Könyvajánló - Ilaria Tuti: Virág nő a pokol felett
Az olasz Alpok zord, jeges csúcsai között olyan brutális gyilkosság történik, amilyennel még a legtapasztaltabb rendőrök sem találkoztak pályafutásuk során.
A nyomozást Teresa Battaglia felügyelő vezeti. Az idősödő, betegségekkel küzdő asszony évtizedekig harcolt azért, hogy elfogadják a hímsoviniszta olasz rendőrség kötelékében, és nincs túl sok bizalommal a mellé osztott csetlő-botló újonc nyomozó, Massimo Marini felé. De nincs sok választása: az Isten háta mögötti falu összetartó, gyanakvó közössége nem nyílik meg előtte, a gyilkos pedig a jelek szerint a legsebezhetőbbekre, a gyerekekre vadászik.
Battaglia felügyelő speciális területe a bűnözői profilok felállítása, ám ez a képessége most csődöt mond. Teresának ráadásul nem csak a vérfagyasztó tettek sorát elkövető, kiszámíthatatlan gyilkossal kell versenyt futnia, hanem őt cserben hagyni készülő testével és elméjével is.
A völgy lakói minden erejükkel megpróbálják fenntartani feddhetetlenségük látszatát, a szálak azonban a falu sötét múltjába vezetnek, sőt, az osztrák határon is túl, egészen a náci uralomig. A virágok alatt a pokol rejtőzik.
Ilaria Tuti Teresa Battaglia-sorozata az elmúlt évek legnagyobb olasz krimiszenzációjának bizonyult, és óriási sikert aratott a világ számos táján. A Virág nő a pokol felettből az olasz Rai készített tévés feldolgozást.
Ahogy a köd felfelé szállt, elnyelt mindent, ami az útjába került: a fényt, a hangokat, még a szagokat is átitatta poshadt, csontszagú párájával. És mintha életre kelt volna , a fagyos fűben felfelé kúszó nyúlványaiból nyögések törtek elő.A halottak sóhajai, gondolta Agnes.
Szokatlan krimi az olasz Ilaria Tuti tollából, szokatlan főszereplővel, és mégis ez az, ami a leginkább magával ragad. Teresa Battaglia idősödő, nyugdíj-közeli nyomozónő, aki túlsúlyos, diabétesz gyötri, ráadásul az Alzheimer-kór korai jeleit tapasztalja magán. Fizikailag megtört, de mégis erős, szívós, és - egyelőre - mentálisan is rendben lévő karakter, aki jó érzékkel szólaltatja meg a zord olasz hegyvidék falusi embereit is. És persze kap egy zöldfülű kezdőt is maga mellé, aki pótolja az ő lelkesedését és erejét.
Mondhatnánk, hogy sablonos történet, és valóban az alapfelállás, de Teresa karaktere a magányos szarkazmusával, a gondolkodásmódjával és a betegségeivel, ahogyan napról napra megküzd az Alzheimer-kór jeleivel is, és figyeli saját magát éppen úgy, mint a környező embereket, hogy kifürkéssze titkukat, rengeteg színt és életet vitt a történetbe. A fejezetek elején lévő lírai környezeti leírások pedig megadták az alaphangját a helyszínnek, nagyon jó hangulatot teremtettek.
Egy elzárt, észak-olasz, az osztrák határ közelében fekvő völgyben brutális gyilkosságok történnek, amelyek felderítésével a helyi erők nem birkóznak meg. Ezért hívják oda a városból Teresa Battagliát és csapatát, hogy felderítsék az ügyet. Ám az olasz vidéki emberek inkább megvédenének egy gyilkost, minthogy a múltjukban idegenek vájkáljanak... és van múltjuk bőven. Egy valós történet elemeiből építkező második világháborús csúnya folt, amelyet a legtöbben szeretnének elfelejteni, de legalábbis elrejteni mindenki elől.
– Valakinek egyszer el kell magyaráznia nekem, hogy mi az a szörnyeteg – mondta. – Így szeretjük őket nevezni, de közben csak bámuljuk, nem váltunk csatornát, és ez azért van, mert tudjuk, hogy ők is olyanok, mint mi: emberek. Ez az, ami rabul ejt bennünket, az a felismerés, hogy egy kis rész belőlük ott van mindannyiunkban.
Teresa eközben megküzd a saját problémáival is, újra és újra megkérdőjelezve a saját alkalmasságát, és egyre biztosabb számára, hogy nem nagyon lesz már ügye: az Alzheimer-kór teret nyer idővel, és elveszíti azokat a kognitív képességeit, amelyek nemcsak alkalmassá, de a profilalkotás egyik legjobbjává is teszik.
Szerintem a legjobb döntés volt egy ilyen nyomozót választani főhősnek. A nyomozók a modern krimikben mindig küzdenek valamivel. Hol alkoholizmussal, hogy múltbéli traumákkal, hol betegségekkel, de mentálisan legtöbbször helyben vannak, erősek, és ritkán idősek. Egy idősebb profilozó nő, aki megküzd a kora minden kihívásával, üdítő és kirívó karakter ezek között a megtört, problémás nyomozók között.
A magány tapintatos lakótárs volt: nem foglalt helyet, és soha nem nyúlt semmihez. Nem volt se szaga, se színe. Hiány volt, olyan entitás, amelyet az ellentéte definiált.
Ilaria Tuti 1976-ban született Gemona del Friuliban, a szlovén határ közelében fekvő kisvárosban, közgazdászdiplomát szerzett, de mindig is az írás és a képzőművészet volt a valódi szerelme. 2014-ben egy novellájával elnyerte a rangos Gran Giallo citta' di Cattolica díjat, de az igazi áttörést a 2018-as Virág nő a pokol felett hozta el, amely egy csapásra nemzetközileg elismert íróvá tette. Az első Teresa Battaglia-regényt azóta három újabb követte. Az írónő továbbra is szülőföldjén él egy kis faluban férjével, lányukkal és két kutyájukkal.
Köszönöm a lehetőséget az Alexandra Kiadónak! A kötet a borítóra kattintva elérhető kedvezményes áron.
Megjegyzés küldése