Jelent-e valamit a család menedzselésének sikerességében, ha a feleség Jeruzsálem szépségkirálynője volt lánykorában? Sújthat-e átok egy család nőtagjait tekintve? Négy generáció családi kapcsolatainak tárháza ez a mű, amelyben több évtized rettegései, elátkozott szerelmei, tűrései, tradíciói, harcai, megbánásai és megbocsátásai jönnek-mennek a lapokon.
Könyvajánló - Sarit Yishai-Levi: Jeruzsálem szépségkirálynője
Gabriela Siton - az ő édesanyja, Luna, Jeruzsálem szépségkirálynője volt, de mint kiderült, nem jól ment férjhez, házastársa nem szereti őt. A feleség gyanúja szerint akár más nőhöz is járkál, és a családi perpatvarok közben nem jut idő lányuk nevelésére. Odáig fajulnak a dolgok, hogy Gabriela pótcselekvésként lopkodni kezd, előbb csak az apjától, később az osztálytársaitól is. Amikor az iskolában felfedezik a tolvajlást, a lány apja csak a tünetek miatt dühös, az ok-okozati összefüggéseket a családban uralkodó érzelmi káosz miatt nem vonja le. Ez a Gabriela kezd utánajárni legközelebbi rokonsága múltjának, mert úgy néz ki, hogy átok ül az Ermosa család asszonyai felett.
Négy generáció családi kapcsolatainak tárháza ez a mű, amelyben több évtized rettegései, elátkozott szerelmei, tűrései, tradíciói, harcai, megbánásai és megbocsátásai jönnek-mennek a lapokon. Három erős nő, asszony hajt fejet a szefárd zsidó hagyományoknak és enged a szülők akaratának. (Szefárd család: olyan spanyol zsidók, akik a 16. században tértek vissza Palesztinába a spanyolországi üldöztetések elől.) Ezekhez mértem vaskos a kötet és sokszereplői nehezen megjegyezhetők. Ezt a művet nem érdemes úgy olvasni, hogy belekezdek, leteszem 2 hétre, mert úgy illan el a kontextusba helyezés tudása, mintha sosem lett volna kézben a történet. A lehetőségekhez mért folyamatos olvasás viszont ragyogó átlátást biztosít a többgenerációnyi viszonyokról, így kap képet az olvasó a spanyol zsidókultúra által árnyalt sokrétű családi kapcsolatokról (ami a kötet jellemző erőssége), anya-lánya, férj-feleség, nagyszülő-unoka egymással táncolt érvrendszereiről, rítusaikról, erősségeikről és gyarlóságaikról. A nemzedékek vágyai, álmai egyszerűen kibékíthetetlen ellentétként kerülnek szembe hagyományok és rítusok évezredes rendjével, eleve vesztes félnek kárhoztatva őket: még be sem léptek a küzdőtérre, már eldőlt minden.
A családok magánéletére rányomják bélyegjüket a világtörténelem nagy és helyi eseményei, az állandó függetlenségi harc angolokkal, törökökkel, arabokkal, ahol helyenként és emberenként olyan mélyek a sebek, hogy az egyének képtelenek árnyalásra, egészen egyszerűen a másik népcsoport egyes embereivel kapcsolatban nem opció a megismerés folyamata, hanem általánosságban mindent gyűlölnek, ami az adott nemzettel kapcsolatos, az embert, az általuk gyártott tárgyakat: minden abba a kategóriába esik, amely tilos, tiltott és gyűlölt. Nincs helye náluk az engesztelődésnek, és ahol az illető családtagja erre rámutatni igyekszik, ő is átkerül a minimum értetlenség oszlopába, és további családi békétlenségekhez vezet.
Az ember azt hinné, hogy a gyakori bántásoknak, népirtásoknak kitett zsidóság belül egységes, de döbbenettel olvastam, hogy korántsem. Két évezrednyi üldöztetés után vannak, de nem, akkor sem egységes a nép, ugyanúgy széthúznak, ahogy illik. Pedig, ha tudnák, hogy a laikus embernek nem mond semmit, hogy valaki a zsidóságon belül pl. a szefárdokhoz tartozik...
Az asszonyok története Hollywood aranykorától a második világháború viharain át egészen a hetvenes évekig tart, ahol a szeretetre alapuló megbocsátáson keresztül sok nagyobb és apróbb tanulságot árul el a családok működéséről. Hogy a vér nem válik vízzé, akkor sem, ha emberfeletti erőfeszítéssel kell a családot koordinálni, és a tét néha a puszta túlélés.
Szerintem olvassátok!
Fülszöveg
Gabriela anyja, Luna a legszebb nő Jeruzsálemben. Híres szépsége és bája mindenki számára elérhető, kivéve a saját lányát. A kislány gyerekkora óta küszködik azzal, hogy ők ketten kötődjenek egymáshoz, de amikor beüt a tragédia, a lány ráébred arra, hogy anyja nem csupán egy kirúzsozott száj és egy csinos arc.
Gabriela szeretné megérteni kapcsolatukat, ezért sok apró darabból próbálja összerakni családja történetét dédnagyanyjától, a gyógyítóként ismert Mercadától kezdve az angoloknál takarító Rosa nagymamán át egészen Lunáig, aki a legszebb lábbal büszkélkedhetett egész Jeruzsálemben.
A történetfolyam Hollywood aranykorától a második világháború sötét napjain át ível egészen a hetvenes évekig. Több generáció felejthetetlen nőalakja elevenedik meg benne, akik emberfeletti erővel küzdötték át magukat a legnehezebb időszakokon és változásokon is.
Sarit Yishai-Levi jellegzetes humorral és hatalmas szívvel szőtte egységes mesefolyammá a történeteket, mi pedig elmerülhetünk ebben a szeretetre és megbocsátásra épülő, különleges világban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése