Anne Jacobs könyvei mindig is érdeklődésemre tartanak számot. Olyan érzékenységgel tud életről, faluról, városról, szerelmekről, szolidaritásról, megújulásról, összetartozásról és igazságérzetről írni, hogy a jelenlegi könyvét is minden szabad percemben olvastam, és rettenetesen sajnáltam, hogy máris a végére értem, holott 500+ oldalas, nem kis lélegzetvételű kiadványról van szó A vidéki kisbolt című regény esetében.
KÖNYVAJÁNLÓA VIDÉKI KISBOLT
Ahol az út kezdődik
Szerző: Anne JacobsFordító: Péntek EszterKiadó: Central Könyvek
Mindig jó olyan könyvet olvasni, amit tekintélyes terjedelme ellenére is kevésnek talál az ember és szívesen olvasná tovább a történetet. Így jártam Anne Jacobs A vidéki kisbolt című családregényével is, sőt, mondhatom, hogy felhördültem, amikor hirtelen nem volt több abszolválni való lap. A kötet igényes belbecsre és puha fedlapja ellenére remekül néz ki az élfestéssel. Ahol az út kezdődik, ezt az alcímet kapta az első rész.
A műben három főszálon követhetjük az eseményeket.
1) A vidéki kisbolt özvegy tulajdonosa (Marthe Haller) és annak három lánya, legfőképpen Frieda (17) sorsa a fő motívum, aki más, mint a falubeli lányok többsége: törekvőbb, tehetségesebb és elszántabb, színész akar lenni, és ezért még a sosem látott nagyanyját is képes felkeresni. Herta legidősebb lányként anyjának jobb keze, lelkiismeretes, önfeláldozó, míg Ida, a legkisebb, kölyöklányként már mutogatja körmeit. Frieda saját sorsát illető elképzelését anyja határozott ellenkezésére is véghez viszi, egyszerűen a zsigereiben érzi, hogy az ő útja a színészi hivatás.
2) Ilse Küpper negyvenéves asszony, aki szembe megy a kor tabuival, és nőként egy halódó gyár talpra állítását tűzi ki célul, miközben mindenki csak hátráltatja - főleg a neme miatt. A megcsontosodott német szokásokat vallókat egyszerűen elképeszti, hogy egy nő is sikeresen veheti a gyárigazgatói akadályokat. Ilse a gyárban korábban is mindenki körmére odanézett, könyvelt, ő volt eddig is a létesítmény élő lelkiismerete. Nem csinos, nem házias és nem is bájos, valahogy nem figyeltek fel rá a férfiak. Már rég letett arról, hogy saját családja lehessen, amikor valaki felfedezni véli értékeit (okos, talpraesett, kitartó, elszánt, becsületes), és nagyon óvatosan udvarolni kezd neki.
3) Helga Schütz, aki elszegényedő családja érdekében a biztonsággal kötött házasságot egy durva, erőszakos férfival. Volt egy szeretője, akibe szerelmes volt (Oskar Michalski), aki továbbra is - óvatosan - epekedik a nőért. Helga eközben tűri gonoszkodó anyósa tirádáit, férje féltékenységét, csak a közös gyermek és anyja miatt tűr, miközben túlélésre játszik. Aztán az elfojtott indulatok kitörnek, Helga férje egy krízishelyzetben túllő a célon, az amúgy nála bevett szokásként alkalmazott fizikai bántalmazás során olyan súlyos sérüléseket okoz feleségének és fiának, hogy azok kórházba kerülnek. Helgának még ezek után is nehéz a kor házassági törvényeiből kitörnie.
A helyszín a Nagy Háború (I. vh.) utáni Németország, 1923-at írunk. Az országot a vereség után jóvátétel sújtja, hiperinfláció zúg a lakosság feje fölött, a pénznek szinte semmi értéke. Dingelbach egy kis falu, közel Frankfurthoz, a falusi lét lassú, dolgos csordogálásával. Dinamikájában még ott a népviselet, ott a férfi családon belüli fennhatósága, ha kezet emel bárkire a hozzátartozói közül, mindenki csak tudomásul veszi, de jogilag tenni semmit sem lehet. A szerző remek történetfűzéssel teremti meg a kor szokásait, valamint azt, hogy ebben a miliőben is létezik emberség, ami morálisan felülírja a házassági törvény passzusait. Hozza a mindenütt jelenlévő kicsinyességet, irigységet, rosszindulatot vagy közömbösséget az epizódszereplőkben.
Dingelbachot senki se keresse a térképeken, képzeletszülte település, amelyet Anne Jacobs egy, az anyósa birtokában lévő Westerwald nevű kistanyáról mintázott meg. Egy városi lakónak romantikus képzeletei lehetnek a falusi-tanyasi idillről, nos, ezeket az ideákat hamar levetkőzheti az olvasó, a szerző az irodalom eszközeivel tesz róla. Ugyanakkor a nehézségek citálása közben sem feledkezett meg arról, hogy a kisközösségben baj esetén fennálló összetartást erényként citálja bárki elé, aki kezébe veszi a művet. Anne Jacobs a sorozat legfontosabb szálának mégis a középső Haller lány sorsát tette meg, személyes érintettsége folytán: Frieda az ő édesanyja.
Szerintem olvassátok!
Fülszöveg
Anne Jacobs legújabb sorozatának első kötetében elementáris erővel mesél szerelemről, családról, összetartozásról, valamint a megújulás örök képességéről.
Anne Jacobs Németországban, Alsó-Szászországban született és nevelkedett a német drámaíró, Kurt Sellnick lányaként. Zenét tanult, később középiskolai tanárként helyezkedett el, két gyermeket nevelt fel. Későn kezdett írni, először verseket és novellákat, a regények később érkeztek el életébe. Jelenleg Frankfurt közelében, Taunusban él, és ma már az írás az élete, mintegy húsz regénye jelent már meg. A Die Tuchvilla c. trilógiáját tekinti a "szerelemprojektjének".
ahol beleolvasó is található.
Megjegyzés küldése