Túl sok időt töltesz tanulással, mégsem tudod elsajátítani az anyagot? Folyamatosan halogatsz, és bármit szívesebben csinálsz, mint amire koncentrálnod kéne? Könnyen elterelődik a figyelmed, és alig emlékszel vissza az olvasottakra? Akkor ezt a művet neked írták!
Könyvajánló
Olav Schewe - Barbara Oakley
Szuperagy - A legjobb tanulási stratégiák
A jó tanulási technikák alkalmazása életbevágó, ha tudatos munkával szeretnénk elérni kitűzött céljainkat. Ne higgyük el senkinek, ha azt vágja fejünkhöz: nem vagyunk elég okosak az adott terület mennyiségi és minőségi megértéséhez, általában nem igaz, "csak" meg kell találnunk azt a módszert, amivel sikeresebbek, motiváltabbak lehetünk. Ehhez elég elismernünk, hogy az emberi agy gyorsabban tanul és hatékonyabb, mint bármi más, de ehhez nem árt ismerni, hogyan lehet optimálisan kihasználni kapacitásait. Meg kell érteni, hogyan működik a fejünkben lévő szerv és mely technikák használhatók különböző helyzetekre.
Megegyezhetünk abban, hogy a tanulás eredményességének legnagyobb kerékkötője a halogatás, aminek ellensúlyozására alkalmas az úgynevezett pomodoro technika, amely 25 perces ciklusokra osztja az elsajátítandó vagy megteendő dolgokat. Egyszerű amúgy: mindent eltávolítani a környezetből, ami megzavarhatja a koncentrálást. Időzítő beállítása 25 percre, és nem mással foglalkozni, mint a kitűzött céllal. Olyan fókuszáltan dolgozni ebben a 25 percben, amennyire csak lehet: általában semmi sincs, ami ne érne rá ennyi ideig az elhatározott célon kívül. Ezután jöhet 5 perc szünet, amikor azt csinálsz, ami éppen jólesik. Miért sikeres a módszer? Ha munkaegységek fókuszálására tréningezik az agyat, finoman hozzászokik és valóban figyel. A rövid szünetek lazításra szolgálnak, egyrészt jutalmazás, ami motivál, másrészt ekkor vezetődnek át a frissen tanultak a memóriába.
Ne legyen a telefonod elérhető közelségben, ha tanulsz, elvonja a figyelmedet már az is, ha látod. Egyszerre csak egy tevékenységgel foglalkozz, ha nem így teszel, kognitív teljesítményed 30-40%-át is elveszted. Iktasd ki a zavarótényezőket, egy zajos nappaliban, kollégiumi szobában nehéz koncentrálni. Menj könyvtárba, válassz ki egy szobát, ha lehetőség van rá és vonulj el - ha nem lehetséges, akkor használj füldugót. A koncentrált 25 percek után (de a neked alkalmas időtartam ettől el is térhet) tarts szünetet. Ebben az időszakban ne lógj az interneten, hanem kezdj valami mást magaddal: sétálj egyet, hunyad le a szemed, stb.
A szerzőpáros hasonló tendenciával folytatja tovább tanácsait:
- lépj tovább, ha elakadtál
- törekedj a mély, tartós tanulásra
- memorizálj
- fejleszd az önfegyelmed
- motiváld magad
- teljesíts jól ott is, ahol tétje van
Ezek a slágvortok önmagukban nem érnek semmit, de az írók hozzáteszik a módszereket is, amelyekkel elérhetők a fenti célok. A többi tényleg az egyénen múlik! Számomra például egyetlen óriási AHA élmény volt az egész mű, különösen a halogatással kapcsolatos teória és a megoldási modellje, ami elsajátítható, sőt... Hiába, az embert hatvanévesen is érik meglepetések! Külön öröm volt szemlélni a kötet egységét színek és illusztrációk mentén, amelyek azon túl, hogy inspirálnak, a könnyebb megértést is szolgálják, miközben helyenként mosolyra is fakasztanak. Nagyon sokat segítenek a fejezetek végén található összegzések, amelyek kivonatként erősítik az agy hatékonyabb működését.
Szerintem olvassátok!
Fülszöveg
Túl sok időt töltesz tanulással, de a végeredmény kiábrándító?
Nehezen emlékszel vissza arra, amit olvastál, és hajlamos vagy a halogatásra?
Gyakran elkalandozik a figyelmed, és unalmasnak találod az anyagot?
Ha mindez igaz rád, ez a könyv neked szól.
A kötet szerzői, dr. Barbara Oakley és a Szuperdiák bestseller írója, Olav Schewe korábban tanulási nehézségekkel küszködtek, de rátaláltak azokra a technikákra, amelyek segítségével bármilyen anyagot könnyedén elsajátíthatnak. Az idegtudomány és a kognitív pszichológia meglátásaira építve képesek voltak fejleszteni és javítani tanulási képességeiket, legyen szó bármilyen témáról is.
A sikeres tanulók folyamatosan bővítik az eszköztárukat olyan módszerekkel, amelyek segítenek a tanulásban. Ez teszi lehetővé, hogy maximális hatékonysággal használják az agyukat, függetlenül attól, hogy van-e kedvük épp a tanuláshoz, vagy nincs.
Ebből a könyvből megtudhatod, hogyan legyél te is ilyen diák.
Volt hivatásos katona, nyelveket tanult, abból származik az első oklevele, majd leszerelése után a villamosmérnök pálya izgatta, diplomát is szerzett hozzá. Halászati idényben oroszul tolmácsolt, de volt rádiós az Antarktiszon is - jelenleg professzorként dolgozik az Oakland Egyetemen, munkája középpontjában az idegtudomány és a szociális viselkedés komplex kapcsolata áll. A New York Times bestseller szerzője.
Korábban szerte a világban nemzetközi cégeknél folytatott pénzügyi menedzsmentet, jelenleg PhD fokozatot szerez a diplomái mellé az Oxfordi Egyetemen, valamint vendégdoktor a Harwardi Egyetemen. Kutatási területe a kognitív pszichológia és az idegtudomány kapcsolata a tanulási, tanítási és oktatástechnikai tevékenységek javítására, hatékonyabbá tételére. A témában rendszeresen publikál, könyvet ír és előadásokat tart. p
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése