Szerelem és barátság tizenhét-tizennyolc évesek között 1968-ban, a történelem kulisszái mögött. A főhősök hormonvezéreltek, ennek megfelelően a félreértések végzetesek, amiket csak hatalmas világmegváltó tettekkel lehet rendbe hozni: ezek az események szorongatják az olvasókat Finy Petra Ultramarin című regényében. Az ultramarin szín jelképezte szabadság, becsület, kitörési vágy a mindennapokból az egész történeten átvonul.
KÖNYVAJÁNLÓULTRAMARIN
Szerző: Finy PetraKiadó: 21. Század Kiadó
Öt fiatal és környezetükben előforduló felnőttek sorsát követheti végig az olvasó, ha kezébe veszi a művet. A kor, amelyben a karakterek elhelyezkednek, főleg 1968 és előtte, utána pár év, emlékeik felidézésével visszanyúlva a második világháború befejezéséhez, 1956 magyar vonatkozású eseményeihez. A helyszín főleg Budapest, de a Prágai tavasz történései is komoly jelentőséget kapnak a műben.
A karakterek kialakítása briliánsra sikerült.
Tömpe is szegény családból származik, az egyetlen, aki tisztelettel bánik Gizivel, reménytelen szerelemmel szereti. Tömpééknél nincs minden rendben otthon, rendszeres gyakorisággal egy alkoholista apa verekedős sokkjával szembesül a család. Pedáns, állandóan saját maga által vasalt fehér ingben jár, olyan elegánsan indul a gimibe, mint egy hivatalnok. Imád (és tud is) sakkozni, fergeteges agya van, és szinte állandóan dalokat dünnyög.
Kockás Gizi még nem tudja, mit akar magával kezdeni, vagy kit akar maga mellé partnernek, a maga cinikus módján állandó útkeresésben van. Ő az a lány, akiért Tömpe szinte megvész, pedig Gizi majdnem levegőnek nézi. Szabadidejében ügyes, jószemű varrónő, aki a kor ikonikus divatnagyasszonyához, Rotschild Klárához is bejáratos. A gimnáziumban állandó szóbeszéd tárgya, az összes fiú egyszerre nézi le és kívánja meg, miközben kiszínezik Gizivel kapcsolatos, szaftos pletykáikat. Anyja lelépett valakivel, majd meghalt, apja pedig kivetíti rá a feleségével kapcsolatos valamennyi frusztrációját. "Pocsékul tanul, megbízhatatlan szerelmes, ahogy Nina mondja, barátnőnek is csapnivaló, de akármit csinál, mindenkire hatással van."
Belphégor (Károly) ellentmondásos személyiség, küzd szexuális mássága titkolásával. Abban a korban homoszexuálisnak lenni büntetendő cselekmény. Apja jónevű főtiszt a katonaságnál, bármit el tud intézni, akit taszít és undorít, hogy a fia nem férfias jelenség, nem macsó és erőszakos, hanem művészlélek. Márpedig fontos káder fia nem lehet kripli, vagy ha mégis az, nem tudhatja meg róla senki - így lesz a fiú fedősztorija Nina. A bujkálások valódi énje elől komoly traumákba sodorják Belphégort. Mellette szereti a zenét és megszállottan fest, keveri az ultramarin színt, amit menekülésként használ, kifejezni kitörési vágyát a jelenlegi élethelyzetéből.
Nina csehszlovákiai magyar, Prágából küldik el Budapestre, ürügyül a jobb oktatási színvonalat felhozva. Persze, ez csak a jéghegy csúcsa, magánéleti problémák és a zavaros politikai helyzet ugyanúgy latba esett, amikor az évekre nyúló budapesti tartózkodásról döntöttek.
Idézet a műből
Hiszen nincs olyan igazából, hogy osztályegyenlőség, ezt te is jól tudod. Csak a családi múlt van, családi fájdalom, és ezekkel a családi fájdalmakkal játszadoznak a különféle korok politikusai. A mi fájdalmainkon zenélnek, a traumáinkat pengetik. A hozott családi anyagból pedig senki nem tud mást építeni, mint amit a malter enged. Vályogból, ugyebár, nem lesz kastély. De kastélyból se vályog. A legelegánsabb autóval járó, szmokingban feszítő alakból is kibújik előbb-utóbb a lumpenproli, ha elmegy az Operába, és leköp a páholyból a nézőtérre, ahogy köpdösött annak idején a gyárban, és ahogy köpdös otthon is, csak már aranyibrikbe.
A cselekmény az öt fiatal sorsát kíséri végig a gimnáziumi esztendők alatt, ami játszódhatna bármikor máskor is, mióta gimnázium létezik: fiatalok, világot megváltó gondolatokkal, amelyek elképzelve olyan egyszerűnek látszanak, hiszen csak a hülye nem látja be éccáik nagyszerűségét, létjogosultságát. Aztán koppannak a falon. A kor tablóját azonban sosem szabad kontextusból kiragadni: 1968 baljós év. Magyarország felett ugyan elzúgtak a forradalmak, de Csehszlovákia forrong. A magyarok megalkudtak, kettős mércével mérnek mindent a szovjet megszállás alatt: dolgozni, élni, enni kell akkor is, ha nem értenek egyet a regnáló rendszer ideológiájával. És végül is, ez a létező legvidámabb barakk a szocialista táborban, sok nemzetnek ez az elérhető nyugat árubőségben és választékban. (Jártam a Szovjetunióban a hetvenes évek végén, az utcán minden ruhámat szinte leimádkoztak rólam, komoly rubelcsomagokat lobogtatva. Pedig mai szemmel lényegében nylonból meg egyéb hulladékanyagból készültek, gondolok itt a szinten aluli jersey vagy trevira szövetekre. Farmerben egyenesen tilos volt odamenni, mert azt aztán le is tépték a sétafikálóról.)
Szépen, lassan bontakozik ki a zavaros politikai helyzet, a hatvanas évek végére jellemző társadalmi, családi mozgatórugók, ahogyan a világ működött akkoriban, a kettős mérce, az elintézési módok, a boldogulás lehetőségei, ahol még elő-előfordul az éhezés is, még ha csak hónap végén. A barátságon repedések keletkeznek, ahogy Gizivel történik valami, és a többiek félreértették, ami a szemük előtt zajlott. A bosszú igénye szinte felhorgad néhány hormonoktól túltengett egóban, és bekövetkezett egy-két, akkor és ott jogosnak érzett árulás. Vilma (Kelemen anyja) pl. fel lett jelentve, de aki feljelentette, nem bírta volna elviselni, ha valami baja esik neki, ezért... A szerző körbejár mindenkit: az erőszaktevőknek is talál magyarázatot (ha fel nem is menti őket), miért olyanok, amilyenek (Pásztor gyerekek). Persze, a rendszer azt sem szereti, ha valaki tanárként rendőrkapitány gyerekeit tanítja móresre az (amúgy) objektíven elítélendő cselekedeteikért, hamar portás lesz belőle - de ki tilthatná meg neki, hogy emberségével magához vonzza a diákokat és újra kvázitanárként működjön? Fájó hiányra lehet rádöbbenni a sorok között: létezik olyan élethelyzet, amikor a valóságtól nem látható a valóság.
Idézet a műből
Neked is ez a fegyvered. Az akaratod. A zsebkendő pedig azt jelenti, hogy a legnagyobb férgek között is meg lehet maradni embernek, ha úgy akarod. Csak akarnod kell.
Idézet a műből
Nem kellenek nagy dolgok az ember kikészítéséhez. A sok kicsi fokozatosan építi le a lelket, az ellenállás mégoly takarosan strukturált kristályszerkezetét is kikezdhetik apróságok, ha elég következetesen adagolják őket. Víz a bakancsban, fej a vécében. A felrúgott vödör tócsája a száradó kövezeten, amit már felmostál. A tányérod leverése az ebédlőben és az otthonról küldött ételek elkommunizálása. A leveleid feltépése, a zsebrádiód elkobzása. Apró kis lökdösődések. Nagyobb lökdösődések. A zuhany teljes kiürítése, amikor mosakodni indulsz, hogy érezd, fertőző vagy, miattad evakuálni kell az iskolát.
A regényben vendégszövegek, idézetek fordulnak elő Esterházy Péter, Ottlik Géza és Martin Amis műveiből. A helyszín Finy Petra érintettségét is jelenti, édesapja és gyermeke is a II. Rákóczi Ferenc Gimnáziumban tanult, tanul. Általa szeretett személyeken keresztül többszörösen kötődik mind a gimnáziumhoz, mind a 17-18 éves korosztályhoz, akik a karakterek gerincét jelentik. A regényben a szerző igyekezett ragaszkodni a történelmi hűséghez, de a dramaturgia és a szépirodalmi vonatkozások összehozása során élt az írói szabadsággal. Ha az olvasó kíváncsi, miben felel meg a valóságnak a történet és miben nem, olvassa el az utószót.
Szerintem olvassátok! A mű mind külcsínre, mind belbecsre nézve igényes, gyönyörű kiadvány (apró aranyozásokkal), fantasztikusan kidolgozott tartalommal.
Fülszöveg
A tizennyolc éveseké a világ, még akkor is, ha azt mások éppen kiforgatják a sarkaiból.
Prágába bevonultak a tankok, Magyarországon életbe lépett az új gazdasági mechanizmus. Virágzik a zenei klubélet, a szexuális szabadság egyre erősebb. A Coca-Cola már kapható, minden fiatal farmerben akar járni, és Beatlest hallgat. A rövid szoknya, hosszú haj és a nyugati zenék fémjelzik a fiatalok lázadását.
Él Budapesten három, érettségi előtt álló fiú és két lány. Szétfeszítik őket a hormonok, de összetartja a csapatot a barátság. Közülük valaki a rendszer kegyeltje, valakinek rejtőzködnie kell, de még a rendszer kegyeltjének is van egy súlyos titka. Az események pedig megállíthatatlanul sodorják az öt fiatalt a drámai végkifejlet felé. Finy Petra legújabb regénye megrendítő módon mesél szerelemről és barátságról 1968-ban.
Termékadatok
Megjegyzés küldése