerül a nagyszülőkhöz ők hárman barátokká váltak, de a felhőtlen gyerekkort felborítja a háború. Főleg miután Rupert önként bevonul. A bentlakásos iskola kemény, komoly elvárásokkal, így amikor adódik a lehetőség, hogy katonának álljon, azt gondolta ez lesz az ő mentsvára. Eleinte még fogalma sem volt róla, hogy mire vállalkozott. A frontról küldött levelei jól leírják miként változott a lelki állapota. Szomorú volt ezt látni, de közben pozitív volt olvasni arról, hogy a testvérek hogyan tartották egymásban a lelket, amíg barátjuk az életét kockáztatta a háborúban.

Sokszor érzem azt, hogy az emberek igyekeznek burokban nevelni a gyerekeket. Hadd gondolják csak, hogy mindig minden szép és jó. Szerintem nagyon is szükség van ilyen könyvekre. A szerző tökéletesen adta vissza a háború okozta veszteségeket, de úgy, hogy az még ne legyen túl borzasztó és emészthetetlen. Nagyon jól sikerült kötet, amely egy szép lezárással lesz teljes. Bónuszként pedig a kötet végén található egy összefoglaló az akkori világról, kifejezésekről. Tökéletes ifjúsági regény, amely közelebb viszi a gyerekeket a múlthoz.

2022. szeptember 27., kedd

A szív szabadságharcosai

1848. márciusa: "Rabok legyünk vagy szabadok?" Petőfi Sándor versének szavai megrázzák a fiatal Szomolay Emília úri kisasszonyt, aki a kor azon szokásait rettenetesen nehezen tűri, hogy nőként semmit sem számít a szava országos ügyekben, s ráadásul érzései is olyan emberhez fűzik, akit szeretnie nem szabad. Az 1848-49-es forradalom és szabadságharc elbukott. És Szomolay Lili?

Könyvajánló - Bauer Barbara: A szív szabadságharcosai

Szomolay Lili (Emília) egy nagy birtokon, ősi kastélyban él a testvéreivel együtt, de szinte mindenben különbözik tőlük, viselkedésben, szeleburdiságban, szemléletben, sőt, mintha egy óriási titok feszülne folyamatosan a családban az ő jelenlétével, hiszen annyira más mint a többi! Számára délutáni teázások és bálok egész egyszerűen életidegenek, egyáltalán nem érezte testvérei lelkesedését az alkalmak iránt, hanem kifejezetten feszengett ezeken a társas összejöveteleken. Sokkal jobban szeretett lovagolni, a természetben csatangolni, olvasni, a kor szokásaitól eltérően úri kisasszonyként beleszólni politikai és egyéb közéleti beszélgetésekbe, ami ifjú hölgyeknél akkoriban megbocsáthatatlan jellemhibaként volt számontartva. Vadócsága olyan mértéket öltött, ami az úri társaságban elfogadhatatlanná vált - ennek következménye lett apja azon döntése, miszerint a családi kastélytól távol kellett valami kis illemet "beleveretni". A történet kezdetén ebből a száműzetésből tér vissza Lili, külső látszatra igazi úri kisasszonyként.

Lili apja távol tartotta magát országos ügyektől, politikától, bár erre rangja, vagyona, és befolyása feljogosította volna. A Szomolay birtokra érkező vendégeknek istenigazából csak egyetlen szabályt kellett betartaniuk ahhoz, hogy szívesen lássák őket akár határozatlan ideig is: tilos politizálni. Igen ám, de a cselekmény jelenében 1848. márciusát írjuk, ember legyen a talpán, aki ezt be tudja tartani. Lili hazatérésekor Emma vőlegénye is náluk tartózkodik, ő az a bizonyos Békéssy Bálint, aki egyszer Lili lovát megdicsérte, a lánynak már akkor elnyerte szimpátiáját. Az anyja szinte elborzadva suttogta róla: radikális, mint Kossuth.

Lili nem akar férfi lenni, sosem akart, egyszerűen csak annyit szeretne, hogy nőként is oda férjen országos ügyekhez, fontos dolgokhoz, ezekről véleménye lehessen és azt meg is hallgassák. Úgy érzi, talán Emma vőlegénye, Bálint, meghallgatná őt - ráadásul hamarosan rémülten veszi tudomásul, pont ebbe az egyetlen emberbe, aki minden szinten tiltva kell, hogy legyen tőle, beleszeretett. Szerelemmel.

Az események természetesen rettenetes iramban kezdenek zajlani, mihelyt kitör Pesten a forradalom, és szétzilálja azokat a valóságokat, amelyek békeidőben minden további nélkül mentek volna a maguk útján. A forradalmi hangulat mindent felülír, még Lili elfojtott vágyait és felnőtté válásának keservvel megszenvedett lefolyását is.

Ez a romantikus történelmi regény a mai kor szellemében íródott klasszikus lányregény, kicsit Jókai Mór nyomába (is) belelépve, ahol a hősök már nincsenek piedesztálra állítva, mint nála, nem (annyira) heroikusok, hanem földhözragadt emberek, akik becsülete és bátorsága kevés, de még éppen elegendő  pátosszal került felülkezelésre, hogy érezzük a közel két évszázaddal ezelőtti kor jellemzőit, de mégis a mai olvasó által ismert szóhasználattal, korunkra jellemző sebességgel futó cselekménnyel, kifinomult, letisztult líraisággal megalkotva a művet. Karakterei flottul kidolgozva, ahogy azt Bauer Barbarától már megszokhattuk. Nincs üres járat, a végkifejlet családi szálai talán olyan "le kell már adni a kéziratot a kiadónak, nem érek rá tovább cizellálni" szájízű, de őszintén? Akkor is remek romantikus lányregény lett, egy kicsit Kertész Erzsébet, egy kicsit Szabó Magda, szóval: respect.

Olvassátok!


Fülszöveg

Lili ​és Bálint története az 1848-as szabadságharc idején játszódik. De játszódhatna száz évvel korábban, vagy akár ma is. Mit érnek az érzéseink, ha nem éljük meg őket, a gondolataink, ha nem hallgatunk rájuk? Mit ér a szabadságunk, ha a lelkünkben rabok vagyunk? 

Ahogy 1848 tavaszán szerte Európában a hangjukat hallatják a szabadságharcosok, úgy érti meg Lili is elfojtott vágyait.

"Bele akartam bújni egy szárnyait bontogató fiatal lány bőrébe. Érezni akartam, ahogyan felismeri, mit is jelent az igazi szabadság. Ott akartam lenni, amikor először megdobban a szíve, felpezsdül a vére, szóra nyílik a lelke. Ehhez nem is találhattam volna alkalmasabb színteret, mint a szabadságharcot, és benne egy forradalmárt, aki talán sokkal többet jelent a lány életében, mint önmagában a szerelem.
Imádtam írni, Lilivel együtt átélni a fiatalságot, szabadságot, kibontakozó szerelmet!"
Bauer Barbara

BAUER BARBARA 1974-ben született, azóta él Etyeken. Írói pályáját újságíróként, televíziós szerkesztőként kezdte, mára hazánk egyik legtermékenyebb írója. 2012-ben jelent meg első regénye, a Légikisasszonyok, majd a sorozat további kötetei, a Két út között és a Magánutak. A Vakrepülés és az Elsuttogom százszor után megírta nagy sikerű történelmi regényeit, a Porlik, mint a sziklát, Az élet hangját, a Még látlak odafennt, a Kétszáz éves szerelmet, Az aranyműves fiát, A fényfestőt, A fekete rózsát. Írt életregényeket, köztük gróf Wenckheim Krisztina történetét, A leggazdagabb árvát; Demján Sándor gyermekkora nyomán a Messziről jött fiút és Máté Péter életregényét, Most élsz címmel.

Köszönöm a lehetőséget a Jaffa Kiadónak!
A kötetet kedvezményes áron megrendelhetitek a kiadó honlapjáról a lenti borítóképre kattintva.
Kövess minket Facebookon is!
A képek a Jaffa Kiadó oldalairól származnak.
Termékadatok
Cím: A szív szabadságharcosai
Szerző: Bauer Barbara
Kiadó: Jaffa Kiadó
Oldalak száma: 272
Megjelenés: 2022. április 26.
Kötés: Keménytáblás
ISBN: 9789634755838
Méret: 200 mm x 140 mm








2022. szeptember 26., hétfő

Egy rendkívüli nő története - Napsugárlány

Könyvajánló - Julianna Margulies: Napsugárlány 

Egy rendkívül külenleges életutat tár az olvasók elé Julianna Margulies, a Vészhelyzet és A férjem védelmében sztárja, egy őszinte, a múlttal szembenéző, magával ragadó memoár képében. Ismerjétek meg a Napsugárlány történetét!




A ​férjem védelmében és a Vészhelyzet című sorozatokban nyújtott kiváló alakításáról ismert színésznő, Julianna Margulies biztos kézzel jegyzi le élete és munkája történetét ebben a mélyen felkavaró memoárban. Művét a Good Housekeeping az év egyik legjobb könyvének nevezte: „A felnőtté válásról szóló, végtelenül személyes beszámoló egy fiatal nőről, aki zűrzavaros és vándorélettel járó gyermekkora közepette próbál értelemre lelni az őt körülvevő világban.” – Katie Couric Julianna pirospozsgás, eleven kislányként kapta a családjában a „Napsugárlány” becenevet. Nagyon kicsi volt még, amikor elváltak a szülei, így aztán gyermekkorában rengeteget kellett utazgatnia különc anyja és távol lévő apja miatt, s meglehetősen bohém neveltetésben részesült. Élt Párizsban, Angliában, New Yorkban és New Hampshire-ben is, és mindenhol nagy felfordulás, bizonytalanság vette körül. Ekkoriban eszmélt rá, hogy nincs más hátra, neki kell rendet teremtenie a rendetlenségben, segítenie másokon, és végül fiatal nőként megtalálnia a maga útját a világban, hogy elismert színésznő válhasson belőle. Ez persze nem ment könnyen: nehéz döntéseket kellett meghoznia, bonyolult kapcsolatokkal és megsemmisítő visszautasításokkal kellett szembenéznie; ugyanakkor szép számmal akadtak olyan pillanatok is, amikor sors, hit és tehetség összeadódott: Julianna felejthetetlen sikereket könyvelhetett el a pályáján és a magánéletében egyaránt. Ezek a pillanatok változtatták végül nyugalommá a korábbi káoszt. A Napsugárlány című könyv kendőzetlenül őszinte és magával ragadó önéletrajz egy olyan nő tollából, aki a kavarodásban sem hátrál meg, és ezzel erőt ad embertársainak, inspirálja olvasóit.

Mind minden memoár, ez is a gyerekkorával és a gyerekkori körülményeivel, a családjával kezdődik, egészen onnan, hogyan ismerkedtek meg és hogyan éltek a szülei, mielőtt ő betoppant a családba. A szüleinek már volt két lányuk, amikor úgy döntöttek, a gyerekek érdekében kiköltöznek a nyüzsgő New York-i belvárosból egy családi házas, kertes kis külvárosba, mert mégis csak az az egészségesebb. A szüleinek, akik eddig még boldogok voltak együtt, ekkor ment tönkre a házassága. Édesapja elfáradt az ingázástól, édesanyja pedig unta a bezártságot, a külvárost, ahol semmi nincs. Egyre több volt a feszültség köztük, egyre többet vitáztak, de a gyerekek érdekében próbáltak békülni - egy ilyen helyzetbe érkezett meg a kis Julianna, de sajnos ő sem mentette meg a kapcsolatukat, hamarosan elváltak és külön költöztek. 



Juliannának és két nővérének, Rachelnek és Alexandrának ettől kezdve elég kaotikus évek jutottak: éltek Európában és Amerikában, édesanyjukkal sokszor hihetetlen nélkülözésben, mindenféle szállókon húzták meg magukat, édesapjukkal és párjával pedig hétvégente mindent megkaptak. Éltek Londonban és Párizsban, bejárták a fél világot, bohém életet élő édesanyjuk nem biztosított számukra stabil hátteret. Julianna álma mindig is az volt, hogy édesapjával éljen, lenyűgözte az életmódja, a stabilitása, a színházi esték, az elegáns vacsorák - de édesapja nem szakította volna el az édesanyjától. Kaotikus gyerekkorukból viszont valami egészen mást kaptak a lányok: hihetetlen erőt, a képességet, hogy a jég hátán is megéljenek. Julianna ráadásul ügyesen bánt  fával, faragott különféle dísztárgyakat és használati eszközöket gyerekként - édesanyja a mai napig az általa készített kissé csálé salátakiszedőt használja. Nehéz és kalandos gyerekkorából ugyanilyen kalandos tinédzserévei következtek. 

A gyerekkorom számomra kaotikus volt, néha gyönyörű, mindig szeretettel teli, felépítését és helyszínét tekintve többnyire bizonytalan.

Mesél a felnőtté válás nehézségeiről, a színészetről, amit imád, hogy hogyan kapott meg egy-egy szerepet, milyen élményekkel gazdagodott, mi köze az egészhet George Clooney-nak, milyen ijesztő és bicskanyitogató élménye volt Steven Seagallal, a forgatások kaotikusságáról. Mesél elhibázott párválasztásairól, a barátairól, a főzős estékről, a hírnévről, és arról, hogyan találta meg a boldogságot és a stabilitást a férje oldalán, hogyan neveltek gyereket úgy, hogy ő egy sikeres sorozat, A férjem védelmében főszerepét játszotta. Arról, hogy mindig ő volt az, akit a forgatások során a riporterek megkérdeztek, hogyan egyezteti össze a munkáját a családjával - a szintén családos színésztársától ezt sosem kérdezték meg. 

Megkapó, magával ragadó és meglepő életút van Julianna Margulies mögött, ezt a könyvet pedig az is élvezheti, aki nem ismeri az alakításait, esetleg nem is hallott még róla sosem. Én pl. sem a Vészhelyzetet, sem A férjem védelmébent nem néztem, bár persze mindkettőt tudom nagyjából, miről szól, jeleneteket már láttam belőle, és az megvolt eddig, hogy ha meghallom Julianna Margulies nevét, beugrik, hogy ő A férjem védelmében főszereplője. Pontosan ennyit tudtam róla azelőtt, hogy kézbe vettem a memoárját. 

Idővel megtanultam nem törődni azzal, hogy mások mit gondolnak. Az én életem volt, az én döntésem, és biztosan tudom, hogy ha még két évig maradok, nem lenne olyan az életem, mint amilyen most, és nincs olyan hely, ahol jobban szeretnék lenni, mint ahol most vagyok.

Julianna Margulies hihetetlenül őszintén, nyíltan, a problémákkal szembenézve írta meg élete történetét, jó stílusban, olvasmányosan, de mélyen. Simán el tudnám képzelni, mint kortárs szépíró, nagyon jó érzéke van az íráshoz, Szűr-Szabó Katalin pedig jól adta át mindazt, amit el akart mondani. A knöyvből süt a pozitivitás, az életigenlés és a jókedv, Julianna felnőtt, sok mindent átélt nőként is ugyanaz a Napsugárlány, aki kislányként is volt. Több ilyen emberre, több ilyen sokoldalú és erős nőre lenne szüksége a világnak. 

Az én életem sem volt nehézségektől mentes, de nélkülük szüntelenül valami többet keresnék, és nem láttam volna meg, ami az orrom előtt van. Szóval inkább mérhetetlen hálát érzek azért, hogy pontosan ott vagyok, ahol.

Köszönöm a lehetőséget a Partvonal Kiadónak! A kötet a borítóra kattintva elérhető kedvezményes áron.



Kövess minket Facebookon!

2022. szeptember 25., vasárnap

Versek és mesék állatkerti barátainkról

Könyvajánló - Dolák-Saly Róbert: A füle sem tréfa! - Versek és mesék állatkerti barátainkról

Ötven vers és mese, melyben állatkerti cukiságok mesélnek komoly-komolytalanul önmagukról és rólunk, emberekről.

Dolák-Saly Róbert A füle sem tréfa! című könyvében számos verset és néhány mesét találunk. Ezekből számos érdekességet tudnak meg a kicsit a természet élőlényeinek csalóka neveiről. Van itt minden, amivel egy kisiskolást le lehet kötni. Egy aranyos vers a mosómedvéről, aki valójában nem is medve, egy bájos történet a fókáról, aki valójában tengeri kutya és így már érthető is miért imád labdával játszani. 

Olvashatunk a hatalmas füleiről híres sivatagi rókáról, egy morcos kétpúpú tevéről, a világ leghosszabb nyakú zsiráfjáról, a szomorú, sokat alvó koaláról és egy kedves kis békáról, aki vesztére beleszeret egy gólyába, s belőle lesz a hosszúlábú vacsorája. Van itt még krokodil és elefánt, lajhár és csiga. Összesen ötven versben és mesében sztoriznak állatok magukról és rólunk, emberekről. 

Zebra (Részlet)

Rejtély, hogy miért akar rajtam
minden ember átkelni,
s miért mondják, hogy az úttestre
kéne engem rákenni.

[...]

Azt hiszem, én ló vagyok, csak
rám ragadt a pizsamám,
pedig nem is alszom mindig,
mint a szegény nagyapám.

Csupán néhány állatot emeltem ki a kötetből, de van még belőlük szép számmal. Kapunk jó pár szóviccet is és bőven találunk szórakoztató, nagyon leleményes versikét is. A kötet nem hibátlan, de egy gyerek biztosan jókat fog kacagni néhány versen. Sőt! Akár jópofa program is lehet belőle, ha egy kis dallamot teszünk ezekhez a néhány verszakos versikékhez és saját kis dalokat alkotunk belőlük a gyerekkel.

A mesék között találunk olyat is, amely nem azért szuper, mert vicces, hanem fontos mondanivalója van, mint például a csúfolódás. A Szépségverseny című mesében az állatok elhatározzák, hogy versenyt rendeznek, így kiderülhet, ki a legszebb jószág az állatkertben. Öt tagú zsűri és beszélő papagáj a mikrofon mögött. Sorban érkeztek az állatok és eleinte sok gúnyos megjegyzést kaptak. A sündisznót elemes tűpárnának gúnyolták, a zebrával kacagva közölték, hogy biztos kerítés mögött napozott és így tovább. Végül már nem bántották tovább az érkezőket, sőt, a pontozást is befejezték és együtt élvezték a műsort.

Dolás-Saly Róbert egy szórakoztató kötetben szólaltatja meg az állatkert tollas, bundás, csúszós és kérges barátainkat, ahhoz pedig, hogy teljes legyen a kötet és láthassuk magunk előtt a mesélőket, Pethő Zsófia aranyos illusztrációit minden vers és mese mellett megtaláljuk. Tökéletes kis kötet mielőtt a 7-8 éves gyerekkel kiruccannánk az állatkertbe.

id22-333178.jpegKöszönöm a lehetőséget a Kolibri Kiadónak!

A kötet kedvezményes áron megrendelhető a borítóképre kattintva!

Kövess minket a Facebookon is!

Egerek, glimpik, trollok és koboldok a Messzi Északon

A bodrogközi rém

Fedezd fel a világot eszes róka meséivel!

2022. szeptember 24., szombat

A második Mrs. Astor

Nászút a Titanicon? Második Mrs. Astor? A két tény már önmagában gerjeszti az olvasó fantáziáját, a szerző pedig nem garasoskodik a történettel, amelyet megtörtént események alapján álmodott a lapokra. 

Könyvajánló - Shana Abé: A második Mrs. Astor (Kossuth Kiadó)

Madleine Talmage Astor Dick fiatalkorába nyújt betekintést a Második Mrs. Astor című regény, amely remekül az olvasó elé hozza a huszadik századi USA viszonyait az elitbe tartozó úrilányok házasodását illető viselkedési kódex tekintetében. Madeleine Talmage Force néven látott világot a hölgy, kellően jómódú családba, akik messze nem szűkölködtek, de származásuk miatt abba a bizonyos harminchatba, de még a négyszázba sem fértek bele, amely családok irányították (irányítják napjainkban is) az akkori hatalmas ország gazdaságát és diktálták azokat a legendás viselkedési módszereket, amelyek úriemberré, úriasszonnyá tehették és az ismeretlenségből kiemelhették az egyént.

Madleine 17 éves, amikor megismerkedik a John Jacob „Jack” Astor nevű, hozzá képest több évtizeddel idősebb férfival, és szinte azonnal a pletykalapok első oldalaira kerül: KI EZ A LÁNY? Miért éppen ő az ezredes kiválasztottja? Mit eszik, ha étterembe megy, milyen ruhákat visel, hol él, hol nyaral, mit olvas, milyen a pedigréje, van-e valami botrány körülötte, és századjára is, miért PONT Ő az, aki Amerika legpartiképesebb elvált emberét izgatja? Biztosan méltó arra, hogy ez a kis penészvirág második Mrs. Astor legyen?

A lány egyszerre boldog, izgatott, rémült és megrendült, hogy ez a férfi egyáltalán észrevette. Mint minden 17-19 éves, a felnőttkorba éppen csak belekóstoló, de annak mozgatórugóit még nem értő fiatal, csak kapkodja a fejét a világ gyarlóságain, az újságírók, kortársai és az elithez tartozó irigyek kíméletlenségein. Muszáj felvértezni magát ellenük, a kiközösítés, a  magány, és az Astor rangon alul házasodik vélemények nem szeghetik kedvét attól, hogy boldog legyen a férfival. Hiszen szereti, és a Titanicon mennek haza a nászút utolsó eseményeként...!

Akárhányszor partra szálltunk − néha muszáj volt: a jachtot szén hajtotta, nem az álmok, és őszintén szólva időnként az én ízületeim is vágytak a szárazföldre mindig ott vártak ránk az újságírók, a turisták, a bámészkodók.

A „négyszázak”, az előkelő társaság kapzsi, zsémbes tagjai.

A házasságunk nem elégítette ki egyiküket sem. A sajtó egyre több hírt akart rólunk, mert a közönség ezt várta el − ezt legalább fel tudtam fogni. A nevünk, az arcunk segített eladni az újságjaikat; a nevünk, az arcunk volt a fizetésük forrása; azzal, hogy valósággal falták életünk legbanálisabb részleteit, az ország különféle részein lakók pár másodpercre azt képzelhették, hogy a mi életünket élik, nem pedig a sajátjukat.

No de a divatos társaság! A Newportban nyaralók, a régi rhinebecki famíliák, amelyek gyökerei a múlt homályába vesző holland-amerikai történelemig nyúltak vissza… ők mohón szomjazták a rólunk szóló híreket, és közben megvettek bennünket.

Gondolom, a szemükben Jack és én annak az utolsó, düledező várfalnak a leomlását jelképezte, amely megvédte a „régi gárdát” az újtól. Elvetemült frigyünk gondolatát minden bizonnyal felajzónak és elborzasztónak találták.

A mű egyfajta fejlődésregény is a fiatal lányt illetően, hogyan nőtt fel (valamennyire) a feladatához, hogy méltó párja lehessen a kiváló jellemű és gyakorlatias Astorhoz. Nem mondom, hogy a teljes életrajzát áttanulmányozva, sikerült neki, de istenem, hiszen alig 20 éves, mire a kötet véget ér. Karakterének finom árnyalása az olvasó elé hozza a bizonytalan, de a kor kontextusába teljesen beleillő leányzót, aki botladozik, gúzsba kötik őt a huszadik század eleji amerikai elitbe tartozó hajadonokra vonatkozó írott és íratlan szokások, sőt, akár lassúnak és körülményesnek is tűnhet a cselekmény folyamata a ma gyors megoldásaihoz szokott olvasónak. Kellemesen romantikus, szőrszálhasogató aprólékossággal mutatja be egyrészt az akkori udvarlási szokásokat, másrészt a lenézés, az irigység, a kiközösítés és a finomnak tűnő, de annál aljasabb fricskázások vállfajait, ami a rangon aluli házaságkötéshez társult. A pénz nem minden, tartják nagyon helyesen az emberek, nos, ezt a szólást az amerikai négyszáz is vallja, csak nem egészen ugyanabból a kontextusból, mint az átlagemberek. A gördülékeny stílus viszi előre az olvasót annak dacára is, hogy helyenként a kor szokásai miatt lassan csordogálónak érzi a történetet. Nem elfelejteni: más kor, más szokások!

Akiket érdekelnek a nagyon gazdagok világának mozgatórugói, kíváncsiak arra, miből lesz a cserebogár (no meg meg a mai paparazzók), hogyan éltek és miről mit tartottak a huszadik század eleji Amerikában, mellesleg egy kibontakozó szerelemnek és a Titanic tragédiájának is tanúi lehetnek, azokat el fogja bűvölni a regény.

Szóval: olvassátok!

Fülszöveg

Jennifer ​Chiaverini és Marie Benedict rajongói imádni fogják a lebilincselő regényt, amely John Jacob Astor és Madeleine Force, a korszak leghíresebb szerelmespárja megismerkedésének botrányos történetét és a Titanic katasztrófájába torkolló nászútját tárja elénk. A részletgazdag, lendületes történelmi regény jóval azután is foglalkoztatni fogja az olvasó fantáziáját, hogy becsukta a kötetet.
Madeleine Talmage Force mindössze tizenhét éves, amikor felhívja magára John Jacob „Jack” Astor figyelmét. Madeleine szép és intelligens lány, aki tagadhatatlanul a társaság felsőbb rétegéhez tartozik, ám a származás terén egy napon sem lehet említeni az Astor családdal. Jack anyja az a bizonyos Mrs Astor volt, aki az amerikai „arisztokrácia” egyik legjelentősebb szereplőjének, és a New York társaság legfélelmetesebb hölgyének számított. Jack jóképű és igen tevékeny – a spanyol-amerikai háború hőse, feltaláló, tehetséges üzletember. Madeleine-t nem tántorítja el sem a köztük levő huszonkilenc év korkülönbség, sem az, hogy Jack nemrégiben botrányos körülmények között bontotta fel a házasságát: beleszeret a férfiba… és ezzel a sajtó kedvenc célpontjává válik.
Egyiptomban töltött, hosszúra nyúló mézesheteik során az újdonsült házasok végre békére lelnek, mert nem zaklatják őket sem újságírók, sem fotósok. Madeleine most először érzi, hogy teljes életet él, emellett boldogan tapasztalja, hogy gyermeket vár. A házaspár azt tervezi, hogy 1912 tavaszán egy fényűző, új óceánjárón hazatér Amerikába.
A hajó neve Titanic volt… 

Shana Abé (a képen) amerikai szerző, aki könyveinek témáját mindig a történelmi múltba helyezi, fő vonulata a romantika. Eddigi életműve több rangos díjat mondhat magáénak.

Abé kivételes tehetségű mesélő, aki részletgazdag és mélyen megindító történetet írt." - Fiona Davis, a New York Times bestsellere, a The Lions of Fifth Avenue szerzője

"Ritkán van részem abban az örömben, hogy ilyen szépen megírt történetet olvassak. Csodás, fenomenális regény, amelyre sokáig fogok emlékezni." - Ellen Marie Wiseman, a New York Times bestsellere, a The Orphan Collector írója

"A megindító, magával ragadó, keserédes szerelmi történet megörvendezteti a történelmi regények rajongóit, és lenyűgözi mindazokat, akiket rabul ejt a Titanic története." - Hazel Gaynor, a New York Times bestsellere, a When We Were Young and Brave szerzője

"Megnyerő regény, szívfájdító gondossággal írt, eleven részletekkel ábrázolt történet. A második Mrs. Astorban megvan mindaz, ami egy történelmi regényt megragadóvá és ellenállhatatlanná tesz." - Patti Callahan, a New York Times bestsellerei, a Surviving Savannah és a Becoming Mrs. Lewis írója

Fordító: Gázsity Mila

A cikk képei a Kossuth Kiadó oldalairól származnak.

Köszönöm a lehetőséget a Kossuth Kiadónak!
A kötetet kedvezményes áron megrendelhetitek a kiadó honlapjáról a lenti borítóképre kattintva.
Kövess minket Facebookon is!
Termékadatok
Cím: A második Mrs. Astor
Szerző: Shana Abé
Kiadó: Kossuth Kiadó
Oldalak száma: 384
Megjelenés: 2022. február 16.
Kötés: Kartonált
ISBN: 9789635446513
Méret: 205 mm x 130 mm