A Föld halott, az Építészeknek elnevezett, Hold nagyságú entitások a galaxis különböző pontjain feltűnve művészi alkotássá alakítják át a lakott bolygókat, megölve számos élőlényt ezzel a tevékenységgel. Amikor sikerül megérinteni a tudatukat, eltűnnek, és a 80 éves háborúnak ezzel vége szakad. Ám ötven évvel ezután az egyik veterán Közvetítő úgy érzi, csak tűzszünet van, és az Építészek visszatérnek. Miért tűntek el annak idején és most mi történt, hogy újra támadnak? Őrjítően akciódús űropera, fantasztikus világépítés, szájtátva csodált karakterek, helyenként rejtőjenői humor - Adrian Tchaikovsky hozza a szokásos formáját.
Könyvajánló - Adrian Tchaikovsky: A föld szilánkjai - Végső Architektúra, első könyv
Ennél a vaskos, igényes kiadásban megjelent kötetnél érdemes a hátulján kezdeni az olvasást, hogy kontextusba helyezzük a cselekményt. Nem, nem a sci-fi történet végére gondolok, hanem az 547. oldalon kezdődő Idővonal elnevezésű szedetnél, amely a Föld előtt 107-tel kezdődik, és remekül lefesti a háborúban kicsúcsosodó konfliktus kibontakozását, az emberiség kapcsolatfelvételét a galaxis más fajai alkotta népeivel, és az Építészhez elvezető probléma elmeit is kiválóan citálja. Sőt, komplett magyarázatot kínál az 543. oldaltól az Építészek Univerzumához is, amire - valljuk be - olvasás közben szükséged lesz, kedves Olvasó.
Már ezeknél a részeknél - érted, csak kóstolgattam a kötet ígéreteit az olvasási élmény minőségének teszteléséhez - az az érzésem támadt, hogy NAGYON akarom ezt a könyvet, miközben azon tűnődtem: nem tudom, mit szív ez az Adrian nevű csóka, de én is akarok belőle. Olyan világépítésbe fogott, ami műfaját tekintve is elsőrangú, tele meglepetésekkel, elképesztő megoldásokkal, szám tátva marad elnevezésekkel. A karakterek, anyám, segíts, a karakterek! Vérbők vagy éppen szó szerint nem, életszagúak, jelentsen ez bármit is az adott életformával kapcsolatban, helyenként érthetetlenek, ahogy ez egy jó értelemben vett galaxisi idegen létformától elvárható. Az űropera dramaturgiája sebesen sodorja az olvasót a világegyetem számos lakott és lakatlan vidékén keresztül, míg kalandokban, izgalmakban van része a mű kézbe vevőjének. Gyakori benne a finoman alkalmazott szabadszájúság, helyenként rejtőjenői mélységekbe (vagy magasságokba) emelkedve: odáig voltam érte! A trilógiának tervezett Végső Architektúra sorozatcím a nagy egészet figyelembe véve sokatmondó és rettenetesen érdekfeszítő történetet takar(hat), aminek minden betűje kell kategória. Megítélésem szerint ez az első rész csak bemelegítése valami sokkal grandiózusabb felvonásnak.
Akkor lássuk a történet fő csapásirányait. Amennyiben hajlandó vagy tanulmányozni az idővonalat, akkor megérted, mi vezetett el a galaxis más fajaival történt kapcsolatfelvételhez, és ez milyen előnyöket, hátrányokat szült az emberiség életében. Az Építészek jelentette probléma a legfőbb, "aki" nagyobb kiterjedésű, mint a Föld Holdja, és előszeretettel alakít át bolygókat (de csak lakottakat), elpusztítva ezzel a rajta lévő élőlényeket - mintha egy nagy játszótéren lennének ezek a lények, és kedvükre formálgatnának agyagból, ami csak éppen eszükbe jut, nem szentelve figyelmet a kezük ügyében gyúrt anyagon rekedt hangyáknak. Ennek a háborúnak fajok közötti összefogást és számtalan újítást köszönthet az emberiség (is), például tökéletes harci elitet alkottak (Pofán Vágás Angyalai), vagy agysebészettel létrehoztak egy Közvetítő elnevezésű emberi létformát, akik az űrben az elméjükkel képesek kommunikálni az ellenséggel.
A háborúnak annak idején azért lett vége, mert az Építészek a Közvetítők hatására - akik a "hagyd abba, elég!" információt mantrázták nekik - befejezték az emberi szemmel rombolásnak ható tevékenységüket és felszívódtak az űrben. Maroknyi Közvetítő élte túl a fenti háborút, főhősünk, Idris Telemmier, az egyike ezeknek. Háborús hősből szabadúszó roncsmentő lett a Keselyűisten nevű űrhajón, aki rettenetesen igyekszik elkerülni a nagyhatalmak (és bárki) figyelmét, hiszen képessége továbbra is jelentős hasznot képes hozni bárki számára. Pontosan ezért alkalmaz egy őt árnyéként követő ügyvédet, aki kihúzza a fekáliából, amibe lépten-nyomon belebotlik, amikor kicsit is tehetős magánszemély vezette csoport és / vagy bármilyen hatalmi centrum kívánja őt kisajátítani nemes vagy nemtelen cél érdekében. Idris agysebészeti beavatkozása óta egyetlen percet sem aludt vagy öregedett, így végtelenül hatékonyan képes működni.
Ahogy a Közvetítő a Keselyűistennel és annak összetartó legénységével marginalitásban lavírozik, éppen egy elvállalt munkát teljesít, amikor ötven évvel a háború után az űr egy elhagyatott részén a megbízás tárgya az Építészek különleges művészetén átesett képet mutat magáról. Mit jelenthet ez, tanakodnak a roncsvadászok az űrhajón, azt, hogy az idegenek visszatérnek? Később egy doboz kerül a bevontatott és széttrancsírozott űrhajóból a birtokukba, amely... amely tartalmát tekintve vagy hamisítvány... vagy világok sorsának irányítója. És itt kezdődik a könyv által citált bő ötszáz oldalas, galaxisokon átrohanó, merő izgalomban tocsogó száguldás a megoldásért - ráadásul a Keselyűisten és szedett-vedett, de külön-külön és együtt is roppant érdekes legénysége különböző érdekcsoportok ütközőzónájába kerül, ami igen egészségtelen légkört jelent minden tárgy és minden lény számára a fedélzeten (és azon kívül is). Űrgengszterek, számító prédikátorok, nagyhatalmi törekvések, maffia húzások és titkosszolgálati érdeklődések jönnek-mennek az oldalakon - amelyek helyenként és időszakosan (állandóan) üldözésekben és / vagy szócsatákban, illetőleg nagyon is kézzel fogható, pár tucat oldalanként erősen halálos kimenetelű, valóságos űrcsatákban csúcsosodnak ki.
Az ébren utazás a nemtérben nem volt egyenlő a halálos ítélettel. Az sem volt garantált, hogy maradandó őrületbe taszított valakit, de mindkét kimenetel teljes mértékben lehetségesnek számított. A nemtér... más volt. Ott a valós tér dolgai, például az emberek létezése nehezebbnek bizonyult. Szörnyű, magányos helynek tűnt, amíg meg nem éreztél valami... mást. Attól kezdve a magány sokkal jobb lehetőségnek tűnt. A hétköznapibb navigátorok elbújtak a létfelfüggesztő kapszuláikba, miután beállították az útvonalat a nemtér pályákon keresztül, és a hajó csak akkor ébresztette fel őket, amikor az úticél közelében felkészültek a kilépésre a nem térből. Igazából csak akkor kellett valakinek "őrizni a tüzet", ha a hajó letért a járt útvonalakról, és akkor ez a valaki addig bámult a mélységbe, míg a mélység végül visszabámult rá. Ezt csinálták a Közvetítők. Ez felbecsülhetetlen értékű szolgáltatásnak számított, amit csak az Idris-félék adhattak a háború utáni világnak. Legalábbis addig, amíg egyben tudták tartani a tudatukat.
A háború vége az Építészekkel tulajdonképpen egy észrevétel során jött létre. A Közvetítők amikor megérintették az Építész tudatát, az idegen entitás rájött arra, hogy az emberek léteznek és abbahagyták a tevékenységüket. Ebben a 80 éven át tomboló háborúban sok milliárd ember, sok milliárd élet veszett oda, és a felek úgy vívták meg, hogy egyikük sem ismerte a másikat. Amikor az Építészek tudatára ébredtek az emberiség jelenlétének, egyszerűen csak eltűntek, senki sem tudta, hová lettek senki, sem tudta, honnan jöttek, és miért tették, amit tettek. Azóta sem látta őket senki.
Kik az Építészek? - vetődik fel a kérdés galaxis-szerte az emberekben és egyéb lényekben, akiknek léte - nemléte függ szó szerint ezektől az ellenségnek kikiáltott szervezetektől. Az, hogy élnek és gondolkodnak, hamar bebizonyosodik a lapokon - de miért ölnek? Miért csak olyan bolygókat támadnak meg és végzik el rajtuk borzalmas és egyben szemet gyönyörködtető átalakító művészetüket, ahol élőlények népesítik be az adott teret? Ugyanakkor miért kerülnek el olyan lakott bolygókat, amelyek egy réges-régen letűnt kor számukra érzékelhető maradványaival rendelkeznek? (Alkotók romjai) Önálló akaratuk van, vagy felettük is suhogtatja valaki az ostorát? Ezekkel az őrjítő kérdésekkel zárul a Végső Architektúra címmel ellátott sorozat első része. Ma reggel tettem le a művet a kezemből, és afelé tendálnak az érzéseim, ha már itt volna a kezemben a folytatás, az is késő lenne. Akarom a folytatást! (Nem, semmi szeretném és egyéb finomkodások: akarom. Pont.)
Olvassátok!
Fülszöveg
A háborúnak vége. Hőseit lassan elfelejtik. Az egykor kihalás szélére sodródott emberiség hamis biztonságérzetbe ringatja magát, pedig a riasztó jelek sokasodnak...
Az emberiség génmanipuláció segítségével megalkotta a tökéletes harcos elitet, a páncélos angyalokat, ám a Földet megtámadó holdnyi méretű ellenséggel szemben ők is tehetetlenek. A Föld pusztulása után az agysebészettel átalakított Közvetítőkre vár, hogy megmentsék az emberi és a többi fajt, amelyek csatlakoztak hozzájuk a harcban. Az űr csendjében a Közvetítők az elméjükkel képesek kommunikálni az ellenséggel. De miután az idegen agresszorok, az Építészek továbbállnak, az emberiség gyorsan megfeledkezik róluk.
Idris, a maroknyi életben maradt Közvetítő egyike, egyetlen másodpercet sem öregedett vagy aludt, mióta a háború miatt megváltoztatták. Az egykori hős most szabadúszó roncsmentőként tengeti napjait, és igyekszik elkerülni a nagyhatalmak figyelmét, amelyek számára a képességei továbbra is kiemelt jelentőségűek.
Ötven évvel a háború után Idris és társai egy rutinfeladat során valami különlegeset fedeznek fel az űr egy elhagyatott részén. Egyértelmű, hogy ez az Építészek műve, de vajon azt is jelenti egyben, hogy az idegenek visszatérnek? És ha igen, miért? Űrgengszterektől, idegen szekták számító prédikátoraitól és titkosszolgálatoktól üldözötten a roncsmentők galaxisokon át száguldanak a válaszokért. Ugyanis olyan érték birtokába kerültek, amit bármi áron meg akarnak szerezni tőlük...
Ezzel a sodró lendületű, Brit SF díjat elnyert regénnyel indul Az idő gyermekei szerzőjének vadonatúj űropera-trilógiája!
Adria Tchaikovsky brit fantasy és science fiction író
Köszönöm a lehetőséget a Fumax Kiadónak!
A kötetet kedvezményes áron megrendelhetitek a kiadó honlapjáról a lenti borítóképre kattintva.
A képek a Fumax Kiadó oldalairól származnak.
Cím: A Föld szilánkjai
Eredeti cím: The Shards of Earth
(One of the Final Architecture Trilogy)
Szerző: Adrian Tchaikovsky
Fordító: Habony Gábor
Kiadó: Fumax Kiadó
Sorozat: Végső Architektúra
Oldalak száma: 560
Megjelenés: 2022. október 06.
ISBN: 9789634702535
Méret: 198 mm x 142 mm