A történetmesélésnek ereje van, amit nem szabad lebecsülni az élet egyetlen területén sem. Sokakkal ellentétben Györffy Kinga azt tartja, hogy ez az üzleti életben is sikerrel bevehethető technika, és a Szabadulás a sztorifóbiából című könyvében azt is elmagyarázza, miért.
Könyvajánló - Györffy Kinga: Szabadulás a sztorifóbiából
"A történet megmondja, mihez ragaszkodjunk." Lisa Cron
Mesélj, és győzz meg! - olvasható Györffy Kinga Szabadulás a sztorifóbiából című könyve fedlapján, ami arra utal, hogy nem szabad komoly tárgyalások során sem alábecsülni a történetmesélés erejét! Sokan szkeptikusan viselkednek a fentivel kapcsolatban. Györffy Kinga pontosan arról akar meggyőzni bennünket, hogy ott is van létjogosultsága a sztoriknak. "Amikor egy vezető például, malíciával a hangjában, úgy emlegeti az üzleti storytellinggel foglalkozó szakembert, mint mesés lányt, akkor kétértelműséggel próbálja tompítani a mondat élét, miközben egyszerre infantilizálja a műfajt és a szakembert." A szerző megítélése szerint a jogos morális és szakmai aggályokon túl ezt a fóbiát fogalmi félreértések és egyéb bizonytalanságok uralják, amelyek személyes történetmesélési lehetőségekhez és képességekhez kapcsolódnak.
Honnan ez a téveszme, hogy a meggyőzés folyamatába nem vethető be a történetmesélés? A szocializáció arra kondícionál bennünket, embereket, hogy racionális érvek esetén adjuk meg magunkat egy - tőlünk - cselekvést igénylő feladat végrehajtására. Ugyanakkor a történet - a jó történet - az agyunkban létfontosságú mechanizmus, amely beépül az agy architektúrájának mélyébe (neurobiológiai és kognitív pszichológiai kutatások eredményei bizonyítják).
Mire jó neked, az olvasónak ez a kötet? A mű első részében azzal foglalkozik a szerző, hogyan szabadulhatsz meg vegyes, egymásnak ellentmondó érzéseid és gondolataid fogságából, míg a második részben hat történetmesélési képességet, sőt, készséget vesz górcső alá, amelyek elsajátításával eredményesebb lehetsz akár üzleti, munkahelyi vagy magánéleti kríziseid során (empátia, jelenlét). A történetmesélés messze nem a kiállással és mondással kezdődik, hanem sokkal hamarabb. Nem az elérendő változásra koncentrálnak elsősorban, hanem az emberre, emberekre, akiknél pozitív változást akarnak elérni.
Egy helyzetből te teremthetsz alkalmat - szögezi le a szerző. A hétköznapok során a meggyőzési helyzetek túlnyomó többségében nincs külön kérés, nincs külön engedélyezés, nincs várása és nincs elvárása a történetnek. Minden azon múlik, mennyire vagy rugalmas, és egy ilyen helyzetben észreveszed-e egyáltalán a lehetőséget, a kínálkozó pillanatot és mered-e történetmesélésre adni a fejed - akkor is, ha esetlegesen érdektelenségbe, elutasításba, vagy akár ellenségességbe is fordulhat az adott szituáció. Ha sikerült: nyertél. Ehhez persze nem árt magától értetődő természetességgel, okosan felvezetni a történetedet, anélkül, hogy kiejtenéd a szádon akár a sztori, akár a történet szót.
A mű első részében a szerző tényeket és történeteket sorol fel a szabaduláshoz. Ilyeneket mint szabadulás
- az objektív tények mítoszától,
- a buta változásellenesség mítoszától,
- a könnyű út mítoszától,
- a mindenható történet mítoszától,
- a történetmesélő gén mítoszától.
A második részben eljut az olvasó minőségi változáshoz szükséges elemekhez, méghozzá 6 lépésben. Ezek a lépések: empátia, alkotóerő, elengedés, láttatás, sebezhetőség, jelenlét, elmélyülés, alaposan kivesézve, kibontva valamennyi a téma szempontjából.
Ez a könyv egyszerre ösztönzés és bátorítás - bátorítás azok számára, akik eddig úgy érezték, hogy nem születtek előadónak, és személyiségjegyeik, vérmérsékletük alkalmatlanná teszi őket arra, hogy sok ember előtt beszéljenek. Ösztönzés pedig a jó előadók számára, hogy ne kényelmesedjenek el, vegyék észre, ha mindannak, amit elmondanak, alig-alig van hatása. A közönség elé való kiállásnak nem az a lényege, hogy le tudjuk, hanem hogy alakítsuk a dolgok menetét. Ehhez nyújt alapos támogatás Győrffy Kinga.
Olvassátok!
Fülszöveg
"Milyennek képzellek el téged, kedves olvasó?
Azt képzelem rólad, hogy nap mint nap tapasztalod, mennyire könnyű rábeszélni, és mennyire körülményes és küzdelmes ma meggyőzni embereket – legyenek azok a munkatársaid vagy a mentoráltjaid, a tanítványaid vagy éppen a gyerekeid. Ebben szeretnék segíteni – a meggyőzésben, a mögötte lévő tudatos munkában. Nem a történettípusok és történetmesélési technikák sablonját követem, hanem téged, a mesélőt helyezlek a történetmesélés középpontjába.
Megnézzük, hogyan szabadulhatsz vegyes, egymásnak akár ellentmondó érzéseid és gondolataid fogságából, ez után pedig hat történetmesélési képességet, illetve készséget veszünk sorra, a fejlesztési lehetőségekkel együtt – mintegy kirajzolva az utat, amin meggyőző történetmesélővé válhatsz. Olyan út lesz ez, amelynek megtétele közben nemcsak a mesélésről tanulsz sokat, hanem magadról is.
Bízom benne, hogy e könyv nyomán a megfelelő történeteket tudod majd elmondani, megfelelő módon, a megfelelő helyen és időben, a megfelelő célközönségnek. A pozitív és fenntartható jövő érdekében."
"A vezetők, akik végigkísérnek ennek a könyvnek a lapjain, a legkülönfélébb üzleti, tudományos és nonprofit területekről érkeznek; valamennyien változást csiholók. Titkuk, hogy miközben élet és halál kis és nagy dolgairól mesélnek, nem az elérendő változásra összpontosítanak, sokkal inkább az emberre, emberekre, akiknél a pozitív változást el akarják érni. Példájukkal téged is erre bátorítalak.
Történeteik nem a képzelet szüleményei, fogadd őket olyan szeretettel, amilyennel én mutatom őket."
Megjegyzés küldése