Két nyomorból kimászott, sikeres pszichológus, akiknek egyike hajléktalanná válik saját elhatározásából, az eltűnt kislány, a bosszúállástól fűtött 15 éves, aki embert akar ölni, és egy drogos milliárdosnő - valamennyiük sorsa egymáshoz kötődik, pedig nem is ismerik egymást. Valamennyien egyszerre bűnösök és áldozatok - vajon miért?
KÖNYVAJÁNLÓMERT SZERETLEK
Szerző: Guillaume MussoFordító: Sárközy ÉvaKiadó: Park Kiadó
Manhattam egyik legjelentősebb kulturális épületében (Morgan Library) az értő közönség a tragikus sorsú Nicole Hathaway hegedűművész előadásában élvezheti Mozart és Brahms szonátáit, miközben a város bugyraiból egy hajléktalan mászik ki a csatornából a kutyájával. A művész úgy dönt, hogy kísérőjével gyalog teszi meg a kábé háromszáz méternyi távot, amikor a pár rablótámadás áldozatává válik. Nicole előtt már felrémlik közeli halála, mert a tettes kése az asszony torka felé száguld, amikor valaki közbelép a kutyájával és elhárítja a támadást. Megsérül, földre hanyatlik, de amikor Nicole felé hajol, hogy állapotáról meggyőződjön, nemcsak azt látja, hogy az illető valószínűleg hajléktalan és megsebződött, hanem azt is, hogy a férfi Mark Hathaway, a férje.
Korábban csillogó tündérmese volt a házaspár élete (Marké és Nicole-é), két sikeres ember, egy hegedűművész és a felkapott pszichológus házassága, hozzá csillogó szemű gyermek (Layla), jó helyen pompás kégli - de aztán öt éve eltűnt a kislányuk egy bevásárlóközpontból. Mark nem bírta tovább az együttélést, valamint az eseményekhez kapcsolódó tehetetlenséget, bűntudatot, és három keresési kudarcra kárhoztatott év után kiiratkozott a civilizációból. Nicole mindent megpróbált, hogy maradásra bírja, de néha a minden is kevés ilyenkor. A kislány azóta sincs meg, váltságdíjat sem kért érte senki és a holtteste sem került elő. Mark a rablótámadás után visszasüllyed hajléktalan létébe, míg telefonértesítést nem kap, hogy Layla előkerült. A kislány pontosan 5 évvel a történtek után ugyanúgy sétál a bevásárlóközpontban, mint eltűnése idején - de nem beszél arról, hogy hol volt 5 hosszú évig.
A történetben szerepet kap Markon kívül Connor McCoy doktor, aki valamikor Chicago nyomornegyedéből mászott ki Markkal együtt, véd és dacszövetséget alkotva; Evie, a 15 éves, magányos kamasz, bosszúálló tervekkel és egy huszonhat éves nő, Alyson Harrison, kokainfüggő, egymilliárd dollár örököse. Mark, Layla, Evie és Alyson Harrison egy repülőgépre szállnak fel, ahol kiderül, hogy valami rejtélyes módon kapcsolódnak egymáshoz a bűntudatuk miatt, valamint az egyszerre áldozat és bűnös szerepköreiben.
Mi történt? Hol volt a kislány ennyi ideig és miért pont most került elő? Miről hadovál az újságíró a repülőtéren, amikor azt sziszegi Marknak, hogy fogalma sincs, mekkora szarba keveredett, és hogy ki a felesége és a lánya valójában.
A több idősíkon játszódó cselekmény hamar megfogja olvasóit, az erős kezdés (rablótámadás) és a kibontakozó karakterek (pszichológusból hajléktalan, traumát szenvedett hegedűművész, nyomorból kikászálódott, sikeres másik pszichológus, drogfüggő milliárdos fiatal nő, eltűnt gyermek, bosszúállástól felfűtött lelkületű kamaszlány) leírása során egyre inkább kíváncsi lesz a könyvet kézbe vevő, hogy mi történt és hogyan függenek össze a szereplők. Mert hogy valamilyen módon össze van kötve a sorsuk egymással, azt már a szerzőtől megszokhattuk. Minden szereplőnek kivétel nélkül van rejtegetni valója, az egyszerre bűnös és áldozat szerepeikre hamar fény derül. Egy nyomornegyedből kiemelkedni szinte mindig komoly áldozathozatallal jár: gyakran olyan cselekmények árán szabadulnak onnan az egyének, amelyekért úgy érzik, az élethosszi vezeklés sem biztos, hogy elég. Az események és az emberi lélek bonyolultsága fogságba ejti a mentális egészséget, szorongás és bűntudat jár egymással kéz a kézben, a szülő iránti lojalitás és a tévedés összetörheti és eltorzíthatja a még ki sem alakult személyiséget, félremagyarázva a nézőpont szűkülésével bekövetkező objektív valóságot. A gazdagság, felelőtlenség, könnyelműség és a függőségek szintén válságba sodorhatják a fenti körülmények között élőt, és amikor bekövetkezik egy tragédia, a lélek belebetegszik, önsorsrontásra kárhoztatva a benne szenvedőt. Persze, mindezen tudás birtokában még nemigen sejtjük Musso korai regényének összefüggéseit, el kell azt ahhoz olvasni, hogy a végén elégedetten csukjuk össze a könyvet, bevállalva, miszerint elhiszem, hogy így is történhettek a dolgok.
A mű izgalmas, kalandos lélektani bravúr, amely fenntartja az olvasó érdeklődését. Szerintem olvassátok!
Fülszöveg
Ahol szeretet van, ott sosincs sötétség.
„Hiszem, hogy a sebektől erősebbek leszünk. Nem kell hozzá varázslat, csak sok idő. Van, hogy nem gyógyulunk meg teljesen. A fájdalom sosem múlik el nyomtalanul. Ott marad a szívünk mélyén, de visszatérhetünk az életbe, folytathatjuk az utunkat.”
Az 1974-ben Antibes-ban született szerző diákévei alatt kezdett írni. A közönség először 2004-ben, az És azután… megjelenésekor találkozhatott vele. Majd egymást érték a regények. Mára ő a legnagyobb példányszámban eladott kortárs francia író, aki tizenhárom éve megszakítás nélkül vezeti a francia sikerlistát, és népszerűsége a világ minden táján töretlen. 2021-ben elnyerte a thriller és noir műfajában teljes életműért járó Raymond Chandler-díjat.
Megjegyzés küldése