Kultúrpara

2024. november 22., péntek

Cserhalmi György: Nem lehet minden nap meghalni

Tudni kell hátralépni, kisfiam - inti nagyapja Cserhalmi Györgyöt a kötetben. Légy szabad - folytatja máshol a tanítást, "a lelked legyen szabad, fiam. Ha ezt az ember megérti, akkor él vele; illetve biztos, mindenki megérti, csak nem mindenkinek sikerül. És nekem olyan szerencsém volt, hogy én valahogy tudtam ezzel élni. Nem tudom, hogy." 

KÖNYVAJÁNLÓ
Cserhalmi
NEM LEHET MINDEN NAP MEGHALNI

Szerző: Cserhalmi György, Csáki Judit
Kiadó: Open Books Kiadó

Cserhalmi György: ikon, megkerülhetetlen kulturális ikon, akinek alkotó évtizedei megkérdőjelezhetetlenné teszik a fenti állítást. Egyszerre önéletrajz és beszélgető könyv ez, amelynek szépen cizellált, de mégis keresetlen sorait Csáki Judit kísérte végig Cserhalmi Görgy kékkúti házának idilli kertjében, majd szerkesztetté könyvvé. Egy nyár beszélgetéseinek anyaga, amelyben a legszemélyesebb kérdésektől a szakmai röghöz kötöttségekig minden előfordul: gyermekkor, család, barátság, alkohol, rákbetegség - íme egy élet slágfertigekben. Mitől más és mitől érdekes? Cserhalmi György személyétől.

Tudni kell hátralépni, kisfiam, intette nagyapja az unoka Cserhalmit, aki mind magán-, mind közéletében mintaként tartotta magát ehhez. Nem, nem jár minden szerep, amire áhítozik az egyén, senkinek sem "jár" a színház magától értetődően. Olvasunk itt - amúgy mellesleg - Latinovits Zoltánról, aki Cserhalmi anyukájához járt fel telefonálni Ruttkainak, aki aztán teljesen kifaggatta róla Latinovitsot, hogy kiezmiez' a nő neki, Mensárosról, aki a forradalom után "ide" volt száműzve (Debrecen), Soós Imréről, hallhatunk Shakespeare bírálatot, miszerint micsoda karaktergyilkosság volt III. Richárdból púpos rohadékot csinálni, amikor egyrészt micsoda fess, délceg ember volt valójában, másrészt minden angol király ugyanúgy fürdőzött abban a vérben, mint ő, ami hatalmuk megszerzéséért vagy megőrzéséért kiontatott. 

Mesél Major Tamásról, akit minden modorossága ellenére nagyra tartott, őt viszont Major eleinte ki nem állhatta: miért is kedvelte volna, amikor ő volt annak a nemzedéknek tehetséges feltörekvője, aki válthatta őt a művészi életben? Krakéler volt már fiatalon is, amikor a Faustot játszotta Majorral, a nagy öreg előadás közben változtatott a rendezői utasításon és egyénieskedett, mire Cserhalmi szaltókat kezdett ugrálni a háttérben - a közönség persze innentől nem figyelt Majorra. A szünetben Major odament  Cserhalmihoz, hogy mi volt ez, kérem?! Mire hősünk csak annyit mondott, hogy amennyiben ő kilép abból a hosszadalmasan és fáradtságosan megrendezett képből, amit a próbákon kialakítottak, addig ő hátul szaltókat fog hányni... Később jóban lettek. Major volt az az ember, akinek akkor is volt hatalma, amikor már nem volt hatalma, mert nagyon tudta a színházat. 

Voltak művészek Major Tamáson kívül is, akiknek nagyon nehéz volt feldolgozni azt, hogy előttem az utódom, hogy már azok a szerepek amelyek az én repertoáromat képezték, nem nekem jutnak. Ilyen volt Sinkovits Imre is, ott nyírt-vágott engem, ahol tudott, emlékszik vissza Cserhalmi. Játszani nehéz, tér rá más témára, fontos, hogy mit játszhatunk ki magunkból - akár olyat is, amit magánéletünkben szégyellni kéne. Nem lehet minden nap meghalni. Nem lehet az, hogy hétfőn, kedden, szerdán és csütörtökön meghalsz ebben vagy abban a darabban, és akkor még pénteken is ez legyen a sorsod. Aztán meg, folytatja máshol, "az a baj, hogy azt hiszik, Csehov hősei okosak. Csehov okos. A hősei pont olyan hülyék, mint mi vagyunk." A szakmai kérdésekről talán mindenki másnál több mondanivalója van, mindez átitatva a pálya és a kollégák iránti alázattól, időtlen értékeket felmutatva.

Kulisszatitkok, a színészet éthosza és mesterségbeli fogások, anekdotákkal, forgatások alatt megesett mulatságos eseményekkel lazítva, számos fotóval illusztrálva. A feltáruló monumentális pályaképen és a sorok közül átsütő kivételes és rendkívül szerethető személyiségen túl a 20. századi magyar film- és színházművészet egy személyes, mégis örökérvényű olvasata ez a kötet, melynek kétségtelenül ott a helye minden kultúra iránt érdeklődő ember polcán.

A kötetet a kiadó december 1-én mutatja be az Örkény Színházban Cserhalmi Györggyel, Csáki Judittal és Mácsai Pállal. A jegyek már szinte mind elfogytak, de az Open Books minden könyvvásárlónak ajándékba adja az esemény élő online közvetítését!

Minden sorát faltam - szerintem olvassátok!

Fülszöveg

Cserhalmi ​György több mint kétszáz filmszerepet és több mint kétszáz színpadi szerepet játszott el – hatalmas életmű, amely szerencsére még nem zárult le. És a több mint ötven év alatt annyi történet halmozódott az alakítások mellett és mögött, hogy úgy gondoltam, ezeket érdemes közkinccsé tenni; fölé emelni a társasági sztorizásoknak.
Miniportrék, anekdoták, vidámak és szomorúak sorjáznak tehát ebben a könyvben, olyan emberekről, akiknek a többsége már a színház- és filmtörténet része, a kulturális közelmúltunk, értéktárunk meghatározó eleme; olyanok, akiket nem szabad elfelejteni, mert nélkülük érthetetlen és értelmezhetetlen az a kulturális közeg, amelyben ma élünk.
És kirajzolódik egy monumentális pálya jó néhány tapasztalata, és mögötte remélhetőleg egy szakma, a színészet ethosza is. „Nagy színész”, „népszerű színész”, „főszereplő színész” – gyakran felbukkanó jelzős kapcsolatok ezek Cserhalmi pályájával kapcsolatban, és igazak is, csak éppen nem sokat árulnak el arról, ami mögöttük van; mi erről is sokat beszélgettünk, a „melóról”, a családról, a színészi „trükkökről”.
Csáki Judit


Cserhalmi György 1948-ban született Budapesten, jelenleg Kékkúton él. 1971-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. Többek között a Nemzeti Színház és a Radnóti Színház tagja, a Katona József Színház alapító tagja volt. A magyar filmművészet megkerülhetetlen és legendás alakja, aki olyan rendezőkkel dolgozott együtt, mint Jancsó Miklós, Fábri Zoltán, Makk Károly, Szabó István vagy Tarr Béla.


Csáki Judit 1953-ban született Budapesten, színházkritikus, újságíró, műfordító, a Revizor kritikai portál szerkesztője, egyetemi oktató, több színházi témájú könyv szerzője.

Köszönöm a lehetőséget az Open Books Kiadónak!
A kötetet kedvezményes áron megrendelhetitek a kiadó honlapjáról a lenti borítóképre kattintva
ahol beleolvasó is található.

Kövess minket Facebookon is!


Kötési mód
keménytábla
Kiadó
Open Books
Kiadás éve
2024
Terjedelme
240 oldal
Dimenzió
140 mm x 210 mm x 21 mm

Két nő, megszámlálhatatlan álnév

Könyvajánló - Julie Clark: Hazug ​játszmák

Tudni akarod mi történik, ha egy szélhámos és egy mindenre elszánt újságíró találkozik? Akkor ezt a feszült, érdekes, lélektani thriller neked íródott!

istockphoto-174821953-612x612.jpg

A General Press Kiadónál garantáltan megtalálja a számításait, aki egy jó kis krimire, thrillerre vágyik. Ezúttal Julie Clark Hazug játszmák című kötetét olvastam, amely egy lélektani thriller két nő főszereplésével. A regény végig feszült, olvastatta magát, faltam az oldalakat. Megismerünk két erős nőt és a hátterüket. Egyikük egy újságíró, aki mindent feltesz arra, hogy a másikat, aki évek óta szélhámosként él, leleplezze a nyilvánosság előtt. Parádés regény!

Megismerjük Meget, a szélhámost. Mindenki olvasott, hallott, látott már történeteket az olyan emberekről, akik mások kárára élik világukat és a gyomrunk felfordul a gusztustalan tetteik láttán. Na itt erről szó sincs, mert bár valóban átver másokat, de ahogy egyre többet megtudunk róla, hogy milyen csavarosan és már-már kifinomultan halad lépésről lépésre valami felé nem egy mocskos szélhámost fogunk látni. Sokat nem akarok lelőni a történetéből, de annyit elárulhatok, hogy amint összeáll az olvasóban, hogy mit, miért tesz, máris sokkal elnézőbbek leszünk vele.

Meg elbeszélésén keresztül ismerjük meg a terveit, látjuk a módszereit. Ez sem újkeletű téma, de mégis ijesztő volt ezúttal is azt látni, hogy a közösségi média mennyire tökéletes terep, hogy egy szélhámos mindent megtudjon leendő áldozatáról. Egy újabb emlékeztető, hogy ne higgyük el, amit elsőre látunk és óvatosan osszuk meg életünket a nagyvilággal. Meg kitartó, eszes nő, aki jól felépített egy tervet, hogy törlesszen valakinek, aki tönkretette az életét. És higgyétek el nekem, eljön a pont, amikor az olvasó elkezd szurkolni neki. Én legalábbis ezt tettem.

Közben a másik főszereplőnek, Katnek az elmesélésén keresztül is haladunk előre a sztoriban. Kat célja hamar egyértelművé válik: le akarja leplezni Meget, hogy tönkretegye őt. Egy újságírónál nem meglepő, ha képes megszállottan futni egy sztori után, ami sokat lendíthet a karrierjén, de nem árulok el nagy titkot: ő sem ennyire egyszerű karakter. Viszonylag hamar összeáll a kép róla, hogy miért vált a csaló lebuktatásának a megszállottjává és az bizony, nem a hírnév.

Izgalmas volt mindkét karakter, jó a történet és kifejezetten tetszett, hogy voltak olyan események, amelyeket a szerző megmutatott mindkét nő szemén keresztül. Érdekes volt látni, hogy mennyire különbözően jöhet le egy-egy szituáció a két nő eltérő nézőpontja alapján. Parádés hazudozó mindkettő és a végére már az ember azt sem tudja hol van. Sőt! Voltak pillanatok, amikor fogalmam sem volt, hogy most épp kinek szurkolok.

Ez egy tipikusan olyan történet, ahol elmosódik a határ jó és rossz között és baromi nehéz ítélkezni. Egy jól megírt, mély karaktereket hozó regény. Bátran ajánlom mindenkinek, aki egy jó kis feszült sztorira vágyik és elveszne két eszes, határozott, céltudatos nő lelkében, titkaiban.

4196568.jpgA kötetet a General Press Kiadó bocsátotta rendelkezésünkre recenziós céllal, melyet ezúton is köszönünk!

A kiadó honlapján kedvezményes áron megrendelhető a borítóképre kattintva!

Érdekelnek a könyvújdonságok?

Kövess bennünket Facebookon!

Végzetes ajánlat

A Bíbor Hálózat

Nyomtalanul

Családon belüli erőszak, mérgező kapcsolatok, korrupció egy jó kis krimiben

2024. november 21., csütörtök

A vidéki kisbolt

Anne Jacobs könyvei mindig is érdeklődésemre tartanak számot. Olyan érzékenységgel tud életről, faluról, városról, szerelmekről, szolidaritásról, megújulásról, összetartozásról és igazságérzetről írni, hogy a jelenlegi könyvét is minden szabad percemben olvastam, és rettenetesen sajnáltam, hogy máris a végére értem, holott 500+ oldalas, nem kis lélegzetvételű kiadványról van szó A vidéki kisbolt című regény esetében.


KÖNYVAJÁNLÓ
A VIDÉKI KISBOLT

Ahol az út kezdődik

Szerző: Anne Jacobs
Fordító: Péntek Eszter
Kiadó:  Central Könyvek

Mindig jó olyan könyvet olvasni, amit tekintélyes terjedelme ellenére is kevésnek talál az ember és szívesen olvasná tovább a történetet. Így jártam Anne Jacobs A vidéki kisbolt című családregényével is, sőt, mondhatom, hogy felhördültem, amikor hirtelen nem volt több abszolválni való lap. A kötet igényes belbecsre és puha fedlapja ellenére remekül néz ki az élfestéssel. Ahol az út kezdődik, ezt az alcímet kapta az első rész.

A műben három főszálon követhetjük az eseményeket.

1) A vidéki kisbolt özvegy tulajdonosa (Marthe Haller) és annak három lánya, legfőképpen Frieda (17) sorsa a fő motívum, aki más, mint a falubeli lányok többsége: törekvőbb, tehetségesebb és elszántabb, színész akar lenni, és ezért még a sosem látott nagyanyját is képes felkeresni. Herta legidősebb lányként anyjának jobb keze, lelkiismeretes, önfeláldozó, míg Ida, a legkisebb, kölyöklányként már mutogatja körmeit. Frieda saját sorsát illető elképzelését anyja határozott ellenkezésére is véghez viszi, egyszerűen a zsigereiben érzi, hogy az ő útja a színészi hivatás. 

2) Ilse Küpper negyvenéves asszony, aki szembe megy a kor tabuival, és nőként egy halódó gyár talpra állítását tűzi ki célul, miközben mindenki csak hátráltatja - főleg a neme miatt. A megcsontosodott német szokásokat vallókat egyszerűen elképeszti, hogy egy nő is sikeresen veheti a gyárigazgatói akadályokat. Ilse a gyárban korábban is mindenki körmére odanézett, könyvelt, ő volt eddig is a létesítmény élő lelkiismerete. Nem csinos, nem házias és nem is bájos, valahogy nem figyeltek fel rá a férfiak. Már rég letett arról, hogy saját családja lehessen, amikor valaki felfedezni véli értékeit (okos, talpraesett, kitartó, elszánt, becsületes), és nagyon óvatosan udvarolni kezd neki.

3) Helga Schütz, aki elszegényedő családja érdekében a biztonsággal kötött házasságot egy durva, erőszakos férfival. Volt egy szeretője, akibe szerelmes volt (Oskar Michalski), aki továbbra is - óvatosan - epekedik a nőért. Helga eközben tűri gonoszkodó anyósa tirádáit, férje féltékenységét, csak a közös gyermek és anyja miatt tűr, miközben túlélésre játszik. Aztán az elfojtott indulatok kitörnek, Helga férje egy krízishelyzetben túllő a célon, az amúgy nála bevett szokásként alkalmazott fizikai bántalmazás során olyan súlyos sérüléseket okoz feleségének és fiának, hogy azok kórházba kerülnek. Helgának még ezek után is nehéz a kor házassági törvényeiből kitörnie.

A helyszín a Nagy Háború (I. vh.) utáni Németország, 1923-at írunk. Az országot a vereség után jóvátétel sújtja, hiperinfláció zúg a lakosság feje fölött, a pénznek szinte semmi értéke. Dingelbach egy kis falu, közel Frankfurthoz, a falusi lét lassú, dolgos csordogálásával. Dinamikájában még ott a népviselet, ott a férfi családon belüli fennhatósága, ha kezet emel bárkire a hozzátartozói közül, mindenki csak tudomásul veszi, de jogilag tenni semmit sem lehet. A szerző remek történetfűzéssel teremti meg a kor szokásait, valamint azt, hogy ebben a miliőben is létezik emberség, ami morálisan felülírja a házassági törvény passzusait. Hozza a mindenütt jelenlévő kicsinyességet, irigységet, rosszindulatot vagy közömbösséget az epizódszereplőkben.

Dingelbachot senki se keresse a térképeken, képzeletszülte település, amelyet Anne Jacobs egy, az anyósa birtokában lévő Westerwald nevű kistanyáról mintázott meg. Egy városi lakónak romantikus képzeletei lehetnek a falusi-tanyasi idillről, nos, ezeket az ideákat hamar levetkőzheti az olvasó, a szerző az irodalom eszközeivel tesz róla. Ugyanakkor a nehézségek citálása közben sem feledkezett meg arról, hogy a kisközösségben baj esetén fennálló összetartást erényként citálja bárki elé, aki kezébe veszi a művet. Anne Jacobs a sorozat legfontosabb szálának mégis a középső Haller lány sorsát tette meg, személyes érintettsége folytán: Frieda az ő édesanyja.

Szerintem olvassátok!

Fülszöveg

Dingelbach, ​1923. Németország nehéz gazdasági helyzetbe került, a pénznek nincs értéke, a férfiak egy része odaveszett az első világháborúban, a kis települések magukra vannak utalva. Az özvegyen maradt Marthe Haller Dingelbach jól működő apró szatócsboltját vezeti három lányával. Ez a hely csupa meghittség, az emberek ide járnak bevásárolni, itt tájékozódnak a legfrissebb hírekről, és itt kapnak segítséget különböző élethelyzeteikben. Marthe középső lánya, Frieda, más, mint a többiek. Színésznő akar lenni, csábítja Frankfurt, a közeli nagyváros, ami csillogásban, fejlettségben, nézeteit tekintve évszázadokra van a kis településtől, ahol még mindig feudális viszonyok uralkodnak. Frieda tudja, egyetlen esélye, hogy szembeszáll a konvenciókkal, az itt élőkkel, ha kell, az anyjával, de az álmát soha nem adja fel. Olyan emberré akar válni, aki maga dönt az életéről, a hivatásáról, a szabadságáról. Ezért számára semmi sem drága.
Anne Jacobs legújabb sorozatának első kötetében elementáris erővel mesél szerelemről, családról, összetartozásról, valamint a megújulás örök képességéről.


Anne Jacobs Németországban, Alsó-Szászországban született és nevelkedett a német drámaíró, Kurt Sellnick lányaként. Zenét tanult, később középiskolai tanárként helyezkedett el, két gyermeket nevelt fel. Későn kezdett írni, először verseket és novellákat, a regények később érkeztek el életébe. Jelenleg Frankfurt közelében, Taunusban él, és ma már az írás az élete, mintegy húsz regénye jelent már meg. A Die Tuchvilla c. trilógiáját tekinti a "szerelemprojektjének".

Köszönöm a lehetőséget a Central Könyveknek!
A kötetet kedvezményes áron megrendelhetitek a kiadó honlapjáról a lenti borítóképre kattintva
ahol beleolvasó is található.

Kövess minket Facebookon is!
Termékadatok
Cím: A vidéki kisbolt - Ahol az út kezdődik
Szerző: Anne Jacobs
Fordító: Péntek Eszter
Kiadó: Central Könyvek
Oldalak száma: 524
Megjelenés: 2024. április 25.
Kötés: Éldekorált puhatáblás
ISBN: 9789636144593

2024. november 20., szerda

Úgy élj, ahogy élni akarsz

 Könyvajánló - Arthur C. Brooks, Oprah Winfrey: Úgy élj, ahogy élni akarsz

Lehetsz ​ennél boldogabb. És életed kalandja lesz bejárni ezt az utat.

Ebben a könyvben Arthur C. Brooks és Oprah Winfrey egy utazásra invitálnak: függetlenül attól, mennyi kihívást tartogatnak jelenlegi körülményeid, lépéseket tehetsz annak érdekében, hogy több örömben legyen részed. A legfrissebb tudományos eredményeket ötvözik személyes tapasztalataikkal, amelyeket sok évi segítő munka során gyűjtöttek be. Gondolataikat ilyen módon konkrét cselekvési tervvé tudják alakítani, amelyet már most végrehajthatsz, ahelyett, hogy a külvilágban zajló változásokra várnál.

Belátó figyelem, együttérzés és remény – Brooks és Winfrey bemutatják, hogy saját érzelmi háztartásunk rendben tartása azonnali hatást gyakorol életünkre, kutatásokon alapuló gyakorlati tanácsokkal szolgálnak a boldogság négy pillérével – család, barátságok, munka, hit – kapcsolatban. Miközben részletesen kifejtik, mit érdemes tenned, saját pályájuk és mindennapjaik során leszűrt bölcsességekkel rukkolnak ki, és olyan átlagemberek életéből vett példákat hoznak, akik komoly hátrányok és nehézségek ellenére boldogan teszik a dolgukat.

Lényeg az, hogy vedd a kezedbe a jövődet – ne várj, ne abban reménykedj, hogy a körülmények idővel kedvezőbbre fordulnak. Itt van a kezedben az Úgy élj, ahogy élni akarsz – a jobb, örömtelibb élet alapvetése.




Arthur C. Brooks és Oprah Winfrey közös könyve, az Úgy élj, ahogy élni akarsz (angolul Build the Life You Want) inspiráló útmutató annak érdekében, hogy az olvasók megteremtsék a számukra kívánt életet. A könyv abban segít, hogy az emberek tudatosan formálják életüket, felfedezve saját értékeiket és vágyakozásaikat. A szerzők személyes élményeik és tapasztalataik révén nyújtanak gyakorlati tanácsokat, hogy az olvasók kibővíthessék a lehetőségeiket, és elérjék céljaikat.

A könyv központi témája a tudatosság a saját életünk alakításában. Brooks és Winfrey hangsúlyozzák, hogy mindenki képes aktívan részt venni saját sorsának formálásában, függetlenül attól, hogy milyen kihívásokkal néz szembe. Az írók különféle technikákat és stratégiákat ajánlanak, amelyek segítenek abban, hogy az olvasók megtalálják a számukra legmegfelelőbb utat az önmegvalósítás felé.

A könyvben található gyakorlati példák és személyes történetek révén Brooks és Winfrey inspirálják az olvasókat, hogy vállalják a felelősséget saját boldogságukért. A szerzők hangsúlyozzák a pozitív gondolkodás fontosságát, ugyanakkor arra is figyelmeztetnek, hogy szükség van a kemény munkára, a kitartásra és a szívós küzdelemre ahhoz, hogy valódi változást érhessünk el életünkben. A könyv olvasása során az olvasók saját tapasztalataikat is átértékelhetik, új rádöbbenéseket nyerhetnek és bátorságot meríthetnek a továbblépéshez.




Brooks és Winfrey könyve nemcsak egy útmutató, hanem egyfajta motiváló beszélgetés is az olvasók számára. A fejezetek jól strukturáltak, egyszerű nyelvezetűek, ami lehetővé teszi, hogy bárki könnyen érthető módon közelítse meg a témát. Az írók arra bátorítanak minket, hogy vizsgáljuk meg, mit jelent számunkra a siker, hogyan formálhatjuk végső céljainkat, és hogyan érhetjük el a belső békét és elégedettséget.

A könyv mindemellett hangsúlyozza a társas kapcsolatok és a közösség szerepét is az életünkben. Brooks és Winfrey arra ösztönöznek minket, hogy keressük meg azokat a kapcsolatokat, amelyek erősítenek minket, és támogassák a fejlődésünket. A közösség fontosságának kiemelésével a könyv egyértelművé teszi, hogy nemcsak önállóan, hanem másokkal együtt is képesek vagyunk alakítani a saját életünket.

Az Úgy élj, ahogy élni akarsz egy rendkívül inspiráló és motiváló olvasmány, amely segít abban, hogy tudatosabban és céltudatosabban éljünk. Brooks és Winfrey bölcsessége és tapasztalatai lehetőséget adnak arra, hogy átértékeljük saját életünket, és merjünk nagyot álmodni. A könyv üzenete világos: mindannyiunknak van hatalma arra, hogy megalkossa saját életét, és a boldogság felé vezető úton válassza a tudatos döntéseket.




Arthur C. Brooks neves közgazdász, író és gondolkodó, aki főként a boldogság és a társadalmi jólét kutatásával foglalkozik. Az élete során számos munkájával és tanulmányával hozzájárult ahhoz, hogy megértsük, mi mindennel befolyásolhatjuk az életünk minőségét. Brooks sok ideig a Harvard Egyetem tanára volt, ahol a közgazdaságtan és a társadalmi politika terén végezte kutatásait. Egyedülálló megközelítése kombinálja a tudományos eredményeket és az emberi tapasztalatokat, amelyeket több évtizedes munkája során gyűjtött össze.




Oprah Winfrey világszerte ismert médiavállalkozó, televíziós műsorvezető, színésznő és filantróp. 1954. január 29-én született a Mississippi állambeli Kosciusko városában. Gyermekkorát nehéz körülmények között töltötte, szülei elváltak, és anyja egyedül nevelte őt. Jól teljesített az iskolában, és a középiskolát követően ösztöndíjat nyert a Tennessee-i Egyetemre, ahol kommunikációs tanulmányokat folytatott.

Winfrey karrierje egy helyi tévéadóban kezdődött, ahol híradós műsorvezetőként dolgozott. 1986-ban indította el saját talkshow-ját, az „The Oprah Winfrey Show”-t, amely hamarosan az Egyesült Államok legnépszerűbb tévéműsora lett. A műsor 25 éven keresztül futott, és rengeteg fontos társadalmi témát érintett, emellett különböző vendégeket és történeteket mutatott be, amelyek inspirálták a nézőket.

Oprah Winfrey élete és pályafutása során mindig hangsúlyozta a pozitív gondolkodást, az önfejlesztést és a személyes felelősséget. Sikerült átlépnie a nehézségeken és megvalósítania álmait, így a nők és a hátrányos helyzetű közösségek számára ikonikussá vált. Az ő életútja és munkássága inspirációt jelent sok ember számára világszerte.

Köszönöm a lehetőséget a 21. Század Kiadónak! A kötet a borítóra kattintva elérhető kedvezményes áron.



2024. november 19., kedd

Lightlark

Könyvajánló - Alex Aster: Lightlark (Lightlark 1. rész)

Egy kegyetlen átok sújtotta világ, ahol a varázslat legyőzéséhez hat birodalom egyikének el kell pusztulnia, hogy a többi élhessen...

385008291_18392412727016781_6734380342226082681_n.jpg

Alex Aster Lightlark című kötetével bővül a Maxim Könyvkiadó Dream válogatás sorozata. Egy ígéretes YA fantasy, ami külföldön nagy sikert aratott. A fülszöveg jó, a borító izgalmas, persze, hogy én is lecsaptam rá.

Megismerjük Lightlark szigetét és azoknak a lakóit, szokásait. A sziget annyira elszigetelt, hogy százévente van alkalom ellátogatni rá, ilyenkor megrendeznek egy halálos játékot, a Centenáriumot. A játékon hat birodalom képviselői mérik össze erejüket, tudásukat egy véres küzdelemben, ahonnan csak a győztes kerülhet ki élve.

Megismerkedünk a hat törzzsel. Ők a Csillagfényesek, az Égkékek, az Éjsötétek, a Holdfényesek, a Vadoncok és a Verőfényesek. A Centenárium célja, hogy egy fél évezrede tartó átkot legyőzzenek és mind a hat uralkodó képes az életét kockára tenni a győzelemért.

Így ismerjük meg Isla Crown-t is, aki a Vadoncok birodalmának uralkodója és egyben képviselője a játékon. Az átok elég durva, hisz a prófécia szerint csak úgy törhető meg a varázslat, ha nem csupán az uralkodó, hanem a teljes népe is vele hal. Királyok és királynők döntenek élet és halál között...

 Isla egész életét arra tette fel, hogy megnyerje a Centenáriumot. Gyerekkorától harcra és kitartásra nevelik, de népe különösen vágyik az átok megtörésére, hisz az ő sorsuk, hogy emberi szívet egyenek és másokat elcsábítsanak. A tét nem kicsi, brutális a kockázat, hiszen, ha Isla veszít, akkor népe 100 év múlva kihal.

A világuk haldoklik, egyetlen megoldás és egyben utolsó esélyük a mostani Centenárium, ahol az átok megtörésének hatalmas árát is hajlandóak megfizetni, egy birodalom minden lakójának élete. Ármány, hazugságok, az uralkodók nem rettennek el semmilyen módszertől, hogy övék legyen a győzelem, persze amikor a szerelem is bekerül a képbe, akkor pláne nem könnyű a helyzet.

Kapunk egy vérszomjasnak tűnő világot, titkokat, hazugságokat, varázslatot, ármányt, némi szerelmet, egy fiatal, harcos amazont, titokzatos herceget, jószívű királyt, tényleg szórja ránk a szereplőket a szerző. Közben kapjuk sorban a fordulatokat, érdekes darabkákat a történetből, amelyek valahogy nem mindig álltak össze egésszé. Ehhez gyanítom hozzájárul, hogy ez a kötet a nyitánya a sorozatnak, szóval bőven maradtak nyitott kérdések a végére.

Kicsit lassan indul be a történet, de a fiatal olvasók örömüket lelhetik ebben a fantasy-ban, ahol egy fiatal uralkodólány bármit képes megtenni azért, hogy a több száz éves átkot legyőzve megmentse népét a pusztulástól.

eea6ffc7ff2c17a4ab573b6a049e17721f6deb98.jpgKöszönöm a lehetőséget a Maxim Könyvkiadónak!

A borítóra kattintva elérhető a könyv a kiadó oldaláról, kedvezményes áron.

Kövess minket Facebookon!

Isteni riválisok

A ​tovatűnő csillagok erdeje

A ​fekete ajtó

Főkép: insta.com/parolayayinlari

2024. november 18., hétfő

Lopott órák

Egy kelletlen mennyasszony, egy tiltott románc és egy titkokkal teli sziget - így adja hírül Karen Swan legújabb regényének esszenciáját a Lopott órák című kötet fedlapja. Karen Swan ötrészesre tervezett Vad sziget-sorozatának második része romantikára és krimirejtélyekre alapozva várja olvasóit. 

KÖNYVAJÁNLÓ
LOPOTT ÓRÁK

Szerző: Karen Swan
Fordító: Simonyi Ágnes
Kiadó: 21. Század Kiadó

Egy kelletlen mennyasszony, egy tiltott románc és egy titkokkal teli sziget - így adja hírül Karen Swan legújabb regényének esszenciáját a Lopott órák című kötet fedlapja. Emlékszik még az olvasó Az utolsó nyár címen megjelent regényre, amely a szigetsorozat első darabja? Egy pici skót sziget kitelepített lakóinak sorsáról van szó, akiket szétszórt a szél a nagyvilágba. Középpontban női sorsok állnak, az első rész főhőse Effie Gillies, aki különösen súlyos titkot hordoz, dacolnia kell távolsággal és társadalmi helyzetével. Szerelmes, miközben egy veszélyesen féltékeny férfi nemkívánt érdeklődését is vissza kell vernie. Nos, a történet brutális függővéggel záródott, és teljes egy évet kellett várni az újabb történetre, amely a következő főhősnő, Mhairi életének eseményeivel folytatódik, de persze Effievel is találkozhatunk még.

Mhairi vörös hajú, ami köztudomásúlag nem hoz semmi jót sem a bálnavadászokra nézve, a lányt mégis egy ilyennek kommendálják el. A szerző úgy folytatja a Vad sziget sorozatot, hogy megint visszaugrunk egy évet a függővéghez képest: újra a szigeten vagyunk, ahol a kinti élethez képest jó 50-60 évvel le vannak maradva. Zord életkörülmények, küzdelmes mindennapok, itt a betevő falatért is meg kell harcolni az elemekkel. A helyszín tehát továbbra is a Szent-Kilda szigetcsoport, a nomád életet élő karakterek sorsát veszi górcső alá a történet, egyre többet és többet megtudva a mű főhőséről, aki az előző kötetben csak epizódszerepet kapott. 

A kötet önállóan is olvasható, bár érdemes előre venni az elsőként kiadott részt is (Az utolsó nyár). A vad és zabolátlan Effiehez képest Mhairi lényegesen hagyományosabb életet él, gyapjúfestés, ványolás, kenyérsütés, jószágok gondozása, vajköpülés és egyéb háztartási munkákról olvashat az érdeklődő, miközben zajlik a cselekmény. A mű hangulata vadregényes, miközben lassan csordogálnak az események. Semmi pörgés, csak a nehéz élet leírásai, miközben a főhős mást szeret meg, mint akinek odakommendálták. Innen a cím, Lopott órák, hiszen a közösség szemében Mhairi már nem szabad préda, hanem tartozik valakihez. A csúcspont a kitelepítéssel járó költözéskor csúcsosodik ki, a szerző dramaturgiailag itt csap a lecsóba, és jövünk rá, hogy nemcsak az első részben megvádolt Effie lehet gyanúsított az emberölési ügyben. A romantikus szál mellett folyamatosan ott téblábol a krimi rejtélye is, ami plusz izgalmat, borzongást hoz a történetbe. És nem, nem kapunk megoldást itt sem a teljes valóságról - csak újabb gyanúsított került a képbe -, azt megítélésem szerint a szerző a végére tartogatja. Valahol azt olvastam, hogy ötrészesre (?!) tervezett a sorozat, kíváncsi vagyok, a szerző fenn tudja-e tartani az érdeklődést addig, lesz-e elegendő vásárlója a történetnek. Néha eltűnődöm, mi lehet a megoldás, aztán legyintek, hogy nem az én dolgom, ki van az már találva.

Szerintem olvassátok! 

Fülszöveg

Egy kelletlen menyasszony.
Egy tiltott románc.
Egy titkokkal teli sziget…

A helyszín ezúttal is Saint Kilda, akárcsak a sorozat első könyve, Az utolsó nyár esetében. Mhairi férjet keres, de mire megtalálja a jövendőbelit, és sor kerül az eljegyzésre, beleszeret egy másik férfiba.

Úgy tűnik, mindennek vége, hiszen Mhairi tisztában van vele, hogy választottja nem lehet az övé. A szerelmesek mégis néhány havi haladékot kapnak, élvezhetik lopott óráikat. De aztán könyörtelenül elérkezik a nyár vége.

Karen Swan sikerkönyvei a világ minden táján évek óta az eladási listák élén szerepelnek. Egy sor Sunday Times-bestseller fűződik a nevéhez, nyári romantikus regények és karácsonyi történetek egyaránt. Történeti sorozata a Skócia partjainál található Saint Kilda szigetén játszódik, amelynek lakosságát 1930 nyarán telepítették ki.


Karen Swan Sunday Times bestsellerszerző, méghozzá a három legkelendőbb szerzőjének egyike. Korábban divatmagazinnál dolgozott. Tizennyolc könyvet írt, Sussexben él férjével, három gyerekük és két kutyájuk van. Könyvei hangulatos helyszíneikről ismertek, és Karen az utazást minden egyes történet létfontosságú kutatásának tekinti. Szereti a mély és bonyolult szerelmi történeteket, melyeket váratlan fordulatokkal fűszerezve ábrázol.

Szeretnél többet megtudni a könyvről? Kattints a képre, a kiadónál kedvezménnyel beszerezheted!

Köszönjük, 21. Század Kiadó!

Kövess bennünket Facebookon!

A képek a kiadó oldalairól származnak.


Termékadatok
Cím: Lopott órák
Eredeti cím: The Stolen Hours
Szerző: Karen Swan
Fordító: Simonyi Ágnes
Kiadó: 21. Század Kiadó
Megjelenés: 2024. április 08.
Kötés: Puhatáblás
ISBN: 9789635684878

2024. november 17., vasárnap

Én ugyan nem sok dologhoz értek...

 Lea tizenkilenc éves, egy névtelen kis faluban él, aminek összesen négy utcája, egy temploma és egy csemegeboltja van. Sosem lépte még át a határát. Az itt lakók félnek az erdőtől, és várják a világvégét. A lány egy padon ülve, egy idegennek mesél az életéről, aki épp most veszítette el a kutyáját. A szinte monológnak mondható elbeszélésben megismerhetjük a barátait: a sánta Catalinát, a hallgatag Javiert, a cigarettázó Marcót, és családját: anyját, halott apját, nővérét, Norát. Gyomra jelzi időről időre, hogy mennie kell innen, ha nem akar élve eltemetődni.

Saját bevallása szerint nem sok dologhoz ért, de van valamiféle mély, zsigeri tudása arról, hogy az igazi élet a kis település határán túl kezdődik, hogy az élet értelme egyrészt az, hogy szeressen, és szeressék, és hogy az az igazán szép nő, aki világot látott. És azt is megtudjuk, hogy miért jött el a világvége már tegnap...


Elisa Levi művében a főszereplő egy fiatal nő, aki a saját identitásával és élethelyzetével küzd, miközben a felnőtté válás kihívásaival néz szembe. A könyv stílusa humoros és iróniával teli, amely könnyedén áthidalja a nehéz témákat, mint a család, a barátság és a szerelem, tehát az emberi kapcsolatok, amelyek a leginkább megtépázzák vagy éppen szebbé teszik egy ember életét. Levi képes arra, hogy komoly helyzeteket is szórakoztatóan és érthetően tálaljon, lehetővé téve az olvasók számára, hogy azonosuljanak a szereplőkkel.

A könyv az önelfogadás és a személyes fejlődés fontosságát is hangsúlyozza, a főszereplő, Lea az útja során számos nehézségbe ütközik, és ezek a tapasztalatok nevetségessé teszik azokat az elvárásokat, amelyekkel a társadalom szembesíti a fiatalokat. Elisa Levi párbeszédei és karakterei révén humorosan mutatja be a felnőtté válás buktatóit, és a könyv végigkísér bennünket a tudatos önismeret felé vezető úton.

A műben felsejlő ironikus humor és szemtől szembeni őszinteség, szemben a tökéletes életkép ígéretével, arra inspirálja az olvasókat, hogy türelmesek legyenek önmagukkal szemben, és fogadják el, hogy a tökéletesség illúziója távol áll a valóságtól. A történet végigvezet minket a küzdelmeink és boldogságunk keresésén, hideg és meleg színekkel ábrázolva a mindennapi élet szépségeit és kihívásait.

Eközben a szarkasztikus, könnyed, humoros felszín alatt, az eleinte kissé céltalannak tűnő, semmibe futó monológ mélyén valódi családi tragédia áll, az ezzel való megküzdés, ami néha abból áll, hogy elszakadunk tőle, szintén központi és fontos témája a regénynek. Egy olyan dolog, ami örök életre szól, és ami alól nem húzhatja ki magát, legalábbis ha nem szeretne csalódást okozni. Őszintén szólva sokkal jobban sajnálom a beteg, súlyos fogyatékossággal élő emberek, gyerekek egészséges testvéreit, ők azok a láthatatlanok, akik a beteg testvérük miatt nem kapják meg a kellő szülői figyelmet, energiát, akik idő előtt parentifikálódnak, és akik felett ott lebeg az a néha kimondott, néha kimondatlan elvárás és kényszer, hogy az egész életüket úgy éljék, hogy abban mindig legyen helye a beteg testvérnek, mert a szülők idős korában vagy elhunyta után az ő feladatuk lesz ez. Szörnyű dolog így felnőni és ebben élni, és ezek a gyerekek majd később felnőttek nem ok nélkül féltékenyek és akár haragudnak is a testvérükre, hiszen a szülői figyelem legnagyobb részét ők kapták. Eközben persze marcangolják is saját magukat ezért az érzésért, és szeretik is a testvérüket, őrlődnek. Nehéz ezeket feldolgozni.

Persze nem csak erről a tragikus eseményről olvashatunk, minden egyes lapon megjelenik valami távoli vagy közeli, hétköznapi probléma, ami a narrátort vagy a barátait, ismerőseit éri. Halál, gyász, politika, társadalmi és családi elvárások, miközben ő maga sem tudja, hogy mi is a problémája, mindezek hatással vannak rá is: szorong, és ezt felismeri, de változtatni egyelőre nem tud rajta. És talán nem is akar, hiszen a problémákat már ismerjük, de félünk attól, mi lesz, milyen emberek leszünk, ha ezeket megoldjuk? Mi marad akkor nekünk?

A könyv nemcsak szórakoztató olvasmány, amely a felszín mögött mély emberi tragédiákról szól, hanem egyike azon műveknek, amelyek arra ösztönzik az olvasókat, hogy ne féljenek felvállalni saját érzéseiket és hibáikat. Elisa Levi stílusában megjelenő frissesség és szarkazmus új szemléletmódot kínál a felnőtté válás folyamatához, amellyel sokan azonosulni tudnak, és ezáltal képesek lesznek jobban megérteni saját magukat.

Elisa Levi a spanyol irodalomban egyedi hangzású és érzékeny írásmódjával vívta ki elismerését. Művei gyakran foglalkoznak női identitással, kapcsolatokkal és egyéb olyan társadalmi problémákkal, amelyek aktuálisak és fontosak a mai világban. Ezen kívül könyvei sokszor a mindennapi élet apró, de jelentős pillanataira fókuszálnak.

Köszönöm a lehetőséget a Metropolis Media csapatának! A kötet a borítóra kattintva elérhet kedvezményes áron.