Harminc szenvedélyes színésznő rövid történetét tartalmazza Kurucz Adrienn Szárnyak és bilincsek című kötete. Régen elfeledett, vagy ma is köztudatban élő emberekről van szó, Blaha Lujzától Domján Editig sorolhatók a nevek. Életrajzi adatok, érdekességek, némi bulvár felhangú sztorik - összességében helyükön vannak a rövid ismertetők. Akiket érdekelnek a régebbi korokban élt művésznők, illetve az ötvenes, hatvanas évek Magyarországán való művészi boldogulás, ne habozzanak, szerezzék be a művet!
Gobbi Hilda |
KönyvajánlóKurucz AdriennSzárnyak és bilincsek
A cím már önmagában árulkodó: művészembernek lenni egyszerre jelent lehetőségeket a kibontakozásra, és korlátokat, amelyek között az adott kor társadalmi, etikai elvárásai között működni lehet. Aki átlépi a Rubicont, annak vagy nagyon jó lesz, vagy nagyon rossz, a kettő között nincs átjárás. Eleve kettősségről beszélhetünk, amikor régi korok díváiról, művésznőiről teszünk említést: amíg az alacsony sorból származó lányoknál a színpad vagy a film előbbre jutást, önálló keresetet és jó partit jelentett, addig a felsőbb osztályok lányaihoz egyértelműen deklasszálódást, lecsúszást és szégyent társítottak.
Aztán voltak, akiknek szerencséjük volt és befutottak, mások minden tehetségük mellett sem rúgtak igazán labdába. Persze az, hogy kinek a nevére emlékszünk a mában, és kiére nem, önmagában semmit sem jelent. Színpadon lenni, filmben játszani mindenesetre szenvedély kérdése (is) volt, akiben ez az érzés nem volt meg, azok idejekorán kihulltak ezen a képzeletbeli rostán.
Krencsey Marianne |
A kötet igazi időutazás a múltba, ahol egyértelművé válik, hogy akkoriban (is) a csillogás mellett egyszerre volt jelen a nők mélységes kiszolgáltatottsága és kizsákmányolása, de a hatalomszerzés és anyagi gyarapodás is. A boldogulásukhoz mindenképpen szükség volt olyan tulajdonságokra, mint a tehetségen túl elszánt akarat és az öntörvényűség.
A megrajzolt portrék eredetileg a WMN Kult részében jelentek meg, annak megfelelő terjedelemben és hangvétellel. A rövid cikkek nyilvánvalóan azzal a metodikával készültek el, hogy érdekelje az olvasóközönséget, így eleve behatárolt szövegmennyiséggel és az életrajzi adatok érdekes oldalának kidomborítási jelenségével kell szembenézni az olvasóknak. Szerintem pont arra jó, amire a szándék irányul: esténként belekóstolni egy-egy művésznő életébe, és letenni az újabb estére az ágyunk mellé.
Bulla Elma |
Ki tudja, például, hogy Bulla Elmáért Kosztolányi Dezső "odavolt" és szuperlatívuszokban nyilatkozott művészi átlényegüléséről? Ennek ellenére a művésznő magán és közéletét sosem kísérte pletykaáradat, botrány, mert egész életét diszkréció és visszafogottság jellemezte. Gobbi Hilda sokszor úgy kezdett mondatokat: "olyan pasi vagyok én..." - öntörvényű és vagány jellemű asszony volt, aki imádta a csinos nőket, Krencsey Marianne pedig inkább lemondott a sztárságról, de nem volt hajlandó az ÁVH-nak jelenteni férje viselt dolgairól.
A fenti három személy csak önkényesen kiragadott példa a harminc életrajzból, szerepel benne Blaha Lujza, Jászai Mari, Vaszary Piri, Hontha Hanna, Schütz Ila - és sokan mások. Elfeledett és ma is emlékezetes színésznők élete, döntéseik, sikerük vagy bukásuk rajzolódnak ki a lapokon.
Szerintem olvassátok!?
Fülszöveg
Blaha Lujza, Jászai Mari, Bajor Gizi, Putty Lia, Bánky Vilma, Domján Edit: ismert és kevésbé ismert nevek, legendás színésznők, akikről ma már keveset tudunk.
Magyar színésznők, akik sztárok lettek külföldön is, vagy akik itthon maradtak. Akik boldogan éltek, vagy akik csak a színpadon ismerték meg az igazi boldogságot. Akik szerencsések voltak, vagy akik kevésbé voltak azok. A régi nagyok, akik megélték a színészlét kettősségét: az alacsony sorból származó lányoknak a színpad szerencsés esetben előbbre jutást, önálló pénzkeresetet és a jó partit biztosította, a felsőbb osztályok lányai számára azonban szégyen és lecsúszás volt. És a későbbiek, akiknek az 50-60-as évek Magyarországán kellett boldogulniuk egy olyan pályán, amely mindig szem előtt van. De akinek a színpad volt a szenvedélye, azt semmi sem akadályozta meg, hogy az legyen, aki lenni akar.
KURUCZ ADRIENN, a wmn.hu szerzőjének könyvéből harminc, fordulatokkal teli, szenvedélyes sorsot ismerhetünk meg, amelyekből kiderül, hogy a színésznői pályán mindig egyszerre volt jelen a nők mélységes kiszolgáltatottsága és kizsákmányolása, de a hatalomszerzése és az anyagi gyarapodása is. Igazi időutazás a könyv, amelyből kirajzolódik a színésznők közös vonása: a tehetség, az öntörvényűség, az elszánt akarat, hogy megmutassák magukat, és hogy feledhetetlen pillanatokkal ajándékozzák meg a közönségüket.
A wmn.hu népszerű színésznőportréi könyvben
Megjegyzés küldése